De fleste kan skrive under på, at 2020 ikke har været det bedste år. Men for Ilse Jacobsen er der nærmere tale om et par år, der ikke ligefrem har været positive. Her refereres der selvfølgelig til den store personale-, ja faktisk tenderende til en reel skandalesag, som virksomheden og den ellers folkekære designer stod midt i i 2018. Efter en periode med massiv kritik om dårlige arbejdsforhold og konkrete beskyldninger fra tidligere medarbejdere mod designeren selv valgte Ilse Jacobsen i december 2018 at tage kritikken til efterretning og tegne en overenskomst fra Dansk Industri for sine ansatte. Samtidig blev der også ændret i både ledelse og bestyrelse, som blandt andet betød, at Trine Frausing tiltrådte som ny CEO i august 2019.

Det er dog ikke kun på medarbejderfronten, at IJH A/S har været udfordret seneste år. Også økonomisk tilbagegang har præget virksomheden, idet den kom ud af 2018 med et underskud på 8,3 millioner kroner.

Men det ser nu ud til at være vendt. I det nye årsregnskab for 2019 ses det, at den blodrøde bundlinje er blevet vendt til et overskud på lige over to millioner kroner. Også bruttofortjenesten er vokset støt og viser 47, 8 millioner kroner mod 33,4 millioner i 2018. Egenkapitalen følger med og er steget til 25,2 millioner versus 23,2 året før. En udvikling, som ledelsen selv kalder “en klar forbedring i forhold til 2018.”

Covid-19 skaber usikkerhed – men også “nye muligheder”

Væksten skyldes ifølge ledelsen selv både nye IT- og ERP-systemer, omkostningsreduktioner samt en mere strømlinet organisation med fokus på en ny, global vækststrategiplan ’Into the core’. Også øgede internationale ekspansionsplaner har “givet gode vækstrater i USA og UK gennem samarbejde med landsdækkende detailkæder, og på det tyske marked med oprettelse af datterselskab. Dette anses som en meget positiv udvikling, der har understreget brandets internationale potentiale,” skrives der i ledelsesberetningen og understreges, at brandets speciale indenfor regntøj også har haft en positiv omsætningseffekt i et år, hvor Nordeuropa har været ekstraordinær regnfuld. Om fremtidens strategi skriver de:

“Der arbejdes videre med implementeringen af strategiplanen ’Into the core’. I den forbindelse er det et kardinalpunkt at styrke de digitale kompetencer, samt løbende at udvikle innovationsniveauet for virksomhedens kerneprodukter. Herudover er et hovedfokusområde at udnytte virksomhedens ressourcer optimalt, blandt andet gennem outsourcing af logistikfunktionen. Dette understøttes gennem investeringer i systemoptimering samt udvikling af digitale kompetencer og onlinehandel, således at virksomheden står stærkt rustet fra et globalt perspektiv efter Covid-19.”

Og netop Covid-19 er da også en afgørende faktor for de nye og opdaterede udsigter for 2020, som også her er præget af den usikre situation globalt – men for en gangs skyld ikke udelukkende negativt:

“Efter en positiv start på året, har Covid-19 skabt en del usikkerhed i markedet, men også åbnet for nye muligheder. Ledelsen forventer en EBITDA på mellem 3-7 procent i 2020 og det forventes af bestyrelsen, at selskabet på sigt skal drifte i niveauet 10 procent EBITDA.”