At det danske herrebrand Les Deux har god vind i sejlene blev allerede bevist denne tid sidste år, hvor vi kunne berette om et årsregnskab, hvor både top og bund var vokset betydeligt. Bruttofortjenesten var steget fra lige godt 5,4 millioner kroner i 2017 til 10,7 millioner kroner i 2018. Årets resultat endte på næsten 1,9 millioner – sammenlignet med året før lød det på knap 144.000 kroner.

Men nu viser det sig, at 2019 var et endnu bedre år for Les Deux, som da også har slået deres ambitioner fast med blandt andet deres første selvstændige fysiske butik sidste år – og tre nye på vej i 2020.

I virksomhedens spritnye årsrapport for 2019, der dækker perioden 1. januar til 31. december 2019, ses det nemlig, at strategien har båret frugt, idet tallene for 2018 blev mangedoblet sidste år. Omsætningen er ikke oplyst i regnskabet, men bruttofortjenesten endte på hele 24,5 millioner kroner. Bundlinjen er firdoblet og ender på knap 7,9 millioner kroner. Lignende ser det ud for egenkapitalen, der er steget til over 10 millioner kroner fra 2,9 millioner i 2018.

“Selskabets resultat svarer til ledelsens forventninger. Der forventes et positivt resultat for det kommende regnskabsår, men med den igangværende coronavirus er det svært at vurdere og planlægge fremtiden,” skriver brandet med CEO Andreas von der Heide i spidsen i regnskabets ledelsesberetning.

Vigtigere end nogensinde før med gode partnerskaber

At coronakrisen også har ramt et mærke med ellers sund vækst som Les Deux, understregede Andreas von der Heide allerede i starten af april i et interview med Fashion Forum.

“Hvor skal jeg starte? Hvordan håndterer man at gå fra 50 procent vækst til 90 procent nedgang i ordrer? Du skal være agil og have styr på dine faste omkostninger. Der er udfordringer hver dag, men jeg har valgt at sætte et smil på og gøre vores yderste, så jeg kan se mig selv i spejlet,” svarede han til spørgsmålet om, hvad de mest kritiske udfordringer på daværende tidspunkt var, og fortalte, at de fra starten havde fokus på at indgå i dialog med deres forhandlere. Både store og små butikker, der ville annullere, nedskrive eller ændre deres ordrer.

“Her har vi støttet op omkring butikkerne, men er kommet godt igennem. Jeg er stolt og meget glad for de partnerskaber, vi har derude. Vi har en forpligtelse til at hjælpe hinanden. Nu er vi gået ind i næste fase, hvor vi kigger fremadrettet. Hvordan ser Les Deux ud efter krisen, og hvad er det for et marked, vi kommer ud til? Hvordan støtter vi butikkerne, og hvordan vil forbrugerens købsadfærd være efter denne oplevelse?” sagde han videre.

Samme udmelding ses nu, godt tre uger senere, hvor brandet i ledelsesberetningen gør det klart, at “selskabet har for nærværende tilstrækkelig med kapital og har gode aftaler med leverandører og kunder.”