“I løbet af den sidste uge er alt virkelig strammet til,” siger Marlene Holmboe, ejer og grundlægger af børnetøjsvirksomheden MarMar Copenhagen.

“For 14 dage siden satte vi alle sejl ind for at få de første drop af vores AW20-varer hjem fra Kina, hvilket lykkedes. I dag står vi i den situation, at vi gerne vil reducere nogle af vores ordrer hos fabrikkerne,” fortæller hun videre.

Under sig har hun 13 medarbejdere, der arbejder i skiftehold på kontoret for ikke at være for mange sammen. Præcis som hos Ivylee og de fleste andre af landets virksomheder. Men netop det at skulle tilpasse sine ordrer til et totalt uforudsigeligt marked er det, der bruges mest energi på i det Vanløse-baserede hovedkontor.

“I skrivende stund er vi næsten færdige med at tilpasse vores ordrer, men det er helt klart den største udfordring, vi sidder med. Vi vil ikke overproducere, men vi skal heller ikke mangle varer. Vi er nok ikke de eneste, der har støvet den gode gamle krystalkugle af efter svar i disse dage. Vi er meget heldige, at vi har leverandører, som vi har arbejdet tæt sammen med i mange år. De er meget imødekommende, og der er en forståelse for, at vi er i samme båd og har et gensidigt behov for hinanden. Men vi ringer heller ikke og annullerer hele ordrer. I stedet handler det om at lave mindre tilpasninger, så vores AW20-varelager passer til det, vi mener, der bliver behov for,” siger Marlene Holmboe, der også har en teori om, at netop hendes produktgruppe, børnetøj, måske er mere fredet og fortsat bliver shoppet mere end eksempelvis eksklusivt modetøj til voksne.

“Det kan være, jeg siger noget andet om en måned, men som det er nu, troede jeg, vi ville være blevet hårdere ramt. Vi kan selvfølgelig mærke indtjeningstabet i vores butikker i for eksempel Magasin allerede nu, men jeg er også yderst bevidst om, at os i engrosleddet ikke nødvendigvis kan mærke i dag, hvad der rammer os om et par måneder. Derfor gløder lommeregneren også konstant her på kontoret i disse dage.”

Marmar Copenhagen

Marmar Copenhagen

Hos skofirmaet Ivylee, der ejes og drives af ægteparret Kristine Anker Holgaard og Christian Valentiner og sælges i mere end 200 butikker verden over samt via egne webshops i Danmark og Australien, har det også været to intense uger:

“Vi valgte at bruge en uge med vores ansatte– med de forbehold og anvisninger som gjaldt – på at gennemtænke, hvordan vi kunne håndtere situationen bedst muligt for dem, deres private forhold og det arbejde, som vi skal levere den kommende tid. Fra i mandags har vi sendt dem hjem og driver kontoret på et nødblus. De er meget forstående og klar til at træde til, når det bliver nødvendigt igen,” fortæller Kristine Anker Holgaard.

Produktionsmæssigt nåede de at få leveret stort set alle SS20-ordrer, inden Coronakrisen skiftede epicenter fra Kina til Europa, hvor Ivylee får produceret deres sko og støvler.

“Vi forsøger lige nu at skubbe vores pre fall-kollektion ind i maj måned frem for april, hvor den normalt leveres,” fortæller Kristine Anker Holgaard, der ligesom hos Marmar Copenhagen mærker frugten af et langvarigt samarbejde med sine fabrikker.

“Vi er altid i meget tæt dialog med dem og bruger hinanden som buffer, når det bliver nødvendigt. De er også hårdt ramt, og vi har jo alle sammen forståelse for at hjælpe hinanden. Vi fik næsten lukket alle ordrer på vores AW20-salg, inden krisen rigtig fik fat, og første bulk er sendt afsted til fabrikkerne i Portugal. Samarbejdet med vores fabrikker går rigtig mange år tilbage, og vi har været gennem mange små og store kriser sammen. Så vi er i tæt dialog med dem om alternative løsninger i denne tid. Løsninger for vores kunder, for os selv i de kommende produktionsfaser, men også over for dem og underleverandører, de har. Hvis vi ikke kan få de kvaliteter og komponenter, vi ønsker, må vi sammen finde på gode alternativer. Og det kan kun lade sig gøre, hvis man holder sine partnere tæt på kroppen og er helt transparente i alle situationer.”

Ivylee Copenhagen

Pressede butikker

Marmar, der holdt ti års jubilæum i sommeren 2018, får 80 procent af deres tøj produceret Ukraine og Tyrkiet, det resterende i Indien og Kina. Derfor oplever de også, hvordan fabrikkerne i Kina er åbnet op igen, og satser på, at de når at få kommende ordrer med fragtbådene.

“Har man derimod ting, der skal fragtes med fly, har man større problemer. Dels fordi der kun afgår ekstremt få fly, og dels fordi tingene bliver stoppet i lufthaven. Lige nu bliver der arbejdet på at finde nye fragtruter med lastbiler op igennem Europa. Vores næste udfordring er butikkerne, som også har det ekstremt hårdt nu og som på grund af nedlukninger ikke kan tage imod varer. De mangler likviditet til at betale for ordrene på grund af manglende salg og samtidig er de usikre på, hvilke varer de kan sælge til deres kunder.”

“Vi arbejder ikke med rabatter, men vi kan arbejde med at hjælpe vores kunder rundt om i butikkerne. Butikkerne er jo vores livsline, men de har jo også brug for, at vi kan eksistere på den anden side af det her, og derfor bliver alle nødt til at give lidt,” siger Marlene Holmboe, der håber, at de hjælpepakker der er lavet for butikkerne, bliver taget i brug.

Også hos Ivylee mærker Kristine Anker Holgaard, hvor pressede butikkerne er:

“Vi får en del mails fra butikker, der spørger, om vi kan strække leveringer og give rabat. Det er jo selvfølgelig foruroligende for os, der helst vil hjælpe så meget, vi kan. Vi tror ikke på, der er en one-size-fits-all for nogen i denne her situation, så vi bruger al vores energi på at tage stilling til den enkelte kundes situation og behov, da vi oplever, det varierer meget fra marked til marked, fra landsdel til landsdel og by til by. Meldingen fra vores agenter var, at butikkerne på ingen måde kunne overskue at booke aftaler til slut april/start maj, hvor vi normalt sælger vores pre fall ind. Vi kommer helt sikkert til at se et forsigtigt indkøb til sommer, så vi kommer til at investere mere i stock, så vi kan imødekomme vores kunders behov, når efterspørgslen er tilbage igen til efteråret.” 

Marmar Copenhagen

Marmar Copenhagen

Omtænkning af kollektioner

Her, hvor vi på nuværende tidspunkt står, hvor vi højst sandsynligt ikke har set bunden af krisen endnu, virker det stadig for tidligt at tale om det gode, der kommer ud af den. Alligevel er der hos både Ivylee og Marmar Copenhagen opstået en ny energi ved at skulle tænke kollektioner og processer anderledes. Hos Ivylee, hvor de i forvejen arbejder med mange drops, mikser de deres kollektioner og sørger for at leveringerne bliver spredt ud i flere forskellige drops end normalt. Hos Marmar Copenhagen har de taget den SS21-kollektion, som var tegnet færdig i februar, af tavlen og sat op igen i nye konstellationer, der også inkluderer et high summer-drop.

“Situationen gør, at vi er tvunget til at tænke nyt. Men det er også noget af det, der gør, at hele denne her situation er til at være i – at man kan være kreativ. Sådan oplever jeg også, at mit team har det – det giver god energi at prøve at opfinde nye måder at tænke tingene på”, fortæller Marlene Holmboe.

“Det er faktisk sjovt. I stedet for at sænke farten til tredje gear har vi sat bilen i sjette og finder alternative veje at køre af.”

Hvordan når vi forbrugerne nu?

Men mens vi – selvfølgelig – har vores fokus primært rettet mod firmaernes aktuelle situation, deres produktioner of leveringer, rejser der sig også det spørgsmål, som også PR-bureauerne lige nu knokler på at løse. Hvordan får vi fat i forbrugerne i denne økonomisk og sundhedsmæssigt usikre tid?

“I den kommende tid, hvor så mange butikker er lukket ned, er det endnu mere relevant end før, at vi kommer længere ud til slutbrugerne og er tilstede i de universer, som de søger inspiration i. Vores retail-kunder får brug for, at vi giver Ivylee et ordenligt spand kul med digital markedsføring nu, så deres kunder kommer med efterspørgsel, så snart hverdagen er tilbage til normalen igen.

Partnerskaber med digitale mode-startups, som bygger e-commerce-platforme baseret på kurratering af modebevidste meningsdannere og micro-bloggere, og ikke kun de ’traditionelle’ influencere, er en tendens, som vi allerede har godt fat i og kommer til at arbejde mere fokuseret på nu. Det bringer os endnu tættere på slutbrugerne på en autentisk måde, som er helt tråd med vores strategi,” siger Kristine Anker Holgaard.

“Vi har heldigvis allerede et stærkt samarbejde med et content bureau, som har bygget et stort netværk op af influencere i Europa og Australien, så det er naturligt, at vi skruer op for de samarbejder og kanaler nu og arbejder intenst på at lykkedes med den strategi.”

Hos Marmar, der lige nu er i gang med indsalget af julekollektionen, tager Marlene Holmboe og hendes team “helt vildt mange billeder af alle tænkelige kombinationsmuligheder” for at kunne inspirere sælgerne bedst muligt. Men også her spiller influencerne en rolle:

“Vi sender en del tøj ud til bloggere og influencere lige nu, så forbrugerne kan se tøjet i brug og forstå det,” fortæller Marlene Holmboe, der situationen taget i betragtning oplever en god interesse for sin julekollektion.

Ivylee Copenhagen

Ivylee Copenhagen

Nye digitale muligheder

Som vi allerede ser det, så er vores samfund og industrier om muligt blevet endnu mere digitale, end de var for bare få uger siden. Og derfor er flere også begyndt at tale om, at vi kommer ud af krisen med nye – og i øget grad – digitaliserede arbejdsrutiner.

“Digitalisering af salget er helt klart en oplagt mulighed og noget, som vi har gode erfaringer med på andre markeder som Australien, USA og Canada, da de længe har arbejdet omkring deres store afstande med digitale salgsværktøjer. Potentielt kan det også rykke ved både vores og branchens opdeling af de store kollektionssalg hvert halve år og halvt tvinge, halvt hjælpe os i gang med at levere mindre og mere skarpe kollektioner flere gange om året,” siger Kristine Anker Holgaard, hvilket også er noget, der resonerer hos Marlene Holmboe, som slutter:

“Skulle jeg et øjeblik se bort fra de mange stillinger og arbejdspladser, krisen koster folk i branchen, og i stedet fokusere på noget positivt, der kunne komme ud af den, så vil det være, at vi måske fremover kan blive lidt mere true-to-seasonmed vores kollektioner. Det ville ikke gøre noget, hvis vi ender et balanceret sted, hvor vi får modebranchens hurtigkørende hjul til at køre bare lidt langsommere.”