Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
CORONA

DK Company: “Vi må bruge krisen konstruktivt til at gennemgå vores forretning”

Efter tre måneder med fyringer, hjælpepakker, likviditetsproblemer og hjemsendte medarbejdere er DK Company så småt på vej ud af mørket igen. Men der er en vigtig lektie at lære af krisen, fortæller Group CEO Jens Poulsen.
Efter tre måneder med fyringer, hjælpepakker, likviditetsproblemer og hjemsendte medarbejdere er DK Company så småt på vej ud af mørket igen. Men der er en vigtig lektie at lære af krisen, fortæller Group CEO Jens Poulsen.

“Det var uden tvivl en dag med blandede følelser i fredags – på den ene side er vi taknemmelige for, at verden er kommet hurtigere og bedre i gang end først antaget. På den anden side er vi kede af, at vi stadig måtte sige farvel til flere medarbejdere.”

Sådan lød det fra Group CEO Jens Poulsen til Fashion Forum, da vi fangede ham på telefonen mandag eftermiddag for at følge op på seneste udvikling i DK Company. Koncernen besluttede nemlig i sidste uge både at træde ud af trepartsaftalen, hvor omkring 600 medarbejdere har været hjemsendt med lønkompensation, og tilbagebetale deres ansatte det bidrag, de har givet i form af en 20 procents lønnedgang i tre måneder. Men samme dag valgte de også at fyre yderligere 60. Det betyder, at DK Company – der også sagde farvel til 100 (dengang forventet 125) medarbejdere i midten af marts – i alt har oplevet en reduktion i arbejdsstyrken på 18 procent på grund af coronakrisen. Jens Poulsen fortsætter:

“Men vi er kommet dertil, hvor vi må prøve at bruge krisen konstruktivt til at gennemgå vores forretning. For vi kan se, at vi kommer til at sælge mindre, og det er vi nødt til at tage konsekvensen af og arbejde mere optimeret og fokuseret. Det betyder blandt andet, at tiden er inde til, at vi slanker os lidt. Men det er selvfølgelig sørgeligt og ikke noget, vi havde gjort, hvis ikke det var for corona.”

På egne ben efter corona

Når Jens Poulsen påpeger, at verden er kommet sig hurtigere end først antaget, er det også med bevidstheden om, at der er forskel på at sige, at noget går bedre, og at sige, at alt er helt som normalt. For selvom han nu varsomt tror på et plus i 2020-regnskabet, forventer DK Company fortsat en større salgsnedgang for både 2020 og 2021. Det skyldes blandt andet at lande som England, Spanien, Canada og Italien, der er vigtige eksportmarkeder for DK Company, endnu er underdrejet. For slet ikke at tale om den begrundede frygt for en anden bølge af corona – noget, som Jens Poulsen selv tror er yderst sandsynlig.

Det til side, er DK Company alligevel en del mere optimistiske nu, end for bare tre måneder siden, hvor de var hårdt ramt både på omsætning og likviditet. Det skyldes, at det går i den rigtige retning med opløftende salgstal i både butikker og online, der begge er accelereret positivt i løbet af de sidste fire uger.

“Og derfor tror vi på, at der ikke længere er tale om en langvarig trussel for vores virksomhed, hvilket betyder, at vi ikke vil tage imod støtte fra staten mere. Nu kan vi selv og er glade for at kunne fortælle vores medarbejdere, at vi tilbagebetaler det fulde beløb til dem. For de stod alle klar, da det så mørkest ud. Jeg er stolt af, at vi formåede at stå sammen og vise modstandsdygtighed i den her tid. Ens styrke bliver jo først for alvor testet, når man befinder sig i en krise,” siger han og tilføjer:

“Det blev det forsømte forår. Nu kigger vi frem mod et lysere efterår, hvor vi må prøve at bruge den lærdom, krisen har givet, til at kigge frem og stå skarpere og mere fokuseret.”

Branchen skal lære at holde igen med udsalg

En af de ting, modebranchen kan tage ved lære af coronakrisen, er behovet for at omlægge vores stigende udsalgsfeber. Det mener Jens Poulsen, der ligesom mange andre herhjemme frygtede Black Friday-lignende tilstande resten af året. En frygt, der dog har vist sig ikke at blive en realitet:

“Min oplevelse er, at der ikke har været så meget udsalg herhjemme, som frygtet. Jeg synes, der har været en god afvejning mellem udsalg og normalt salg, og det er jeg rigtig glad for,” siger han og forklarer, hvorfor han mener, det er vigtigt:

“Som branche bliver vi nødt til at lære at holde mere igen med de mange udsalg og lade kunderne få højere dækningsgrad, så de kan tåle at sælge færre varer, der holder længere, og tjene mere på dem. Vi skal jo ikke bare sælge for at sælge, det er der ingen af os, der kan leve af,” siger han og fortæller, at de hos DK Company, der huser brands som Gestuz, InWear, Matinique og Solid, også har formået at afholde sig fra at gå rabatamok og i stedet ventet med at sætte udvalgte varer ned til nu, hvor den traditionelle udsalgsperiode ligger.

“Ud af alle frygtscenarierne er hovedparten heldigvis ikke blevet så slemme, som vi troede. Jeg håber, vores kollegaer i branchen oplever det samme, så vi alle kan ånde lidt lettet op.”