Det kan næsten ikke komme som nogen overraskelse, at Ganni befinder sig på en storslået vækstbølge. En bølge, der har været længe undervejs og budt på hurtigtvoksende overskud år for år. Og det er da også tilfældet for 2019, som Ganni netop har fremlagt årsregnskab for.

Heri ses det, at brandet i perioden 1. januar til 31. december 2019 havde en nettoomsætning på 448,5 millioner kroner sammenlignet med 366,4 millioner året før. Bruttofortjenesten er ligeledes vokset støt og endte på 166,6 millioner kroner mod 131,7 millioner året før.

Ser man på bundlinjen følger den med den øvrige udvikling og er vokset fra 66 millioner kroner i 2018 til nu at snige sig op på 85,8 millioner.

Det er dog ikke kun økonomisk, at Ganni havde vokseværk i 2019. Ligeledes på medarbejderfronten blev det et år med vækst. I regnskabet ses det nemlig, at det gennemsnitlige antal fuldtidsmedarbejdere steg betydeligt fra 79 i 2018 til 101 i 2019.

Det forbandede år 2020

Skulle man være i tvivl om, hvilken rejse Ganni har været på de seneste år, skal man blot kaste et blik på tallene fra de sidste fem. For de vidner om, hvor meget, der egentlig er sket på relativt kort tid, hvor Ganni er gået fra at være en favorit blandt de danske forbrugere, til nu at være et internationalt brand med en voksende skare af loyale ‘Ganni Girls’ spredt over hele verden. Nettoomsætningen er steget med 323,5 millioner kroner og bundlinjen er vokset hele 80 millioner kroner på bare de fem år.

Men om Ganni får lov til at ride videre på en vækstbølge af samme størrelsesorden i det forbandede år 2020, slår ledelsen – ikke overraskende – tvivl om.

“Resultatet og aktiviteterne for the kommende regnskabsår forventedes oprindeligt at være på et højere niveau end i 2019. Vi har dog bekymringer i 2020 i forbindelse med handelsusikkerheden forårsaget af Covid-19 og gør, hvad vi kan, for at begrænse konsekvenserne,” skrives der i ledelsesberetningen, hvor der også understreges, at Ganni på nuværende tidspunkt endnu ikke kan sige noget om de fulde økonomiske konsekvenser af Covid-19 og forventede resultater for regnskabsåret 2020.