Da vi for nu en uge siden kunne fortælle, at Masai per 1. december får ny CEO i form af den tidligere HAY-direktør Henrik Steensgaard, var det en opgave, han så frem til med fokus på især at fortsætte virksomhedens “ekspansion i både ind- og udland,” som den nye topchef selv formulerede det.

Men nu tyder det på, at der også er en anden opgave, der vil banke på, når Henrik Steensgaard om lidt sætter sig i direktørstolen. Nemlig at få navigeret Masai ud af den nuværende globale krise. Virksomheden har netop fremlagt årsregnskab for perioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020, som viser, at Covid-19 også her har ramt hårdt.

Hvor omsætningen er faldet til lige over 300 millioner kroner – sammenlignet med over 371 millioner året før – er bundlinjen i underskud. Årets resultat ender på minus knap 2,9 millioner kroner fra et overskud på 56 millioner året før. Resultater, der “ikke har mødt forventningerne,” som ledelsen selv siger det i regnskabet. Det skyldes, ikke overraskende, at “Covid-19 har haft en negativ indvirkning.”

“Perioden har vist et fald i omsætningen; primært indenfor wholesale og retail. E-commerce har vist en stigning i omsætningen, men ikke nok til at udligne faldet i de andre kanaler. Resultatet er påvirket af faldet i omsætning samt nedskrivning på tilgodehavender på grund af Covid-19-påvirkningen på vores kunder,” skriver Masai i regnskabets ledelsesberetning.

Masai er dog ikke den eneste virksomhed, der af naturlige årsager er udfordret af det pandemi-ramte marked og forbrugere, da hele modebranchen har været mere eller mindre påvirket siden marts. Om fremtidsudsigterne skriver Masai:

“De igangværende konsekvenser af Covid-19 forventes at fortsætte med at påvirke virksomheden negativt, hvor der forventes et fald i wholesale-forretningen. På grund af den verdensomspændende udvikling af situationen er virksomheden ikke i stand til at give økonomiske forventninger til det kommende år.”