INTERVIEW

Dansk brand i Spanien: “Krisen har fremskyndet vores behov for et stabilt fundament i Danmark”

Det danske skobrand Arteana har med ny finansiering fra Vækstfonden valgt at rykke fra Spanien til Danmark. Noget, der kan få stor betydning for den forsatte vækst, fortæller medstifter Mikkel Bjodstrup.
07.08.2020 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Arteana / Karoline Dall

Du har måske allerede spottet de farverige og romantiske broderier, karakteristiske spidse snuder og delikat feminine silhuetter på Instagram, hvor skobrandet Arteanas udvalg af sommerlige mules, kitten heels og lette sandaler har floreret hele foråret og sommeren med – ofte placeret på fødderne af influencere som Emili Sindlev, Tine Andrea, Annabel Rosendahl, Hanna Stefansson og Karoline Dall.

Og det er da også netop målet for det unge mærke, som blev stiftet for bare ét år siden med ambitionen om at skabe en linje af håndlavede luksussko, hvor materialer som økologisk bomuld og certificeret læder både gør brandet mere bæredygtigt – men også netop attraktivt overfor den moderne og bevidste forbruger anno 2020. At designet så ovenikøbet er forfriskende udansk med sine tynde – og måske en anelse upraktiske til de danske brostensbelagte gader – hæle og pyntesyge detaljerigdom såsom “Amor”-broderier og rosetter har heller ikke skadet Arteanas navigering ind på det danske – og skandinaviske – marked. For i dag henter virksomheden 70 procent af sin omsætning i Skandinavien. Det fortæller medstifter og administrerende direktør Mikkel Bjodstrup, der ellers siden lanceringen i sommeren 2019 har drevet virksomheden fra Spanien sammen med sin kone, kreativ direktør Veselina Chebanova.

Men nu er parret, der selv oprindeligt er fra henholdsvis Danmark og Rusland, klar til at forlade deres flerårige spanske base til fordel for en ny dansk af slagsen.

Influencer Tine Andrea ses her i sko fra Arteana.

Et stabilt fundament i Danmark

Selvom Mikkel Bjodstrup og Veselina Chebanova har stiftet deres brand i Spanien, har de fra starten vidst, at de på sigt ville rykke selskabet til Danmark. Den oprindelige plan sagde 2021. Men så ramte Covid-19 – og det ændrede alt for de to stiftere.

“Coronakrisen har illustreret en unødvendig risiko ved at drive selskabet fra Spanien, som derfor har fremskyndet vores behov for at sikre et stabilt fundament i Danmark. For et par måneder siden fik vi så en gylden chance fra Vækstfonden, der blandt andet gerne ville støtte os i at flytte til Danmark med det samme. Og så blev det 2020 i stedet for 2021,” siger Mikkel Bjodstrup videre og fortæller, at deres nye danske virksomhed har modtaget et såkaldt ’Investorlån’ fra Vækstfonden. Et lån, hvis størrelse parret ikke har valgt at offentliggøre, men som de dog fortæller svarer nogenlunde til hele deres første års omsætning.

“Og det giver os derved likviditet til at foretage investeringer, der – hvis markedet og efterspørgslen er til det – kan hjælpe os med at vækste cirka 400 procent hurtigere i 2020/2021 end før partnerskabet med Vækstfonden.”

Det er dog ikke kun det nye lån, der gør flytningen mulig – eller gunstig. Bare det at have registreret sin virksomhed i Danmark er fordelagtigt, mener Mikkel Bjodstrup:

“Som et dansk selskab kan vi lave fornuftige investeringer i vores vækst og samtidig vide, at vi har en stærk regering med en sund økonomi i ryggen i tilfælde af endnu en uforberedt krise som den, vi har oplevet i år,” siger han og forklarer, at den stærke danske økonomi desuden kan give dem bedre kreditmuligheder hos leverandører internationalt, ligesom at de får adgang til en “kompetent bankbranche” til lån- og kreditfinansiering af vækst i fremtiden.

Kampagnebillede af brandets nye SS21-kollektion.

Glemt alt om hjælpepakker

Arteana har, ligesom stort set alle andre danske modevirksomheder, mærket corona-stormen rase, men er alligevel – selv som helt ny og sårbar virksomhed – ikke blevet blæst omkuld. Og det skyldes blandt andet, at de, modsat mange andre, ikke har været ramt i produktionsleddet, idet deres leverandør i Italien var placeret i en orange og ikke rød zone. Men det skyldes også netop, at brandet er nyt og derfor stadig kun har få faste omkostninger. For “havde Arteana været et par år ældre med en større kompleksitet og højere ’cost base’, havde situationen set langt værre ud for os,” som Mikkel Bjodstrup selv formulerer det med reference til de store forskelle, der har været på støtten til erhvervslivet i Danmark og Spanien.

“I Spanien har der desværre ikke været nogen hjælpepakker at hente fra regeringens side, der henviser til, at bankerne bør drive den økonomiske støtte til erhvervslivet. Og vi har siden marts 2020 forgæves forsøgt at få et møde med vores bank i Spanien for at forstå støttemulighederne, så vi har i princippet måtte klare os selv 100 procent hernede,” siger han og tilføjer:

“Hjælpepakkerne har naturligvis ikke været perfekte for alle, men jeg har været dybt imponeret af, hvordan den danske regering og erhvervslivet har navigeret krisen – og det kommer også til at kunne ses på, hvor hurtigt Danmark lykkes med at komme ud af den igen.”

Arteanas sko produceres på en fabrik i Firenze.

Webshop bar virksomhed sikkert igennem

Meget er altså allerede sket på bare det ene år, der er gået, siden Arteana tog sit første skridt ud på det konkurrenceprægede sko- og modemarked. I april i år kom nyheden, at brancheerfarne Kasper Staalsø tilsluttede sig mærkets advisory board med henblik på at assistere med introduktioner i branchen, feedback på salgsstrategier og input til kommende kollektioner. Og strategien om at trække på erfarne kræfter ser ud til at have virket – i dag har Arteana skrevet kontrakt med forhandlere verden over, inklusiv flere danske kendinge som Lot#29 og Birger Christensen.

“Det har været et super spændende og udfordrende første år. Arteana er gået fra nærmest blot at være en drøm omkring et bæredygtigt luksusskobrand til en international virksomhed med retailpartnere i Europa, Mellemøsten og Asien og en global tilstedeværelse via vores webshop,” siger han og fortæller, at noget af det, der har fungeret godt – også under coronanedlukningen – har været deres tidligt bevidste digitale fokus. For udover aktiv produktion og lave udgifter, er det især også deres mulighed for at sælge online via egen webshop, der har sikret dem i en tid, hvor butikslivet lå øde hen.

“Inden launch havde vi vores webshop klar og havde dermed truffet en strategisk beslutning om at være født direct-to-consumer også. Det har medført, at vi haft mulighed for at vækste via meget forskellige salgsaktiviteter, og at vores forretning har fået to differentierede ben at stå på. Vi havde naturligvis ikke forudset en buldrende økonomisk krise i 2020, men under coronakrisen var det da også i høj grad vores webshop – og vores evner indenfor digital marketing – der skulle stå sin prøve. Heldigvis oplevede vi et markant løft i efterspørgslen online, især fra kunder i Mellemøsten, hvilket stort set har tømt vores SS20-lager og båret vores virksomhed godt igennem krisen,” fortæller Mikkel Bjodstrup, der selv har en baggrund indenfor e-commerce fra Google.

Færdige sko står klar på fabrikken i Firenze.

Med målet om at fortsætte den internationale B2B-vækst

At Arteana ser ud til at have godt fat i kunderne online betyder da også, at finansieringen fra Vækstfonden hovedsagligt skal bruges på at udvide wholesale-aktiviteterne – gerne i både i ind- og udland:

“Støtten giver os primært mulighed for at tilbyde konkurrencedygtige betalingsbetingelser til nye retailpartnere og derved fortsætte vores internationale business-to-business vækst. Her har vi længe har haft dialog med større department stores i Europa, Mellemøsten og Asien, der ofte tilbyder meget attraktive ordrestørrelser – men med så høje forventninger til kredit, at vores likviditet simpelthen ikke har kunnet følge med. Nu kan vi finansiere større produktionsordrer uden at skulle tage pengene fra vores driftslikviditet, og samtidig at vi på sigt kan gøre ’begge ben’ i virksomheden selvfinansierende og dermed uafhængige af hinanden.”

Men allerførst på dagsordenen for Arteana-parret – udover et par velfortjente ugers sommerferie på Bornholm efter modeugen – er en, forhåbentlig, vellykket salgssæson med deres nye SS21-kollektion i showroomet hos Now Agency under Copenhagen Fashion Week i næste uge.

“Der er som altid lagt meget tid og kærlighed i den kollektion, og vi har store forventninger til modtagelsen hos vores kunder i Skandinavien, som vi håber bliver indfriet. Og så har vi efterfølgende, som alle andre i branchen, et par hårde måneder foran os med forberedelser til SS21-præsentationer via Zoom og fra vores Showroom i Paris.”