Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Mads Nørgaard og Decadent går til kunsten, Costume hylder mødre, og Vero Moda deler varme ud til kvinder i nød

Mads Nørgaard præsenterer minikollektion med John Kørner, Decadent Copenhagen hylder tre nye kunstnere med projektet 'Art Carousel', Costume lancerer nyt tillæg, og Vero Moda genoptager succesfuld vinterkampagne.
Mads Nørgaard præsenterer minikollektion med John Kørner, Decadent Copenhagen hylder tre nye kunstnere med projektet 'Art Carousel', Costume lancerer nyt tillæg, og Vero Moda genoptager succesfuld vinterkampagne.

I denne uge løb 2020-udgaven af CFS+ – eller Copenhagen Fashion Summit, som det hedder i sit fysiske præ-corona format – af stablen. Og hos Global Fashion Agenda, som står bag topmødet, har de nye benspænd ført til konstruktiv, accelereret digital omstilling. Derfor kunne vi – og alle andre interesserede – tune ind på skærmen fra hjemmekontorerne og overvære de mange eksperter, CEOs, designere, forskere og studerende dele ud af deres erfaring og viden. Og – til trods for et par enkelte uundgåelige tekniske udfordringer – er det svært ikke at se det digitale format, eller i hvert fald dele af det, som en fremtidig fast model for Copenhagen Fashion Summit. For der er noget fint i at demokratisere samtalen om noget så vigtigt som bæredygtighed i tøjindustrien ved både at gøre det frit tilgængeligt for alle, men også at gøre det uden nødvendigvis at bede alle om at hoppe på et fly for at bruge to dage på at deltage i samtalen om, hvordan vi blandt andet mindsker vores CO2-udledning.

Men det skal ikke handle om format det hele. For i løbet af de to dage, som topmødet varede, blev flere vigtige pointer og synspunkter delt. For at nævne et par stykker kan vi fremhæve debatten på dag et, hvor Gannis Nicolaj Reffstrup fortalte åbent om brandets forsøg med at lave en såkaldt impact free-kollektion. Et projekt, der, som han selv formulerede det, ikke lykkes. Men som dog har ført til en del brugbare og direkte implementerbare erfaringer på brandets igangværende rejse mod en mere ansvarlig produktion. Også på dag et interviewede CEO Eva Kruse professor Kate Fletcher – i øvrigt et velkomment nyt ansigt på Copenhagen Fashion Summits deltagerliste som et stærkt link til forskerverdenen. Her delte den anerkendte britiske professor og aktivist sine tanker om, hvordan modebranchen bør ændre sin nuværende growth logic til den langt mere holdbare earth logic, hvor kloden og menneskehedens naturlige behov sættes over vores økonomiske behov for vækst.

Blandt flere nævneværdige indslag på dag to kan vi fremhæve et interview med CEO i H&M Helena Helmersson, der fra sit sommerhus på en ø lidt uden for Stockholm bragte det udskældte, men dog vigtige fast fashion-perspektiv til debatten i en snak om, hvordan man som producent og forhandler i deres skala kan bidrage positivt til branchens fremtidige mere bæredygtige vækstforståelse. “Vi er nødt til at diversificere de forskellige indtægtsstrømme, vi som virksomhed har, for eksempel via leje, at reparere ødelagt tøj og så videre. At finde nye forretningsmodeller, der er mere cirkulære i sig selv. Og for os lige nu handler det om at gøre det hurtigere – at ændre kernen i H&M, men også at se på nye former for vækst for fremtiden. Det tempo, vi som branche tidligere har haft, kan ikke være det tempo, vi har i fremtiden.”

Nåede du ikke selv at se med? Så husk, at der for en gangs skyld er ingen grund til #FOMO. Det hele kan streames, hvor og hvornår du vil, på Global Fashion Agendas hjemmeside her.  /SR

Læs med herunder, hvor vi har samlet ugens øvrige korte modenyheder.

Mads Nørgaard i kunstneriske og bæredygtige udskejelser

Mads Nørgaard ligger ikke på den lade side, når det gælder nye samarbejder og projekter på tværs af brancher. For under en måned siden lancerede brandet et designsamarbejde med Icon Visions omkring den ikoniske 101 T-shirt, og denne måned er hele to nye projekter på bedding.

I samarbejde med den danske kunstner John Kørner – der netop nu er aktuel med udstillingen ‘Crazy Watermelon Shipping – lancerer Nørgaard en minikollektion bestående af jakke, bukser og en taske med prints fra Kørners udstillede værker på Galleri Bo Bjerregaard. Ifølge Mads Nørgaard selv, er hvert eneste stykke tøj “sit eget lille kunstværk,” da hvert element er med forskelligt print. Kollektionen lanceres den 22. oktober på Galleri Bo Bjerregaard og kan efterfølgende købes online og i butikken i København og Aarhus.

Mads Nørgaard x John Kørner lanceres den 22. oktober fra klokken 14.00 til 18.00 på Galleri Bo Bjerregaard, Flæsketorvet 85A, København V. Bemærk at tilmelding er nødvendig grundet Covid-19.

Mads Nørgaard x John Kørner.

Og vi bliver ved Mads Nørgaard. Senere på måneden går et nyt projekt i luften i samarbejde med TAKT. Her har designeren taget møbelvirksomhedens populære model ‘Cross Chair Tube’ og givet den et twist i ægte Mads Nørgaard-stil – stolen er nemlig blevet betrukket med virksomhedens ikoniske sorte og hvide striber. Dertil er den produceret i FSC-certificeret træ og genanvendt stål, da projektet skal italesætte behovet for bæredygtig produktion. Alt overskud fra salget går til et projekt på Det Kongelige Akademi, hvor de studerende arbejder med FN’s 12. verdensmål:

“Gennem dette projekt forsøger vi at gøre verdensmålet om bæredygtigt forbrug og produktion helt nærværende gennem et stærkt bæredygtigt møbel,” skriver Henrik Taudorf Lorensen, CEO og stifter af TAKT.

I forbindelse med lancering af stolen har Mads Nørgaard og TAKT inviteret fem kunsthåndværkere med ind i projektet. De vil hver især gennem uge 44 indtage Nørgaard Paa Strøgets butiksvindue med deres kunst – men fælles for alle er ‘Cross Chair Tube’ stolen og de ikoniske Nørgaard striber. De fem kunstnere er smykkedesigner Anna Waller Andrés, maler Birgitte Vad, billedkunstner Frederikke Leegaard, væver Nicklas Skovgaard og strikdesigner Lærke Bagger.

Mads Nørgaard x TAKT lanceres i uge 44, hvor alle aktiviteter i forbindelse med projektet også finder sted. Den limiterede udgave af stolen kan købes online hos både TAKT og Mads Nørgaard samt i butikken Nørgaard Paa Strøget.

Kunstkarrusellen kører hos Decadent Copenhagen

Mads Nørgaard er ikke det eneste modemærke med et godt øje for kunsten, også det danske accessory- og taskebrand Decadent Copenhagen hylder de danske artister, når de i oktober og november forvandler deres flagskibsbutik til en såkaldt ‘Art Carousel’ pop-up. Her vil tre nye, danske kunstnere på skift udstille specielt kreerede værker til det netop dette projekt:

“Formålet med denne Art Carousel er at give blomstrende kunstnersjæle muligheden for at vise deres inspirerende værker samt fortælle deres historie til et relevant publikum, som i dag søger kulturelle oplevelser mere end nogensinde før,” skriver Decadent i en pressemeddelelse.

De tre artister repræsenterer hver sin gren af kunstverdenen med fotokunstner Eva Anker, tekstilkunstner Inger Odgaard og keramiker Trine Birgitte Bond. Den sidste omgang i karrusellen går endvidere til ejer og kreativ direktør hos Decadent Karina Mundt Holst, der vil udstille tegninger og materialeprøver fra dengang, hun designede den første Decadent taske kaldet ‘Working bag’.

Decadent Copenhagen Art Carousel startede allerede med første udstiller mandag den 12. oktober, og pop-uppen varer til og med november i brandets flagskibsbutik på Store Regnegade 3, 1110 København. 

Værk af Trine Birgitte Bond.

Nyt tillæg til Costume vil hylde og inspirere mødre

“I Costume Mini kommer vi også til at have mange stærke og kloge kvinder, inspirerende historier og relevante refleksioner, men i et nyt univers, hvor vi udforsker det at være nogens mor.”

Sådan skriver chefredaktør Rikke Amtorp Christensen om et nyt tillæg til modemagasinet Costume. Det nye magasin med mødre i centrum vil byde på interviews, idéer til opdragelse, tips til familielivet og inspiration til børnegarderoben. Ligeledes understreger chefredaktøren, at der vil blive talt om udfordringerne såvel som glæderne ved at være mor.

Costume Mini vil fremover blive udgivet to gange årligt som en selvstændig udgivelse, men første udgave er ude nu som del af denne måneds udgave af Costume.

Del varmen med kvinder i nød

Igen i år gennemfører Vero Moda og Frelsens Hær kampagnen ‘Share the Warmth’, hvor kunder kan indlevere deres aflagte overtøj i en af virksomhedens butikker, hvorefter Frelsens Hær donerer jakkerne til kvinder i nød. Sidste år blev der indsamlet mere end 6000 jakker i Vero Modas butikker i Skandinavien, som efterfølgende blev delt ud på herberg, varmestuer og til kvinder i Familiearbejdet. I år satser de på endnu flere donationer, da kampagnen gennemføres i Vero Moda-butikker over hele Europa. Jette skov, CSR- og Marketing Manager hos Frelsens Hær, skriver i en pressemeddelelse:

“For udsatte kvinder er der selvfølgelig værdi i at få en jakke, der kan holde kulden ude. Dertil kommer den emotionelle værdi i, at jakken er doneret af et andet menneske. Omtanken fra en fremmede betyder mindst lige så meget, er min erfaring.”

Alle jakker gennemgår et kvalitetstjek, og eventuelle skader bliver fikset, inden de gives videre. I bytte giver Vero Moda desuden 20 procent rabat ved købet af en ny jakke.

Kampagnen kører fra den 7. oktober til den 25. oktober.

Vero Moda x Frelsens Hær: Share the Warmth.

Double-denim på den bæredygtige måde

Siden Weekday blev stiftet i 2002, har jeans været et vigtigt kerneprodukt for brandet, men desværre er denimproduktion ofte en uholdbar proces i forhold til bæredygtighed. Men netop derfor har high street-mærket arbejdet mod en mere cirkulær tilgang til jeansproduktion. Den 22. oktober lanceres resultaterne af dette arbejde – et par jeans og en denimjakke produceret i 20 procent genanvendt- og 80 procent økologisk bomuld i et design, som passer til både mænd og kvinder:

“Vi har virkelig tænkt på hver eneste lille detalje som trims (tråd, knapper, udsmykning med mere red.), stof, pasform og endda vores emballage, og nu hvor vi har gjort dette, vil vi se på, hvordan vi kan bruge disse erfaringer i fremtidige designs,” skriver Per Axen, Responsible Denimdesigner hos Weekday.

Ambitionen med både bukser og jakke er, at de skal have en lang levetid hos brugeren – og derefter enten kan gå til en ny bruger eller genanvendes, når sættet kasseres af den første ejer. Ifølge brandet skal knapperne (som også kan genanvendes) blot skrues af, for at det resterende materiale derefter er fuldstændig genanvendeligt og bionedbrydeligt.

Denimsættet – bestående af jeans modellen ‘Klean’ og denimjakken ‘Milton’ – lanceres den 22. oktober.