Det ikoniske tyske modebrand Jil Sander, med ægteparret Lucie og Luke Meier i front, har netop ansat den danske designer Line Hangaard i designteamet. Her starter den mangeårige Head of Design hos Jan Machenhauer til juni, og rykker samtidig sin families teltpæle op og flytter til Milano, hvor brandet har base.

“Min titel bliver Woman Senior Designer. Jil Sander arbejder med to teams: Ét, der skaber showkollektionerne, og ét, der står for pre- og plus-kollektioner, en helt ny linje i outdoorstil, som komplementerer hovedlinjen. Begge teams bliver briefet af Lucie og Luke Meier med et overordnet tema,” siger Line Hangaard og fortæller, at hun endnu ikke ved hvilken gruppe hun havner i, og at det ikke lige lå i kortene, at hun efter sin barsel skulle til Italien hos et stort hus som Jil Sander.

“Det var faktisk lidt tilfældigt, at jeg fik jobbet. Jeg talte med min veninde, som kendte Abnit Nijjar, der er Design Director hos Jil Sander, og hun syntes, vi skulle arrangere et møde. Vi mødtes i september til en uforpligtende samtale. Den gik godt, så vi aftalte, at jeg skulle lave en opgave for dem, så jeg kunne forsøge at ramme brandets stil. Det fik jeg en måneds tid til. Herefter tog jeg til Italien for at vise dem det,” fortæller Line Hangaard og beretter endnu engang om tilfældigheden bag hendes ansættelse. Til samtalen fandt de nemlig hurtigt ud af, at hun var overkvalificeret til den aktuelle stilling, hun egentlig var til samtale omkring. En stilling, som Line Hangaard reelt ikke vidste noget om. Så de aftalte at tales ved, når der var fundet en mere passende stilling til hende i firmaet. For de ville have hende.

“I starten af februar jeg fik tilbudt stillingen som Senior Designer, og det sagde jeg selvfølgelig ja til. Det hele var lidt løst, fordi jeg tror egentlig ikke, at stillingen nåede at blive slået op,” siger hun.

En større skala

Line Hangaard er uddannet designer fra Designskolen Kolding i 2007 og startede efter et par mindre jobs med at arbejde som designer hos Jan Machenhauer i 2008, hvor hun været siden. I mellemtiden steg hun i graderne og endte som Head of Design – og som en tro højre hånd for den eksperimenterende danske designpioner, der i 2016 modtog Statens Kunstfonds hædersydelse. Sideløbende har hun blandt andet også været vejleder på Designskolen Kolding og Danmarks Designskole og arbejdet som researcher og manager på LAB også på Designskolen Kolding. Alt sammen i mindre teams og kapaciteter, end den, hun kommer til hos Jil Sander.

“Jeg kommer fra en helt anden skala end Jil Sander. Det bliver spændende at opleve et større team af designere, og hvordan vi i fællesskab skal løfte en kollektion. Jeg har fulgt og været fan af Jil Sander i mange år og ved, de har et helt atelier, der udvikler for dem. Det bliver en drøm at kunne fokusere på den måde, som de fordyber sig i designet,” siger hun og beretter samtidig med taknemmelighed om de små 12 år, hun nåede at være under vingerne hos Jan Machenhauer og blandt andet været med til at introducere brandets skjortelinje og arbejdet sammen med draperingseksperten, den mangeårige designskoleunderviser Jette With, der også har betydet meget for Baum und Pferdgarten-stifterne Helle Hestehave og Rikke Baumgartens designvirke.

“Jeg følte, det var det rigtige tidspunkt at prøve noget andet. Jeg var lige kommet fra barsel, og samtidig havde en anden overtaget en del af mine arbejdsopgaver. Det passede meget godt, selvom det selvfølgelig er trist efter alle de år.”

Med en underskrevet kontrakt i februar og et efterfølgende virusudbrud, hvor især Milano har været hårdt ramt, kunne man godt frygte, at jobbet ville ryge i vasken med den store usikkerhed i branchen. Men det har heldigvis ikke været tilfældet, fortæller Line Hangaard.

“Jeg skrev under nærmest den dag, Coronavirussen for alvor brød ud i Italien. Alle er udsatte, ingen kan være helt sikre på noget i den her tid. Nu må vi se, hvad der sker. Men jeg er ret sikker. For en uges tid siden skrev de, om jeg kunne fortælle, hvornår jeg officielt ville starte,” siger hun og afslutter:

“Lige nu er alt selvfølgelig i emergency-situation i Italien, men vi går alligevel en utroligt spændende tid i møde. For selvom det er et vildt sårbart tidspunkt at komme til et firma på, og krisen sætter sine spor i forhold til, hvordan man tænker tøj og design, så er det også en ny mulighed. Folk ændrer sig med sådan en krise, så jeg er spændt på, hvordan Luke og Lucie Meier tænker, at vi bedst tilpasser os den nye verdensvirkelighed. Og min rolle i det.”