Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, LEDER

Tak for et årti, der åbnede vores øjne

De første ti år i Fashion Forums eksistens markeres også af en dekade, hvor dansk mode er blevet international og bæredygtighed er blevet vores største musthave.
De første ti år i Fashion Forums eksistens markeres også af en dekade, hvor dansk mode er blevet international og bæredygtighed er blevet vores største musthave.

Når jeg tænker ti år tilbage, tænker jeg, at det også var med en vis portion lettelse, at vi forlod 00’erne for at gå ind i 10’erne. Branchen havde på det tidspunkt endnu ikke genfundet sine ben efter finanskrisen, og efterdønningerne heraf havde dårligt nået sit højdepunkt. Folk var i chok og havde i afmatningen herefter sat sig tungt på finanserne. Forbrugernes forbrug var stoppet, og selvom det måske nok for flere var påtvunget, var vi også nået en mæthed i vores materielle lyster. Det var virkelig tid til forandringer – og det i langt højere grad end de fleste af os var os bevidst om på det tidspunkt. Men Copenhagen Fashion Summit havde i 2009 fundet sted for første gang og begyndt at skabe opmærksomhed omkring den miljømæssige bagside af moden, og selvom CSR på daværende tidspunkt var et buzzword, stod det for alvor klart, at der skulle ske en omkalfatring af modefabriksarbejderes vilkår, da tøjfabrikken Rana Plaza styrtede sammen i april 2013 og kostede mere end 1100 mennesker livet.

Årtiet før og lidt ind i de tidlige 10’ere var kunst og mode på mode at koble sammen. Kunsten ville ud til den brede befolkning, og moden ville have lidt af kunstens kreative, historiefortællende aura. Det kom der mange T-shirt prints ud af. I dag behøver moden ikke at forcere sit egentlig naturlige forhold til kunsten og har i stedet fundet en anden stærk forbundsfælle i politik, og både statspolitiske, miljøpolitiske og kønspolitiske debatter har fundet vej til catwalken. For er der én ting, vi skal tage med os ind i 2020, så er det åbne øjne. Både som modevirksomhed og forbruger kommer vi ikke uden om at tage stilling til det tøj, vi producerer, hvordan vi kommunikerer omkring det og køber det. Alt handler om valg, og hvis vi stadig famler i blinde, så skal vi søge svar. Kloden og dens indbyggere må komme først – til gengæld er der også profit at hente, hvis vi går den rigtige vej, som Professor Kate Fletcher pointerer i sin netop udgivne The Earth Logic Action Research Plan. For med Greta Thunbergs ord er “How dare we?” det spørgsmål, vi skal – ikke bare søge efter svaret på – men finde og handle efter i de næste ti år.

Med vores åbne øjne skal vi også tage det positive ind, der er sket. For opbruddet i branchen har ikke kun haft fokus på en nødvendig ansvarlighed. Den har med først bloggere og siden Instagrammere, Youtubere og influencere skabt en langt bredere og også mere demokratisk platform at tale om mode og kropsidealer ud fra. Dette har også vendt op og ned på modens gængse vej, hvor presse og indkøbere vurderede modeugernes catwalks og herfra bestemte, hvilke trends vi skulle iklæde os et halvt år senere. Den tænketid, magasinerne plejede at have til at bearbejde modens nyheder, blev pludseligt speedet op af internettet – for better and for worse.

Og selvom der stadigt synes at komme flere og flere såkaldte influencere og influencer-bureauer til, mangler vi stadig bare, at flere af modens influencere tager del i debatten omkring bæredygtig mode. For selvom sociale medier giver plads til diversitet, har det ved gud også skabt en lemmingeeffekt af kopister. Så må 20’erne blive der, hvor flere influencere rent faktisk influerer noget – andet end merforbrug.

Vi siger også farvel til et årti, hvor den danske pige genopfandt sig selv (eller var det i virkeligheden Ganni, der genopfandt hende), og med en stigende hype omkring København, som også mærkes på den store interesse omkring Copenhagen Fashion Week, trådte den danske modepige ud af sin minimalistiske og jordfarvede skygge og viste, at hun også er mønstret, sjov og legende med både silhuetter, æstetik og identiteter. Ligesom den danske herretøjsscene markerer sig stærkt med nye idealer for herremode, som vi godt vil se langt mere af i 20’erne.

Må 20’erne også blive stylisternes årti, for vi har som aldrig før brug for det blik, der kan give brugt tøj nyt liv. Se på tværs af kollektioner og sæsoner og forstå at formidle det til forbrugerne. Målet er jo ikke, at vi skal stoppe med at købe tøj – og det sker heller ikke – men derimod at vi køber rigtigt. Lærer at finde og elske den gode pasform og tænke vores garderober kreativt.

I 2020 fylder Fashion Forum ti år. På de ti år har vi fulgt jer, branchen, på tætteste hold. Vi startede med en målsætning om at få branchen til at videndele. I dag virker det til at være ret naturligt for de fleste, men sådan var det ikke dengang, ligesom det også var nyt at formidle historier om sig selv, der ikke kun var rettet mod forbrugerne, men også kollegaerne og konkurrenterne i branchen. Tak for de første ti år og for at lukke os ind i jeres virksomheder – det er hos jer, historierne ligger. Vi glæder os til at tage fat på et nyt årti – og vores eget jubilæumsår – sammen med jer med nye portrætter, showanmeldelser, reportager, regnskaber og navnehistorier og meget mere. Fashion Forum er i stor udvikling – så følg med, læs os og tag fat i os!

Glædelig jul og godt nytår fra hele redaktionen. 

Husk at du kan skrive dig op til vores nyhedsbrev, hvor vi samler ugens artikler og sender dem til direkte til dig i din indbakke.

 

Tak for i år: Her er de 10 mest læste artikler i 2019