Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Rains vokser i udlandet: nyt regnskab viser salgsvækst i især UK og USA

2019 blev endnu et gunstigt år for Rains, der udvidede med otte nye, internationale konceptbutikker og øgede væksten på store globale markeder.
2019 blev endnu et gunstigt år for Rains, der udvidede med otte nye, internationale konceptbutikker og øgede væksten på store globale markeder.

I 2018 slog de rekord – og det samme gjorde de i 2019. Rains har netop fremlagt årsregnskab for 2019. Et regnskab, som viser, at der fortsat er godt gang i salget af brandets populære regnjakker og -tilbehør. Bruttofortjenesten steg i perioden med 25,7 procent, fra lige over 50 millioner kroner sidste år til i år at lande på knap 64 millioner i 2019.

Ser man på årets resultat endte dette på 20,3 millioner kroner mod et resultat på 20,9 millioner året før. Det skyldes blandt andet, ifølge virksomhedens ledelse selv, at de i december var ramt af en såkaldt cybercrime-hændelse, der påvirkede resultatet negativt – og siden har øget investeringerne i IT-sikkerhed og forebyggelse. Dog anses resultatet for tilfredsstillende. Det skriver de i ledelsesberetningen, hvor det også noteres, at de generelt brugte 2019 på at styrke forudsætningerne for den langsigtede vækst via en lang række strategiske tiltag – herunder især med fokus på selvstændig retail:

“Rains fortsatte med at forbedre den globale distribution og åbnede otte nye konceptbutikker på strategisk vigtige internationale placeringer, hvilket bringer det totale antal på 25 konceptbutikker i slutningen af 2019. I 2020 forventes at åbne yderligere seks konceptbutikker i ikoniske storbyer,” skrives der i regnskabet hvor det også gøres klart, at året generelt var præget af omsætningsvækst i udlandet, herunder især på markederne UK og USA.

Stærkt rustet til corona

På trods af udvidelsen af brandets butiksportefølje, er modsatte strategi tilfældet i Rains’ wholesale-strategi. Her er der nemlig snarere tale om at skære ind til benet:

“I løbet af året blev butiksnetværket strategisk reduceret med omkring 100 ikke-brandede salgssteder således, at det totale antal salgssteder er 2000 globalt. Opgradering af eksisterende distribution og selektiv distribution er fortsat nøgleord for den fremtidige distributionsstrategi. Salg igennem ikke-brandede salgssteder forventes yderligere reduceret i 2020,” skriver de videre.

I 2018 var det blandt andet indenfor e-commerce, at salget voksede. Og det samme blev da også tilfældet i 2019. Her steg omsætningen via e-commerce med 110 procent – og i 2020 forventes selvsamme at stige med 50 procent. Målet er, at salget skal udgøre 20 procent af Rains totale omsætning. Ligeledes steg antallet af medarbejdere fra 57 i 2018 til 61 fuldtidsmedarbejdere i 2019 inklusiv udenlandske datterselskaber.

Men på trods af den stabile vækst er også Rains påvirket af Covid-19-pandemien:

“Rains forventer at træde styrket ud af den nuværende corona-situation, men corona får en væsentligt negativ påvirkning på resultat i 2020. Rains er dog i en helt unik position med et globalt brand, eftertragtede produkter og dedikerede medarbejdere og har således et solidt fundament og er stærkt rustet til corona,” skriver de afsluttende i regnskabet.

LÆS OGSÅ:

Så faldt dommen: Rains vinder kopisag over international modegigant