I sidste uge kunne vi fortælle, at bolden nu for alvor er begyndt at rulle i forhold til at udnytte coronakrisen som positivt spark bagi til branchens grønne omstilling. Det har været længe undervejs, men som flere nye tiltag i sidste uge understregede, så skal det ikke blot ske på brandniveau, men helt op i de højere abstraktionslag, hvor hele branchen forener sig i et fælles ønske om at ændre – og herunder især sænke farten på – modehjulet. I denne uge er bolden så rullet videre. Til blandt andre Global Fashion Agenda, der tirsdag løftede sløret for en særudgave af deres årlige CEO Agenda – nu i ‘Covid-19 edition’. Læs artiklen her, hvor organisationen fremhæver seks måder, du som leder kan vende krisen til bæredygtig forandring. Dagen efter førte Carcel fint fanen videre med lanceringen af en helt ny strategi. En strategi, som foruden at tage brandet ‘back to basics’ med en mere e-commerce-fokuseret forretningsmodel og et helt nyt webunivers også gør det allerede innovative mærke endnu mere sæsonløst og giver dem frihed til at sætte deres egne priser og designe i mere begrænsede mængder via små, løbende drops. Meget tyder på, at der i sandhed er forandring på vej.

Læs ugens korte modenyheder herunder.

Sommerklar

Modebranchen er altid god for et nyt designsamarbejde – og denne uge er ingen undtagelse. Libertine-Libertine er nemlig gået sammen med det bæredygtige brillemærke KAMO International Eyewear om en minikollektion af to forskellige 90’er inspirerede solbriller under navnet ’Asian Cloud’. De italienskfremstillede stel fås i enten sort eller klar blå, er skabt af genanvendt Mazzucchelli acetat og mikser dermed KAMOs kvalitet med Libertine-Libertines legende design-DNA.

Nyt til de små fødder

Vi bliver ved samarbejderne. Det danske børnetøjsmærke Konges Sløjd har kastet sig over skodesign og i samme ombæring slået pjalterne sammen med italienske Superga. Sammen har de skabt en kollektion af sko til børn, hvori de har kombineret Supergas klassiske kanvasdesign med Konges Sløjds signatur citron- og kirsebærprint.

Superga x Konges Sløjd-kollektionen sælges i Konges Sløjd-forhandlere verden over samt online.

Processed with VSCO with av4 preset

Farvel bakterier

Det italienske modehus Diesel har i denne uge præsenteret ’Diesel Upfreshing’ – en capsule kollektion, der tager tidens anti-bakterielle fokus til nye højder. I kollektionen samler og omdanner brandet 20 styles fra deres SS20-kollektion og giver dem et coronavenligt touch, ved at tilføre tekstilerne en beskyttende barriere via en ny teknologi ved navn Protector Shield™[1]. Det beskytter tøjet – og dermed den, der bærer det – mod bakterier og skidt. Samtidig skåner det miljøet, idet tøjet ikke behøver at blive vasket så ofte og dermed holder længere. Ifølge Diesel selv, er det et tiltag, de kun vil dykke endnu mere ned i i fremtiden.

En hjælpende hånd fra Havaianas

Sommeren er på vej – og det betyder for en stor del af os danskere, at vores fødder snart er fint pakket ind i farvestrålende Havaianas. Men det er ikke kun sommerlige klip-klapper, som det ikoniske brasilianske mærke producerer. Brandets moderselskab Alpargatas har netop annonceret, at de vil dedikere deres fabrikker til produktionen af beskyttelsesudstyr i kampen mod Covid-19. Det betyder blandt andet donationen af 250.000 masker til sundhedsmyndigheder i Brasilien, ligesom at virksomheden også vil donere 18.000 par sundhedsfaglige sko til São Paulo Hospital.