I 2018 slog de rekord – og det samme gjorde de i 2019. Rains har netop fremlagt årsregnskab for 2019. Et regnskab, som viser, at der fortsat er godt gang i salget af brandets populære regnjakker og -tilbehør. Bruttofortjenesten steg i perioden med 25,7 procent, fra lige over 50 millioner kroner sidste år til i år at lande på knap 64 millioner i 2019.

Ser man på årets resultat endte dette på 20,3 millioner kroner mod et resultat på 20,9 millioner året før. Det skyldes blandt andet, ifølge virksomhedens ledelse selv, at de i december var ramt af en såkaldt cybercrime-hændelse, der påvirkede resultatet negativt – og siden har øget investeringerne i IT-sikkerhed og forebyggelse. Dog anses resultatet for tilfredsstillende. Det skriver de i ledelsesberetningen, hvor det også noteres, at de generelt brugte 2019 på at styrke forudsætningerne for den langsigtede vækst via en lang række strategiske tiltag – herunder især med fokus på selvstændig retail:

“Rains fortsatte med at forbedre den globale distribution og åbnede otte nye konceptbutikker på strategisk vigtige internationale placeringer, hvilket bringer det totale antal på 25 konceptbutikker i slutningen af 2019. I 2020 forventes at åbne yderligere seks konceptbutikker i ikoniske storbyer,” skrives der i regnskabet hvor det også gøres klart, at året generelt var præget af omsætningsvækst i udlandet, herunder især på markederne UK og USA.

Stærkt rustet til corona

På trods af udvidelsen af brandets butiksportefølje, er modsatte strategi tilfældet i Rains’ wholesale-strategi. Her er der nemlig snarere tale om at skære ind til benet:

“I løbet af året blev butiksnetværket strategisk reduceret med omkring 100 ikke-brandede salgssteder således, at det totale antal salgssteder er 2000 globalt. Opgradering af eksisterende distribution og selektiv distribution er fortsat nøgleord for den fremtidige distributionsstrategi. Salg igennem ikke-brandede salgssteder forventes yderligere reduceret i 2020,” skriver de videre.

I 2018 var det blandt andet indenfor e-commerce, at salget voksede. Og det samme blev da også tilfældet i 2019. Her steg omsætningen via e-commerce med 110 procent – og i 2020 forventes selvsamme at stige med 50 procent. Målet er, at salget skal udgøre 20 procent af Rains totale omsætning. Ligeledes steg antallet af medarbejdere fra 57 i 2018 til 61 fuldtidsmedarbejdere i 2019 inklusiv udenlandske datterselskaber.

Men på trods af den stabile vækst er også Rains påvirket af Covid-19-pandemien:

“Rains forventer at træde styrket ud af den nuværende corona-situation, men corona får en væsentligt negativ påvirkning på resultat i 2020. Rains er dog i en helt unik position med et globalt brand, eftertragtede produkter og dedikerede medarbejdere og har således et solidt fundament og er stærkt rustet til corona,” skriver de afsluttende i regnskabet.

LÆS OGSÅ:

Så faldt dommen: Rains vinder kopisag over international modegigant