Det er ingen hemmelighed, at CEO Allan Vad Nielsen har haft store ambitioner for Hummels fremtid siden sin ansættelse i 2017. Og med virksomhedens nye årsregnskab ser det da også ud til, at de er på vej i den rigtige retning – ikke mindst på vejen mod at ramme den omsætning på to milliarder kroner, som Allan Vad Nielsen allerede ved sin ansættelse satte sig et mål om.

Udfaldet af året afhænger af den valuta, omsætningen måles i. Målt i lokal tyrkisk valuta er der fremgang i salget med en omsætningsvækst på 10 procent. Konverteret til danske kroner realiserede Hummel i 2018 en omsætning på knap 1,3 milliarder kroner. Det svarer til et fald på 4 procent siden 2017, hvilket, ifølge koncernen selv, skyldes et kursfald på den tyrkiske lira.

Overordnet set steg egenkapitalen med 28 procent til 354 millioner kroner. Årets resultat før skat endte på 91 millioner kroner mod 81 millioner året før.

Ifølge Allan Vad Nielsen, viser regnskabet, at Hummels vækststrategi virker efter planen. Koncernen har oplevet stor vækst på flere internationale markeder, herunder i Norden, Spanien, Frankrig og UK. Derudover er også planen om at styrke onlinesalget kommet godt på vej i 2018.

“Da jeg tiltrådte i 2017, var første fokusområde at gøre os mere internationale samt mindre afhængige af enkelt markeder, og vi kan nu se de positive effekter af de strategiske initiativer, vi igangsatte for at imødekomme dette,” siger direktøren i en pressemeddelelse og tilføjer:

“Jeg er utrolig stolt af alle medarbejderne i Hummel, som har arbejdet helt fantastisk med vores nye strategiplan, hvilket giver pote i første kvartal af 2019, hvor vi lander et rekordregnskab. Vi er godt på vej mod vores 2023 målsætning om at nå en omsætning på 2 milliarder kroner.”

Øger fokus på mode og Asien

Nogle af de vigtigste punkter i Hummels såkaldte ’2023 Fit For Fight’-strategiplan er, at de vil bruge de næste fem år på at blive førende i Europa indenfor levering af tøj og udstyr til klubber. Hertil har koncernen sat sig for at styrke sit fokus på modesegmentet, herunder med lanceringen af linjen ’Hummel Hive’.

Derudover er det planen, at Hummel skal gøre sig mindre afhængig af Tyrkiet og ekspandere endnu mere globalt, især med fokus på Kina, Indien og Sydøstasien. Her forventer virksomheden at kunne åbne 100 butikker inden 2023. Indsatsen på de markeder skal desuden styrkes gennem Hummels digitale tilstedeværelse, hvorfor de har indgået aftaler med lokale netgiganter som på Alibaba, Tmall, Myntra og Jabong.

“Vi ser et enormt potentiale for Hummel i Kina, Indien og Sydøstasien, og har derfor accelereret vores tilstedeværelse på både retail og online forretningen,” fortsætter Allan Vad Nielsen og fortæller, at den gode start på 2019 giver store forventninger til resten af året.

“Q1 2019 er startet med tocifrede vækstrater, og vi forventer af fastholde denne positive udvikling resten af 2019, og ser indeværende år som en vigtig milepæl i vores bestræbelser på at indfri vores 2023 mål.”