Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Her er finalisterne: Ny bæredygtighedspris udlodder 150.000 kroner, show og en kollektion med Zalando

Copenhagen Fashion Week og Zalando kan i dag annoncere de tre finalister til deres nye fælles pris 'Zalando Sustainability Award', der fra kommende sæson bliver et fast indslag under modeugen.
Copenhagen Fashion Week og Zalando kan i dag annoncere de tre finalister til deres nye fælles pris 'Zalando Sustainability Award', der fra kommende sæson bliver et fast indslag under modeugen.

I starten af november kunne Copenhagen Fashion Week afsløre deres nye strategiske partnerskab med Zalando. Et partnerskab, der bygger på et ønske om at accelerere og forene de to parters respektive – og hver især ambitiøse – bæredygtige strategier.

Og nu er Zalando og Copenhagen Fashion Week så klar til at løfte sløret for ét af de initiativer, der netop under dette formål er sat i verden gennem deres nye parløb. Zalando Sustainability Award er en ny bæredygtighedspris, som vil finde sted for første gang kommende sæson, fra den 2. – 5. februar 2021, og siden hver sæson. Selve prisen vil foregå på modeugens endnu ikke offentliggjorte, ansvarligt producerede selvfølgelig, officielle showscene i centrum af København – en scene, der, foruden at danne ramme om konkurrencens finalister og deres shows, desuden skal være vært for modeugens populære talk-program, der blev lanceret i august 2020.

De tre finalister til denne sæsons pris – som er fundet blandt de aktuelle brands på kalenderen – er svenske House of Dagmar, danske – og desuden modtager af Copenhagen Fashion Weeks nyetablerede talentspot – Louise Lyngh Bjerregaard samt finske Marimekko, der debuterede under den danske modeuge i sommers.

En erfaren jury

Finalisterne, der vil få mulighed for at vise sine nye kollektioner under modeugen uden beregning, er udvalgt af en internationalt jury bestående af model, miljøaktivist og bæredygtighedskonsulent Arizona Muse, Copenhagen Fashion Week-CEO Cecilie Thorsmark, Chief Sustainability Officer i Global Fashion Agenda Morten Lehman, samt bæredygtigheds- og brandrådgiver Dio Kurazawa. Derudover består juryen også af repræsentanter for Zalando i form af Director of Sustainability Kate Heiny og Lena-Sophie Roeper, Buying Director ved Premium & Luxury. Hvert jurymedlem har nøje gennemgået brandsenes ansvarlighedsstrategi, inklusiv deres kollektioner og ambitioner indenfor bæredygtige fremskridt og innovation.

“For Zalando er denne pris en fantastisk mulighed for fortsat at sætte gang i en dialog og bidrage til at drive modebranchen i en mere bæredygtig retning. Vi vil gerne opfordre brands til konstant at udfordre sig selv til at blive bedre, og dette initiativ er en unik mulighed for at samarbejde, vidensdele og diskutere branchens udfordringer,” lyder det fra Kate Heiny, Director Sustainability hos Zalando, i en pressemeddelelse.

“Jeg er rigtig glad for at være en del af dommerpanelet til den første Zalando Sustainability Award. Det er fantastisk at se et stærkt udvalg af nordiske mærker, der udfordrer branchen til at gøre det bedre. Juryen har udvalgt tre fantastiske designere, der kombinerer kærlighed til mode med en mission om at beskytte både mennesker og planet. Det er så vigtigt at fejre de fremskridt, der gøres i arbejdet mod en grønnere og mere retfærdig modeindustri, og at støtte forbrugerne i deres bestræbelser på at træffe mere etiske valg,” supplerer Arizona Muse.

En fælles forpligtelse

Vinderen får overrakt i alt tre præmier; for det første en anseelig pengepræmie på 20.000 euro, svarende til godt 150.000 kroner. Dernæst får sæsonens vinder tilbudt i samarbejde med Zalando at skabe en eksklusiv capsule-kollektion med et bæredygtigt fokus og/eller med inddragelse af nye, innovative tilgange til materialer, produktion, teknologi og transparens, som Zalando vil stå for at forhandle og markedsføre. Og endeligt vil vinderen få tilbudt at få solgt hele eller dele af sin AW21-kollektion på Zalandos platforme på tværs af 17 markeder.

CEO i Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark afslutter:

“Vi er stolte af at introducere Zalando Sustainability Award som en del af vores fælles dedikation til at skabe langsigtede bæredygtighedsforandringer i modeindustrien. Prisen hylder tiltag fra tre brands, der har et stærkt fokus på bæredygtighed, og giver os mulighed for at give en mere konkret og håndgribelig anerkendelse af deres individuelle indsats.”

De tre finalister vil vise deres nye kollektioner under Copenhagen Fashion Week, hvorefter juryen vil foretage endnu en gennemgang af brandsenes indsats og kollektioner og derudfra udpege sæsonens vinder. Vinderen vil blive annonceret den 4. februar 2021.