Når kalenderen siger december, er der ny mand i direktørstolen hos danske Masai. Det bliver den nuværende CEO for designvirksomheden Hay, Henrik Steensgaard, som skifter design- og interiørbranchen ud med modebranchen, når han fremover skal stå i spidsen for mærket.

“Masai er et brand, jeg længe har beundret, og jeg er virkelig spændt på at blive en del af teamet, idet vi ser frem til at fortsætte vores ekspansion  i både ind- og udland,” siger Henrik Steensgaard i en pressemeddelelse om sin nye stilling og fremtidige ambitioner for brandet.

Masai har – ligesom de fleste andre i denne branche – været udfordret af coronakrisen. I hvert fald i sine nordiske selskaber. Masai Clothing Retail Norge A/S, der stod for butikkerne i Norge og Sverige, gik i midten af april konkurs, hvilket betød en lukning af 14 butikker i Sverige og ni i Norge. En måned senere, i midten af maj, kom så nyheden, at kapitalfonden Silverfleet efter fem års ejerskab gav fanen videre til britiske Arcmont Asset Management. Et ejerskifte, der dog, ifølge Masai selv, ikke ville påvirke den daglige drift af virksomheden. Nu står det klart, at Masai fortsat har store ambitioner for fremtiden – ikke mindst internationalt:

“Vi ser frem til at byde Henrik velkommen til Masai Copenhagen-familien. Hans beviste resultater i Hay, Baum und Pferdgarten og IC Companys giver den nødvendige erfaring for at fortsætte Masais ekspansion, idet vi arbejder på at vækste vores forretning globalt,” supplerer bestyrelsesformand Margaret McDonald.

Henrik Steensgaard har siden 2017 været administrerende direktør i Hay – en post, han overtog fra stifter Rolf Hay. Dog bringer han også solid erfaring med ledelse i modebranchen, blandt andet fra stillingen som CEO i Baum und Pferdgarten fra 2009-17 og som blandt andet eksportdirektør i IC Companys (nu IC Group) fra 2006-09. Hos Masai overtager han direktørposten fra Sune Bjerregaard.

Henrik Steensgaard tiltræder stillingen den 1. december 2020.