Won Hundred på kunstscenen, Vibskov-intiativ for folk på flugt og Daisy-revival

Won Hundred samarbejder med ungt kunsttalent, Henrik Vibskov arbejder endnu en gang for folk på flugt, Decadent sætter fokus på Mødrehjælpen og Georg Jensen støtter Red Barnet.
19.06.2020 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: Won Hundred x Eva Helene Pade

Med denne fredag går vi ud af en uge, hvor der har været en del nyt på navnefronten herhjemme. Mest breaking var nyheden om, at Mathilde Torp Mader, der gennem tre år har stået i spidsen for By Malene Birgers kreative udvikling, stopper som kreativ direktør i huset.

På det globale plan befinder vi os til gengæld på en noget mere politisk arena, hvor konger og dronningerne af international modeformidling nu – endelig kan man sige – står til ansvar for deres prioritering af modeller og almene menneskelige opførsel. Også herhjemme har Elles Cecilie Ingdal været igennem lidt af en mediemølle og skulle forsvare sin aktuelle #gannigirls-forside, der – taget ud af sin kontekst – er anklaget for at være for hvid. Om end der i den konkrete sag ikke er meget at komme efter, er debatten ekstremt vigtig og skal tages. Nu.

På brandsiden kan vi ikke komme uden om, at der er en del snak om den kommende modeuge. For hvordan er det lige den bliver? CEO Cecilie Thorsmark fremlagde i sidste uge sin handlingsplan for den kommende modeuge i august her. Og vi ved her på redaktionen, at der på i Copenhagen Fashion Week-kontoret arbejdes på højtryk for at skabe en samlende rød tråd igennem det, der bliver et bud på en helt nyt modeugeformat med plads til både shows, præsentationer, talks, digitale formater og nye måder at netværke på – og selvfølgelig to messer, der mere end nogensinde før har lagt sig i selen for at understøtte brandsene og få nogle ordre i bogen. Vi glæder os!

Herunder er et udpluk af ugens nyheder:

Alle liv tæller

Når det nu på lørdag den 20. juni er Verdens Flygtningedag, er Henrik Vibskov på banen med endnu et initiativ, der skal støtte de mere end 70 millioner flygtninge og fordrevne verden over. Det gør han med en T-shirt og kampagnen ‘Every Life Counts’, der via salget vil donere penge til DRC Dansk Flygtningehjælp.

“Det berører mig dybt, at så mange mennesker har været nødt til at flygte for at redde livet. Som kreativt menneske vil jeg gerne gøre mit for at hjælpe så mange som muligt med at få et bedre liv. Jeg håber, at mit design kan være til gavn for mennesker på flugt via salget af Every Life Counts-T-shirten. Jeg håber også, at det kan være med til at sprede budskabet om, at hvert liv har en unik værdi, der fortjener at blive værnet om,” siger Henrik Vibskov i en pressemeddelelse.

T-shirten er præget med et fingeraftryk – menneskets mest unikke signatur – og mottoerne “Every Life Counts” og “Every Child,” hvor sidstnævnte også er navnet på Henrik Vibskovs eget initiativ, hvorigennem han har solgt flere designs til fordel for nødlidende børn.

Se T-shirten her.

Henrik Vibskov

Henrik Vibskov i sin Every Life Counts-T-shirt.

Pre-loved love

Det danske brand Schulz by Crowd, der blev stiftet i 2015 af kreativ direktør Marie Schulz Kjær, har fra start været fokuseret på dels at skabe mere bæredygtigt tøj, men også at være med til at nytænke den måde, modebranchen fungerer og producerer. Dette har hun gjort både ved at arbejde med skiftende designere og gennem sit fokus på bæredygtige materialer og udnyttelse af stofrester til hårbånd og scrunchies. Nu tager hun skridtet videre og tilbyder fremover sine kunder, at de kan returnere deres brugte Schulz by Crowd-tøj i butikken på Lille Strandstræde 18. For tøjet får kunderne en voucher til nyt tøj i butikken, mens tøjet selv kommer tilbage på bøjlen i brandets ‘archive’-afdeling.

“Vores tøj produceres i naturlige og bæredygtige kvalitetsmaterialer, og i udviklingen af hver enkelt style har vi stort fokus på håndværket, hvilket er med til at forlænge tøjets levetid. Vi ved dog også, at man sagtens kan have et stykke tøj, man virkelig har elsket, men af den ene eller den anden grund er blevet træt af – også selvom tøjet ikke fejler noget. Derfor giver det mening for os at introducere Pre-Loved-konceptet,” fortæller Marie Schulz Kjær i en pressemeddelelse.

Schulz by Crowd.

Decadent for Mødrehjælpen

Med kampagnen ‘Authenticity Through Generations’ skudt af Franne Voigt sætter Decadent fokus på Mødrehjælpen og donerer i den forbindelse 10 procent af deres overskud i juni måned til organisationen. Resten af måneden kan man i øvrigt se de smukke portrætter af danske kvinder, mødre og døtre i brandets flagship store i Store Regnegade 9 i København.

Josephine Bredsted med sin mor i Decadents kampagne.

Kan du huske det år, hvor…

Vi er nok mange, der har nogle af livets store øjeblikke knyttet til Roskilde Festival. Og hvis man ikke liiiige er typen, der gemmer på armbånd, hvordan kan man så flashe sin kærlighed på en fashionabel måde? Det har det unge, danske brand (di)vision nu et bud på, idet de i samarbejde med festivalen selv har lavet et T-shirt-samarbejde lidt ud over det sædvanlige. Du kan nemlig gennem brandet få en T-shirt, der er sat sammen af to af Roskildes merchandise-T-shirts fra dine favoritår. Men skynd dig, du er måske ikke alene om at mindes lige præcis de år, og lageret af T-shirts er ikke uendeligt.

Kunstneriske fortolkninger

Won Hundred har med deres nye denimbook samarbejdet med kunstner Eva Helene Pade, der netop i disse dage dimitterer fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskole. Ønsket fra brandets side er at sætte fokus på ungt, lokalt talent, men også fra Eva Helene Pades side er koblingen åbenlys.

“Samarbejdet med Won Hundred omkring deres denimguide har givet mig mulighed for at genbesøge teknikker og temaer, der længe har været fundamentale i min kunstneriske praksis. Mit arbejde adresserer spørgsmål omkring individets og selvets udtryk og performance. Tekstil og tøj har altid spillet en central rolle i fortællingen omkring mit arbejde og har nu udviklet sig til at være mit hovedemne. Derfor har integrationen af Won Hundreds denimkollektion i mit eget univers af forvrængede omgivelser, tekstiler, tøj og selvudtryk føles naturlig,” fortæller Eva Helene Pade i en pressemeddelelse.

Hendes værker kan – udover i Won Hundreds katalog – ses i brandets flagship store på Ny Østergade 25 i københavn fra den 19. juni-19. juli 2020.

Eva Helene Pades værk for Won Hundred

Eva Helene Pades værk for Won Hundred.

Åh Daisy

Georg Jensens Daisy-kollektion blev lanceret i 1940 for at fejre fødslen af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II af Danmark. Midt i en krigstid blev den daværende prinsesses fødsel et symbol på håb og en mere positiv fremtid. I en tid, hvor vi i den grad igen har brug for at tænke optimistisk, har Georg Jensen indgået et samarbejde med Røde Kors Danmark omkring netop Daisy-smykket, hvor ti procent af overskuddet går til organisationens arbejde for udsatte børn og voksne, der er berørt af coronakrisen.