I lyset af drabet på 46-årige George Floyd har en styrket global bevægelse imod systematisk racisme spredt sig verden over. Det gælder også i modebranchen, hvor både blandt andet manglende repræsentation stadig er en realitet, og hvor der i løbet af de seneste uger da også har været bred opbakning til bevægelsen på blandt andet sociale medier. Men ligesom de fleste andre forandringer sker heller ikke disse ved blot at tale om dem. Der skal handling til.

Og netop handling er da også, hvad man nu ser fra den amerikanske brancheorganisation The Council of Fashion Designers of America (CFDA). De annoncerede i fredags, at de nu har sat sig for at sikre “systematisk forandring” i moden.

Udspillet kommer i forlængelse af et bestyrelsesmøde den 2. juni, hvorefter et brev, signeret af bestyrelsesformand Tom Ford og præsident Steven Kolb, blev delt med fremlæggelsen af fire nye initiativer til formålet. Initiativer, der blandt andet indebærer at skabe et internt ansættelsesprogram og en mentorordning for sorte talenter.

“At have en klar stemme i opråbet imod racemæssig uretfærdighed, fordomme og had er første skridt, men det er ikke nok. Dette er et dybt foruroligende øjeblik, der taler til os alle. Vores verden er i dyb smerte. Vores branche er i smerte, og det er ikke nok blot at sige, at vi står i solidaritet med dem, der diskrimineres. Vi må gøre noget,” skriver CFDA i brevet.

En potentiel inspirationskilde

Selvom den konkrete politivold mod sorte borgere, som har sat det nuværende oprør i bevægelse, begrænser sig hovedsagligt til USA, er racisme ikke et amerikansk fænomen. Også herhjemme har de seneste uger bevist, at der er behov for forandring. Men det kan være svært at vide, hvordan man bedst tager hånd om problemet, og hvor man skal begynde. Derfor kan CFDAs initiativer ses som inspirationskilde for andre til også at tage første skridt i den rigtige retning. CFDA sender da også en besked til deres medlemmer – og resten af branchen:

“Vi opfordrer alle CFDA-medlemmer til at se nærmere på deres egen virksomhedsstruktur for at sikre, at de har en racemæssig balanceret arbejdsstyrke. Og vi udfordrer detailsektoren i modeindustrien til at sikre, at deres brandlister og sortiment er repræsentativt for det sorte talent, der eksisterer i branchen,” skriver de slutteligt i brevet.

De fire initiativer, som CFDA forpligter sig til at implementere øjeblikligt, er:

  1. Et in-house ansættelsesprogram specifikt målrettet sorte talenter i alle sektorer af modebranchen med henblik på at skabe en mere balanceret diversitet i industrien. Dette program får til opgave at udpege kreative talenter og dernæst parre dem med virksomheder, der har mulighed for at ansætte.
  2. En mentor- og praktikordning med fokus på at give sorte studerende og dimittender adgang til etablerede modevirksomheder.
  3. Et diversitets- og inklusionskursus, som skal gøres tilgængeligt for alle medlemmer af CFDA.
  4. Donationer og pengeindsamlingsaktiviteter skal igangsættes til støtte af velgørende organisationer, der arbejder med formålet, herunder blandt andre NAACP og Campaign Zero.

Modebranchen bakker op om #blacklivesmatter – men er ord nok?