Onsdag talte vi med Martha Abild, repræsentant for bachelorårgangen på Beklædningsdesign og Tekstil, i forbindelse med, at hun og hendes medstuderende ved sidste uges åbent hus-arrangement på KADK havde arrangeret en protest med uddannelsens ledelse. De følte ikke, de var blevet lyttet til. Og derfor hang de en fælles skrivelse op for at gøre opmærksomme på deres utilfredshed med deres uddannelses kvalitet og den generalisering, de mener er en udvikling der ikke følger med branchen. Martha Abild sagde blandt andet til Fashion Forum:

“Vores protest handler i bund og grund om, at vi er utilfredse med, at vi kommer ud som generalister frem for specialister, som det ellers klart er vores indtryk, at branchen leder efter. Vi vil gerne være mere fagspecifikt uddannede. Lige nu får vi en bred vifte af kompetencer, men meget få fagspecifikke elementer.”

Fra ledelsen på KADK, som vi efterfølgende har taget fat i, lyder det fra fagleder Mathilde Aggebo:

Hvad mener I om situationen?
“Vi er ærgerlige over, at de studerende på ‘Produkt + beklædning og tekstil’ har den oplevelse af deres bacheloruddannelse. For os er det vigtigt, at vi nu er i dialog med de studerende, at vi hører deres synspunkter og får talt om, hvordan vi kan understøtte dem i deres videre forløb.”

Hvad tænker I om kritikken?
“Vi synes, det er relevant løbende at diskutere balancen i uddannelsen imellem de generelle kompetencer og specialisering. Vi bestræber os på at give de studerende nogle stærke formgivningskompetencer og samtidig ruste dem til et komplekst arbejdsmarked og de store samfundsdagsordener.

Der er stor konkurrence for nyuddannede og karrieren som designer skal gerne være robust livet igennem. Det er derfor designuddannelsen i dag består af en bredere bacheloruddannelse med en begyndende specialisering kombineret med nogle tværfaglige moduler, og den dybe specialisering sker på kandidatuddannelsen. Derved står de studerende med en stærk samlet pakke som indeholder både kunstneriske formgivnings kompetencer og analytiske og metodiske kompetencer, når de skal skabe deres karriere.

Det er også derfor vi har lagt praktikken ind på 6. semester, så de studerende oplever at bruge deres kompetencer i tæt dialog med erhvervslivet på et tidligt tidspunkt i den samlede uddannelse, for det mener vi, ruster dem bedre til det fremtidige arbejdsmarked.”

Hvorfor tror du, at det nået så langt ud, at de studerende har følt sig nødsaget til at protestere på den måde?
“Vi har systematiske evalueringer af vores kurser, og vi har institutråd og studienævn med deltagelse af studerende. Så jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi ikke har haft dialogen tidligere. Jeg håber, at vi kommer de studerende i møde med den dialog, som vi nu har indledt.”