Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Nyt Hummel-regnskab: digital vækst hurtigere end forventet

Med en støt stigende omsætning og en onlinevækst, der tog et stort spring fremad, har Hummel nu sat et tilfredsstillende punktum for 2019. Men forventningerne til 2020 er også her præget af Covid-19.
Med en støt stigende omsætning og en onlinevækst, der tog et stort spring fremad, har Hummel nu sat et tilfredsstillende punktum for 2019. Men forventningerne til 2020 er også her præget af Covid-19.

Da CEO Allan Vad Nielsen sidste år fremlagde årsregnskabet for 2018, var budskabet, at Hummel er godt på vej i den rigtige retning. Nu har koncernen løftet sløret for en række nøgletal i regnskabet for 2019, der dog først endeligt offentliggøres på CVR-registret om et par uger. Og heri står det klart, at Hummel fortsat har fart på. I 2019 realiserede virksomheden nemlig en ny rekordomsætning på 1,361 milliarder kroner, svarende til en vækst på 8 procent i forhold til 2018. Årets resultat før skat endte på til 110,5 millioner kroner, hvilket ligeledes er ny rekord af den primære drift og en stigning på 22 procent i forhold til 2018.

“Vi har oplevet pæn vækst på de fleste af vores internationale markeder, hvilket viser, at strategien omkring en øget internationalisering og digitalisering virker efter hensigten. Den inter- nationale vækst er i overensstemmelse med markedsstrategien om at være mindre afhængige af enkeltstående markeder. Vi har set en pæn vækst på tværs af markeder i Europa, Asien og Nordamerika. Dertil har vi i år fordoblet vores onlinesalg, hvilket skubber os foran de opsatte delmål i vores 2023 strategi,” skriver de i dagens offentliggørelse.

Den digitale vækst går hurtigere end forventet

Netop onlinesalget er afgørende i regnskabet, hvor det forklares, at Hummels globale webomsætning er stærkt opadgående med endnu en rekordvækst på 200 procent. Det skyldes, ifølge Hummel selv, en aktiv indsats i at styrke deres digitale performance:

“Vi har investeret i en række langsigtede strategiske digitale tiltag, blandt andet i form af ny platform, nye internationale samarbejdspartnere, organisatorisk oprustning, samt internationale influencer-samarbejder på en række af vores nøglemarkeder. Dette har blandt andet resulteret i en eksplosiv vækst i 2020, hvor vores e-com salg til dato er firedoblet i forhold til sidste års fordobling,” skriver Hummel videre.

Et år, der tog en drejning

Tilbage i januar i år, mens 2020 stadig lovede lys for hele tøjbranchen, foretog Hummel sit første opkøb nogensinde med erhvervelsen af de to danske sportsmærker Newline og Halo. Et opkøb, som Hummel – trods årets drastiske drejning – “forsat er meget glade for.”

“Vi ser allerede nu de forventede synergieffekter komme i spil, og disse vil få fuld effekt fra Q1 2021, når integreringen er fuldendt. Begge brands vækster efter planen, og vi ser frem til at lancere de nye kollektioner til SS21, som er udviklet og født i den nye konstellation,” skriver Hummel i regnskabet, hvor det dog også gøres klart, at også de er mærket af Covid-19 – men fører de høje forventninger videre til 2021:

“Hummel startede 2020 ud med flotte tocifrede vækstrater med udsigt til endnu et rekordår, men så indtraf Covid-19, som Hummel selvfølgelig ikke er immune overfor. Forventningerne til 2020 er præget af Covid-19 og den kendsgerning, at flere af koncernens markeder og kunder har været nedlukket under krisen. På nuværende tidspunkt er det dog for tidligt at vurdere i hvilket omfang. Vi har på rekordtid omstillet og justeret vores strategiplan til ’den nye normal’ og forventer at være tilbage på vækstsporet allerede fra 2021, hvor året står i sportens navn med EM i fodbold, OL i Tokyo og et generelt comeback til sporten.”