Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
CORONA

Flere tøjbutikker åbner dørene igen: “Vi er nødt til stille og roligt at skubbe hjulene i gang”  

Er der tale om præmatur optimisme, når flere modebutikker nu begynder at genåbne? Eller er det et nødvendigt skub for detailhandlen og åbningen af samfundet? Vi har talt med blandt andre DK Company, Samsøe Samsøe, Ganni, Rains, Group 88 og Moss Copenhagen.
Er der tale om præmatur optimisme, når flere modebutikker nu begynder at genåbne? Eller er det et nødvendigt skub for detailhandlen og åbningen af samfundet? Vi har talt med blandt andre DK Company, Samsøe Samsøe, Ganni, Rains, Group 88 og Moss Copenhagen.

Vi står lige nu midt i den første fase i den forsigtige genåbning af Danmark. En genåbning, der – som vi fandt ud af til gårsdagens pressemøde – ifølge Mette Frederiksen godt kan blive udvidet mere end forventet. Men indtil videre er det ikke meldt ud, hvilke dele af samfundet, det gælder for. Af denne grund skal alt fra frisører til restauranter og storcentre stadig skal holde lukket frem til 10. maj 2020.

Men hvad med tøj- og skobutikkerne, der ikke placerer sig i mennesketætte områder som et storcenter eller stormagasin? Hvornår kan og vil de åbne dørene igen? Vi har spurgt Jens Poulsen, Group CEO i DK Company, der driver butikker for brands som Companys, Fransa og Solid. Ligesom de fleste andre, har deres butikker har været midlertidigt lukket siden midten af marts. Men i dag, onsdag den 15. april, begynder koncernen at genåbne hovedparten af de butikker, der ikke har adresse i et center, i både Danmark og Norge. Det bliver dog med både reduceret åbningstid og personale.

“Det er en test for at se, hvordan tingene udfolder sig. Vi har selvfølgelig fokus på sikkerhed, som vi synes er det vigtigste, men da der herhjemme er kommet fornuftigt styr på smittespredningen, så tør vi godt. Vi synes, det er vigtig at få fornemmelsen af at samfundet er i live igen. At møde forbrugerne igen og snakke med dem,” siger han og fortæller, at koncernen har holdt sine svenske butikker åbent i hele perioden:

“Og her må vi selvfølgelig erkende, at der har været en mærkbar nedgang i omsætningen. Så vi forventer på ingen måde, at vi fra den ene dag til den anden kommer tilbage til noget, der ligner et  fornuftigt indeks i de genåbnede butikker. Men samtidig har vores onlinesalg fungeret fornuftigt på alle kanaler i perioden, hvilket fortæller os, at der er både behov og købelyst blandt forbrugerne. Så nu må vi prøve det af og lade tallene fortælle, hvad der skal ske derfra,” fortsætter han og forklarer, at de stadig kan risikere at lukke ned igen, hvis genåbningen viser sig at være præmatur.

“Vi tjener jo ikke penge, bare fordi vi har åbent. Tøjbranchen er så følsom. Hvis vi ryger ned på indeks 50, taber alle penge. Ret beset er det dyreste at have åbent uden kunder. Derfor tester vi bare nu, og så må vi se,” siger han og fortæller, at de genåbnede butikker vil være lagret med nye forårsvarer og ikke vil afholde ekstraordinært udsalg, men derimod almindeligt mid season sale.

På lavt blus og med sikkerhed som første prioritet

Også hos Samsøe Samsøe og Group 88 vælger man nu at begynde en forsigtig genåbning af de butikker, der er placeret udenfor de tvangslukkede centre og stormagasiner. Men også her bliver det på lavere blus og med stor fokus på sikkerhed:

“Samsøe Samsøe har valgt at genåbne nogle gadebutikker som følge af den kommende genåbning i Danmark. Vi har brugt den seneste lukkeperiode på at tage alle forholdsregler og foranstaltninger og sikre vores kunders sikkerhed, når vi langsomt åbner op igen. Vi har udstyret alle butikker med håndsprit, spritstandere, informationsplakater og afstandsmærker, og vi åbner op med minimal bemanding og med lukkede prøverum. Der er blevet sendt stramme retningslinjer til alle butikkerne omkring at holde afstand, undgå berøring med kunderne, og rengøre oftere og på alle overflader. Vi mærker, at vores butikker glæder sig til at åbne langsomt op, og vi glæder os til at møde kunderne igen. Hjulene skal holdes i gang på bedst mulig måde og en langsom genåbning af nogle af vores gadebutikker er i den rigtige retning,” lyder det fra brandet.

Lignende udmelding kommer fra Group 88, der er retailpartner for en lang række luksusmodebrands, blandt andre Burburry, Gucci, Mulberry og Saint Laurent. Allerede i slutningen af februar mærkede de krisen i form af betydeligt færre kinesiske turister i deres butikker, fortalte CEO Thomas Møller dengang til Fashion Forum. Siden blev butikkerne lukket helt ned, da krisens epicenter rykkede fra Asien til Europa. Men nu melder de om begyndende åbninger igen fra i morgen, torsdag den 16. april:

“Vores primære plan – som den ser ud i dag – så vælger vi at åbne vores forretninger igen på torsdag, dog kun i timerne mandag til fredag 12.00 til 17.00 og lørdag 11.00 til 16.00. Vi forbeholder os dog retten til at ændre på dette i takt med situationen enten forbedres eller forværres. Det er kun gældende for vores forretninger med egen indgang, det vil sige, at forretninger i Illum og Københavns Lufthavn ikke åbner, da myndighederne fortsat har påbud om at større centre er lukket,” lyder det fra Group 88, som åbner blandt andet Gucci, Burberry og  Mulberry på Strøget i København samt Collage the Shop i Aarhus.

En svær beslutning

Men selvom flere virksomheder så småt begynder at byde kunderne velkommen igen, er det en svær beslutning at åbne op. Det fortæller Wood Wood, Soulland, Rains, Norse Projects, Mads Nørgaard, Le Fix og Ganni, der alle har holdt dørene lukket i over en måned. Lukninger, der ifølge brandsene selv “har gravet et kæmpestort hul i vores forretning.” Derfor har de nu taget beslutningen om at begynde en langsom genåbning i fælles front.

“Vi er en række Københavnske brands som har fulgt udviklingen intenst og løbende vurderet, hvornår det giver mening at genstarte vores forretning. Vores første prioritet er selvfølgelig at passe på vores ansatte og vores kunder. I takt med, at krisen i Danmark har bevæget sig ind i den næste mere åbne fase, er vi begyndt at overveje, hvordan vi bedst sikrer, at vores medarbejdere også har en arbejdsplads at vende tilbage til. Og hvordan vi igen kan møde vores kunder i vores butikker. Vi er sammen nået frem til, at tiden er ved at være inde til, at vi langsomt åbner op for vores butikker igen,” lyder det i en fælles udtalelse fra de syv brands, der – ligesom  Samsøe Samsøe – også mener det er nødvendigt at gøre, hvad man kan, for så småt at få skub i detailbranchen igen:

“Vi er nødt til stille og roligt at skubbe hjulene i gang for at passe på hinanden, vores arbejdspladser og virksomheder. Vi håber, alle vores kunder har forståelse for situationen, og at nogle endda vil støtte op om deres lokale brands og kigge forbi vores butikker. Vi har – ligesom mange andre virksomheder og kulturinstitutioner – brug for jeres hjælp til at komme igennem krisen,” skriver de videre og fortæller, at det varierer fra butik til butik, hvad de konkrete åbningsdatoer, -tider og sikkerhedsmæssige forholdsregler bliver.

Ikke alle synes tiden er rigtig – endnu

Men ikke alle deler samme holdning og strategi som DK Company og resten af ovenstående. Hos Moss Copenhagen, der driver 12 butikker i Danmark, er der begyndende tanker om en snarlig genåbning – men også en vurdering af, at tiden endnu ikke er inde til det, hverken taget de sikkerhedsmæssige eller økonomiske hensyn i betragtning:

“Vi holder i øjeblikket et vågent øje med trafikken i de forskellige byer. Vi tror dog stadig, at det er for tidligt i forhold til at forbrugerne stadig føler stor utryghed. Samtidig er det vigtigt for os, at vores kollegaer i butikkerne føler sig trygge. Jeg kan desværre ikke give en dato for nuværende. Men håber meget på, at det bliver snart,” fortæller CEO Anders Freund.

Hos Ecco, der i Danmark har seks butikker, forventer man ikke at kunne åbne før den 10. maj, som er den dato, regeringen indtil videre har sat som deadline for fase to af landets genåbning.

“Vi følger regeringens anbefalinger og taler tidligst om langsom genåbning for retail i Danmark omkring den 10. maj – med mindre, der meldes andet ud fra regeringens side,” lyder det fra kommunikationsafdelingen i Ecco.

Der sker dog udviklinger hver dag, og af den grund er der, ikke overraskende, også de virksomheder, som endnu er klar til at melde en konkret åbningsdato ud. Hos Ball Group, der blandt andet ejer plus size-mærket Zizzi, er de interne overvejelser også i fuld gang – men også et behov for at følge udviklingen tæt, før den endelige beslutning tages:

“Vi vil prøve at åbne så kontrolleret, som vi kan – men lige nu ser vi tiden an.”