Endnu en uge i Corona-virussets tegn er ved at nå sin ende. Det samme er Fashion Month, der sluttede i Paris i tirsdags. Og selvom virusset har fyldt meget denne sæson, så var det dog alligevel med en fuld showkalender, at Paris Fashion Week sluttede. Men Corona-frygten lurede hele tiden under overfladen – og både masker og håndsprit blev flittigt delt ud til shows, ligesom at smittebekymringerne også satte en stopper for en del modeugerelaterede events i det franske. Læs vores interview med flere danskere, der var til stede i byen, her.

Foruden aflysninger ser det også ud til, at selve indholdet på catwalken blev overskygget af virusfrygten. Det beskriver Vogue Business. Det gælder især de bæredygtige tiltag, som under normale omstændigheder ville høste både anerkendelse og medieomtale, men som denne sæson gik lidt under radaren. For eksempel Balenciaga-showet, hvor Demna Gvasalia og co. havde oversvømmet catwalken og de forreste rækker og på den måde med tydelig symbolik mindede os alle om den klimakrise, vi befandt os i før virusepidemien – og som vi forhåbentlig vil huske, at vi jo faktisk stadig befinder os i, når Covid-19s hærgen har lagt sig. Modsat kan man spørge, om Virgil Abloh og Off-White måske slap overraskende let for den kritik, som plastikkonfettien, han sprøjtede ud over catwalken til sit show, normalt ville have afstedkommet i denne klimabevidste tid?

Det hele skal dog ikke handle om Corona. Det skal også handle om kampgejst og sammenhold. På søndag den 8. marts er det nemlig Kvindernes Internationale Kampdag. Og i den forbindelse skal der lyde en opfordring til at følge med på vores Instagram over de næste par dage. Vi har nemlig brugt anledningen til at tale med en række inspirerende personligheder om deres karriere og om det at være kvinde i modebranchen i dag.

Læs ugens øvrige korte modenyheder herunder.

Kampdagskoncepter

Og vi dvæler lidt ved Kvindernes Internationale Kampdag, som flere modebrands markerer på forskellig vis. & Other Stories fejrer for eksempel dagen ved at invitere ni af brandets foretrukne fotografer til at tage portrætter af sig selv. Målet er, at de gennem kunstfotografierne skal udøve retten til at definere sig selv – og forhåbentligt inspirere andre til gøre det samme. Brandet inviterer derfor også forbrugerne til at tage del i kampagnen og dele egne selvportrætter under hashtagget #herimageherstory. De ni fotografer kommer fra hele verden og udgøres af Gia Coppola, Wang Ziqian, Amanda Charchian, Grace Bukunmi, Wai Lin Tse, Laura Kampman og Ewa-Marie Rundquist og duoen Lottermann & Fuentes.

Fotografierne bliver sat til salg gennem limited edition-plakater. Alt overskud herfra, plus én euro for hvert selvportræt tagget med #herimageherstory, doneres til CARE, som er en organisation, der bekæmper fattigdom – især blandt kvinder og piger.

& Other Stories.

The North Face markerer også kampdagen. Det gør de med en kollektion, som er designet, udviklet og markedsført udelukkende af kvinder. I front er Oryana Awaisheh, en kvinderettighedsforkæmper fra Jordan, der har været med til at skabe en fabrik i sit hjemland med udelukkende kvindelige ansatte. Kollektionen består af T-shirts i tekniske materialer, inspireret af kampdagens visuelle identitet og farver, og indkøbstasker. Kampdagskollektionen er selvfølgelig produceret på fabrikken, som Oryana Awaisheh har udtænkt, og som nu beskæftiger 500 kvinder. Fotografen Holly-Marie Cato har skudt kollektionens kampagne, der, ud over de producerende kvinder, også tæller Jess Glynne, der er ambassadør for The North Face.

The North Face.

Sidst men ikke mindst hylder Gant også kvinderne med et samarbejde med flere kvindelige entreprenører. Nærmere bestemt med en kollektion, som er skabt sammen med Babba Rivera, Anne-Marie Imafidon, Sara Desa og Nina Pierson. Kvinder, som på hver deres måde og i hver deres felt har markeret sig som entreprenører og iværksættere. Kollektionen hedder Femme League og er i butikkerne nu.

Udover kollektionen vil de fire udvalgte entreprenører også agere brandambassadører for Gant og afholde såkaldte Gant Talks i deres hjembyer.

Gant Femme League.

100-års fødselsdag

Det danske urmærke Ole Mathiesen kan i år fejre sin 100-års fødselsdag. Og i den anledning lancerer brandet en jubilæumskollektion med navnet 1919 Sportivo. Den er designet af familievirksomhedens tredje generation, Christian Mathiesen, og skal fusionere tradition og modernitet. Formen er den klassiske fra Ole Mathiesen, skandinavisk tidløst og med lige dele funktion og æstetik.

Totême skruer op for butikssatsningerne

Det er efterhånden seks år siden, at en af Sveriges største bloggernavne, Elin Kling, stiftede sit populære brand, Totême. Siden har det vokset sig til et af de mere markante mærker på skandinavisk jord via både indflydelsesrige modepersoners garderober og jævnlig hyldest i modemagasiner – heriblandt Elle Danmark, der i denne måned er aktuel med et stort interview med Elin Kling. Populariteten bliver nu fulgt op af tre helt nye Totême-butikker i henholdsvis Stockholm, London og New York, der alle åbner til efteråret. Og det må siges at gå stærkt på retailfronten for det svenske brand, for det er ikke mere end ét år siden, Elin Kling kunne åbne dørene til sin første butik på Bilioteksgatan i Sveriges hovedstad.

Fra jeans til totebag

Ingen ugentlig opsamling uden en bæredygtig nyhed fristes man til at skrive. Denne uge står Tommy Hilfiger for det grønne indspark, idet brandet inviterer interesserede forbi butikken på Østergade 26 i København til et ‘Lav Din Egen Totebag’-event. Her kan du tage dine gamle og slidte jeans med og give dem nyt liv med hjælp fra Tommy Hilfiger-butikkens personale. Målet med initiativet er at inspirere forbrugerne til at minimere spild – og selvfølgelig give de fremmødte mulighed for at gå fra butikken med en helt ny totebag, som de selv har været med til at lave.

Eventen finder sted den 7. marts 2020 klokken 11-12.30 og 14-15.30.