Zalando slår sine grønne ambitioner fast som Global Fashion Agenda-partner
Zalando er seneste tilføjelse til organisationens fold af associate partners, som et led i den tyske webgigants igangværende transformation og nye bæredygtige strategi.Global Fashion Agendas liste over virksomheder, der deler deres vision om en bedre modeindustri og indgår i deres cirkel af partnere, vokser fortsat. Senest har organisationen udvidet med tre nye navne i denne uge – amerikanske TAL Apparel og VF Corporation samt den tyske webgigant Zalando.
De tre nye navne tilføjes til listen af associate partners, hvis rolle indebærer, at de skal være med til at forme den bæredygtige modeagenda ved at give feedback og inputs til de initiativer, indhold og politikker, som Global Fashion Agenda udvikler i samarbejde med deres strategiske partnere. Derudover bidrager de med et mindre beløb til organisationens indsats. Allerede nu består gruppen af anerkendte globale virksomheder som Crystal International, ERDOS Group, Everlane, G-Star RAW og Selfridges Group, samt Ganni og Allbirds, som tilsluttede sig som partnere i april sidste år.
Virksomheder, der går forrest – eller gerne vil gå forrest
Ifølge Global Fashion Agenda selv, er der tale om nøje udvalgte virksomheder, der enten er ledende indenfor bæredygtighed – eller som har et ønske om at blive det. Sidstnævnte gælder eksempelvis for Zalando, der i forbindelse med virksomhedens nye bæredygtige strategi, do.MORE, som blev fremlagt i oktober 2019, udtalte, at “vi ved, at vi er en del af problemet. Nu er vores mål også at blive en del af løsningen.”
“Det er Zalandos vision at blive en platform for bæredygtig mode med en positiv påvirkning på mennesker og planeten. Det betyder, at vi konstant skal forbedre vores egen forretning og gøre det nemt for forbrugerne at spotte og shoppe mere bæredygtigt. Vi samarbejder med stærke partnere for at imødekomme de fundamentale bæredygtige udfordringer, som vores industri står overfor, og for at forme en mere bæredygtig fremtid for mode. Derfor er vi glade for at have Global Fashion Agenda ved vores side som en nøglepartner, og vi tror på, at vi sammen kan gøre en forskel,” siger Zalandos co-CEO, David Schneider, i en pressemeddelelse, hvortil Globals Fashion Agendas CEO, Eva Kruse, istemmer:
“Global Fashion Agenda er drevet af en samarbejdsorienteret og løsningsfokuseret tilgang til at identificere de største udfordringer, som vores planet og industri står overfor, samt de muligheder og innovationer, der kan transformere modebranchen. Som ny associate partner vil Zalando være med til yderligere at diversificere listen af virksomheder, der tilslutter sig vores vision, og de vil dele deres fremskridt og udfordringer. Vi er fuldstændig henrykte over at få mulighed for at arbejde sammen med dem og trække på deres viden som en vigtig insider i modeindustrien.”
Global Fashion Agenda er blandt andet arrangør af Copenhagen Fashion Summit, der i år finder sted den 27.-28. maj 2020.