2020 har allerede vist sig som et lovende år for den danske sportsvirksomhed Hummel. Ikke alene kunne virksomheden i 2019 præsentere en omsætning, der var vokset med ti procent – den højeste i Hummels næsten 100 årige historie – de har nu også foretaget deres første opkøb nogensinde. Hummel har nemlig købt de to danske løbetøjsmærker NewLine og dettes undermærke Halo. Det skriver Berlingske, der har talt med Hummels administrerende direktør Allan Vad Nielsen.

“Efter 97 år har vi i Hummel foretaget vores første opkøb og købt to danske brands. Løbetøj er et af de største forretningsområder indenfor sportstøj, og det vokser hvert år. Hummel laver ikke løbetøj, så vi har lavet det her opkøb, så vi også kan tilbyde vores kunder løbetøj,” siger han til Berlingske om opkøbet, som betyder, at Hummel overtager ejerskabet fra den fynske og familieejede tobaksvirksomhed Halberg.

Skal løfte omsætningen til nye højder

På nuværende tidspunkt omsætter NewLine og Halo tilsammen for et tocifret millionbeløb. Alligevel har de ikke leveret overskud siden 2014. Allan Vad Nielsen forventer dog, at de under Hummel-fanen hurtig vil vende skuden og blive profitable allerede fra dette regnskabsår – ligesom at ambitionen er, at de vil give Hummels omsætning et løft med et trecifret millionbeløb inden 2023, hvor målet er at have en samlet omsætning på to milliarder kroner.

“Vi har adgang til en masse sælgere i 36 markeder og alle sport- og onlinekanaler, så vi kan fortælle den danske historie om NewLine og Halo i lande som Kina og Indien. Vi forventer, at det vil gøre en kæmpe forskel, at vi har kræfterne og musklerne til at tage dem med videre ud i verden,” siger han videre.

Christian Stadil sender tak til Malkit Singh og Rasmus Storm

“Brands har man kun til låns. I den forbindelse er vi meget stolte over at få lov til at låne Newline og HALO. Vi går ydmygt til opgaven om at varetage brandenes tarv og er glade for den tillid, Halberg familien med salget har vist os. Ligeledes skylder vi Helge Petersen en stor tak for at have stiftet og siden opbygget et stærkt brand med et DNA forankret i det danske jægerkorps og med militærteknisk funktionalitet, præcision og kvalitet,” skriver Hummels ejer og bestyrelsesformand Christian Stadil om købet på sin Instagram-profil, hvor han også sender en hilsen ud til de to danske modeprofiler, Malkit Singh og Rasmus Storm, der i flere år stod i spidsen for Halo, siden Newline – der siden begyndelsen af 1980’erne specialiseret sig i sports- og løbetøj med fokus funktionalitet – i 2015 introducerede deres nye og meget mere modefunderede underbrand.

“Også Malkit Singh og Rasmus Storm skylder vi en stor tak for deres evne til at stifte og skabe et brand i Halo, som på kort tid har markeret sig som et af verdens fedeste løbe-, træning- og sportsstyle brands.”

De to mærker vil under Hummel-paraplyen bevare deres egne designere, men bliver en del af virksomhedens logistikcenter, digitale- og økonomiafdeling.