Revolver: “Det bliver en modeuge med mere business og færre hangarounds”
Digitale løsninger og et kig tilbage på ‘the good old days’, hvor en messe var til for at få ordrer i bogen, vil kendetegne august-udgaven af Revolver – som for første gang spreder sig ud på to forskellige venues, fortæller kreativ direktør Christian Maibom.“Det bør stå klart for alle, at Copenhagen Fashion Week, og selvfølgelig også Revolver, til den kommende sæson bliver anderledes end normalt. Noget bliver udfordrende og andet forfriskende og fornyende. Både format og indhold vil være tilpasset situationen således, at det følger myndighedernes anvisninger og er sundhedsmæssigt forsvarligt.”
Sådan fortæller Revolvers kreative direktør Christian Maibom til spørgsmålet om, hvordan Revolver kommer til at se ud i lyset af Covid-19. For med SS21-modeugen planlagt til at finde sted i uge 33, fra den 9.-12. august, er han og resten af Revolver-teamet lige nu i fuld gang med at forberede en sæson, hvor alt langt fra er, som det plejer.
Læs med her, hvor han fortæller, hvad der bliver den største forandring denne sæson, hvor vigtigt det er at lave sit benarbejde på forhånd – både som udstiller og indkøber – og om at vende ‘back to the good old days’, hvor en messe var til for at få ordrer i bogen.
Hvad bliver den største forandring denne sæson sammenlignet med tidligere?
“Revolver spreder messen ud på to venues i den kommende sæson, Øsknehallen og Forum. Det bliver altså én messe, men med to venues, hvor trafikken spredes ud på flere kvadratmeter for at imødekomme begrænsninger i forhold til forsamlinger.
De to nye venues er naturligvis en åbenlys forandring, men vi går skridtet videre og iklæder samtlige udstillere den samme ’skoleuniform’ – det samme standardudstyr. Naturligvis tilpasset og gradueret til hver enkelt udstiller. Oversat betyder det, at Revolver leverer alle udstillere en plug and play-løsning med ens rails, borde, stole, hylder og skiltning, således at udgifterne for deltagelse reduceres mest muligt.
Ligeledes reducerer vi i vores eget set-up – i alle forhold vælger vi nøje mellem nice to have eller need to have. På den måde reducerer vi også i omkostningerne, hvilket i kombination med førstnævnte betyder, at det til den kommende sæson bliver økonomisk muligt for alle at deltage.”
Hvordan vil I helt lavpraktisk komme omkring de nye forbehold og retningslinjer, der er?
“Udover et forandret messelayout på flere kvadratmeter, er Revolver også klar med nye digitale løsninger. Vi har udviklet et digitalt kalendersystem, der sammenkoblet med registreringen vil hjælpe både messen og de udstillende brands med at styre såvel flow samt trafik og tillige tilsikre, at Revolver overholder eventuelle begrænsninger i forsamlinger.
Desuden har vi i samarbejde med Traede udviklet et ‘digitalt showroom’ til hver enkelt udstillende brand. Sammenkoblet med registreringen får indkøberne således mulighed for dybere research forinden deres besøg, og de indkøbere, der til denne sæson ikke har mulighed for at besøge København og Revolver, har således muligheden for at browse messen og lægge ordrer digitalt.
Håndsprit, masker samt ekstra rengøring vil naturligvis også komme i spil, ligesom vi har valgt at tilbyde færre muligheder for bespisning for på den måde at mindske unødigt ophold på messen.”
Hvad forventer I selv af denne sæson?
”Realistisk set kommer Europa ikke til at opleve et stort besøg af indkøbere og presse fra USA og Asien resten af året på grund af deres forsikringsordninger. Og i en rum tid fremover vil der være rejserestriktioner gældende for indkøbere fra de lande, hvor virussen virkeligt har ramt hårdt. Revolver har altid holdt på, at København er en regional modedestination med internationale ambitioner. Netop dét betyder, at vi og Copenhagen Fashion Week til den kommende sæson vil stå rigtigt stærkt. København udgør en sundhedsmæssigt sikker såvel som modemæssigt interessant destination for regionale såvel som internationale indkøbere, hvis kontrollen over virussen og smittetrykket i Skandinavien fastholdes.
Vi vil naturligvis få færre besøgende denne sæson, men de topprofessionelle internationale indkøbere vil vende tilbage til København, for her er sikkert, samtidig med at Revolver og Copenhagen Fashion Week stadig har en stærk og internationalt relevant scene. Det bliver en modeuge med mere business og færre hangarounds.”
Hvad er jeres råd til henholdsvis udstillere og indkøbere?
“Jo mere benarbejde der laves på forhånd, jo bedre en oplevelse bliver Revolver for både brands og indkøbere. Derfor stiller messen også de nye digitale løsninger til rådighed som et supplement, der ikke koster udstillerne ekstra. I kombination med den fysiske messe vil det helt sikkert optimere det samlede outcome af Revolver for hver enkelte udstiller.
Dette sagt i overbevisning om, at hverken den fysiske eller digitale løsning hver for sig kan stå alene. Og slet ikke i den tid, vi går i møde, hvor udfordringerne hverken kan løses af individuelle helte, videomøder eller e-mails alene. Det kan kun ordnes i fællesskab, ved samtale og med fysiske møder, såfremt det er muligt. Derfor er vi også overbeviste om, at messen fremadrettet vil udvikle sig positivt; en smule ‘back to the good old days’, hvor messen var stedet man lagde eller fik sine ordrer. Lidt mindre browse, lidt færre selektioner, men endnu mere business.”
Vil du læse, hvordan CIFF gør, så klik her.