Den ‘grønne’ løber, to genbrugskollektioner og en københavnerflirt

Dette års Oscar-uddeling stod i både miljøets og feminismens tegn, The North Face og 66 ̊North har lavet kollektioner af genbrugsmaterialer, og New Balance hylder København med ny kampagne.
14.02.2020 ∙ af Martin Mitchell
Foto: Luna Schulze for New Balance, skudt af Rasmus Luckmann.

Natten til mandag dansk tid løb den årlige Oscar-uddeling af stablen. Og som altid var hele verdens øjne rettet mod Dolby Theatre i Los Angeles. Vores øjne var dog mest mod den røde løber, hvor flere af verdens mest feterede stjerner brugte anledningen til at understrege, at bæredygtighed og aktivisme ikke er uforeneligt med et af de største events i showbusiness.

Her er det for eksempel værd at nævne Margot Robbie, som var iført en vintage couture-kjole og sendte et signal om, at ikke alt behøver være nyt på den røde løber. Eller Booksmart-skuespilleren Kaitlyn Dever, som brugte lejligheden til at vejre det bæredygtige flag ved at vælge en Swarowski-besat satinkjole skabt af miljøorganisationen Red Carpet Green Dress, der samarbejder med awardshowet omkring at skabe Oscar-værdige outfits ud af bæredygtige materialer. Og selvom disse valg ikke ligefrem redder klimaet alene, så sender det i hvert fald et signal om, at selv Hollywood er begyndt at prioritere grønnere mode. Så kan man selvfølgelig spørge sig selv – hvilket flere kritikere også har gjort – om det handler mere om god pressedækning end reel bæredygtighed. Men så igen, er det intentionen eller slutresultatet, der er det vigtigste i den her sammenhæng?

Det var dog ikke alle statements på søndagens røde løber, der var grønne. Natalie Portman havde på venstre revers af sin sorte kappe fået skrevet med guldskrift navnene på de kvindelige instruktører, hun og mange andre følte var blevet overset i dette års nomineringer. En flot gestus mente mange, hvorimod andre var knapt så begejstrede. For eksempel Charms-skuespiller og #metoo-fortaler Rose McGowan, der via sin Facebook-profil kritiserede Natalie Portmans aktivisme som en form for skuespil, der hånede dem, der faktisk kæmper kvindernes kamp i Hollywood.

Det er også i denne uge, at den udfordrede New York Fashion Week blev afsluttet, som første stop på den månedlange Fashion Month, der siden går til London, Milano og til sidst Paris. Og den blev afsluttet med et brag af et Marc Jacobs-show, der blandt andet så Miley Cyrus agere model og som, ifølge Business of Fashions Tim Blanks, brillerede i sin storytelling. Andre højdepunkter er hypede Eckhaus Latta, der med sine håndbehandlede tekstiler og overdimensionerede silhuetter udfordrer kønsidealerne. Og til dette show havde de desuden arbejdet sammen med second hand-platformen The Real Real omkring modellernes sko.

Apropos den internationale modeverden og hype, så er der godt nyt til de mange ‘Philophiles’ verden over. Den tidligere Céline-designer Phoebe Philo er eftersigende snart tilbage i modeverdenen. Og det er hun – i hvert fald ifølge WWD – med sit eget mærke, der vil have et udtalt bæredygtigt fokus. Det er nok ikke overdrivelse at sige, at der er mange, der glæder sig til at se, hvad hun finder på i sit eget navn.

Læs ugens øvrige korte nyheder herunder.

En overskudskollektion

Du har måske set den hos Ganni i forbindelse med deres samarbejde med det islandske outdoor-mærke 66 ̊North. Kría-jakken er blevet en klassiker, ikke bare hos 66 ̊North efter introduktionen i 1991, men også for mange islandske borgere. Og nu får den endnu en overhaling. Faktisk som en capsule-kollektion med både jakke, bukser, jumper, vest og hatte. I et colorblock-univers, hvor der mikses mellem overskydende Polartech Neoshell og fleece-materialer fra brandets egen fabrik, får jakken nyt liv med et bæredygtigt, zero-waste-aftryk.

Kollektionen lanceres i dag på Matchesfashion.com og på brandets egne platforme.

66 ̊North.

Fra plastikforurening til mode

Og vi bliver ved outdoor-brands, der vil af med spild og affald – en af de mest gennemgående tendenser i modebranchen netop nu. The North Face har nemlig netop annonceret den nyeste udgave af brandets såkaldte Seven Summits-kollektion, der udelukkende består af genanvendte materialer. Denne udgave består blandt andet af en ‘Bottle Source’ T-shirt lavet af plastikflasker, der er samlet ind i vandområdet omkring Himalaya ved Mount Everest – som i øvrigt er en af brandets store inspirationskilder.

The North Face.

New Balance hylder København

New Balance er efterhånden fast element i det danske gadebillede. Derfor er det heller ikke overraskende, at det amerikanske skomærke har valgt at sende en kærlig tanke til byen ved at skyde kampagnen til forårsudgaven af deres populære 530-model i netop København. Her har fotograf Rasmus Luckmann fotograferet og hyldet københavnske kvinder såsom modellen Luna Schulze rundt omkring i det københavnske bybillede, blandt andet i Kødbyen.

Kampagnen blev første gang afsløret under modeugen i København i januar, og de nye sneakers er tilgængelige fra den 6. marts 2020.

New Balance af Rasmus Luckmann.

Dansk skønhedsmærke i high-street rammer

Flere og flere modebrands rækker ud over modens faste rammer i ambitionen om at skabe 360 graders oplevelser og afrundede universer, når forbrugerne shopper i deres forretninger. Udover tøj, tasker og sko er det ikke længere unormalt at finde både keramik, skønhedsprodukter eller sågar en god kop kaffe, når du slentrer gennem en modebutik. Den tendens køber det svenske H&M Group-mærke & Other Stories også ind i. De har netop annonceret, at det danske skønhedsmærke Comme Deux, som Goodiebox står bag, fremover forhandles hos dem. Det kun to år gamle danske brand er kendt for at involvere forbrugerne i selve produktudviklingen i alt fra ingredienser til farver og tekstur på brandets produkter. Og nu kan forbrugere altså for første gang finde det hidtil udelukkende online-mærke i en fysisk butik.

Comme Deux kommer til at være tilgængelig i 35 & Other Stories-butikker fordelt over 12 europæiske lande. Heriblandt kædens butikker i København og Aarhus.