De fysiske butikker fravælges i december: Danskerne køber i stigende grad julegaver online
Rekordmange forbrugere vil købe deres julegaver på nettet i år, viser en undersøgelse fra FDIH, der også peger på, at tøj er den mest populære kategori at putte i den virtuelle indkøbskurv.Vi havde nok en tanke omkring det. Et stigende antal danskere fortrækker at købe deres julegaver online. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). Her står det nemlig klart, at selv vores ellers traditionsbundne julegaveindkøb stille og roligt – ligesom alle andre indkøb – er ved at rykke fra de fysiske butikker rundt om i landet til de virtuelle af slagsen.
I undersøgelsen svarer 64 procent af de adspurgte forbrugere, at de regner med at ordne shoppingen på nettet, hvilket er en stigning fra de 61 procent, der svarede det samme sidste år. Kun 16 procent svarer, at de ikke vil købe ind via webshops, modsat 18 procent sidste år. Samtidig er der også sket en stigning i antallet af gaver, der klares online, hvor seks ud af ti svarer, at de vil finde deres gaver i år. Og her er det især tøj, der bliver klikket hjem – til spørgsmålet om, hvilke typer gaver, de vil købe online, har 46 procent af de adspurgte svaret tøj, sko og smykker. Et betydeligt spring fra den næstmest indbringende kategori, legetøj til børn, som 35 procent vil købe.
Mindre tid og mere tillid
At den digitale julegaveshopping er stigende kommer ikke bag på FDIHs administrerende direktør, Niels Ralund. Ifølge ham, bunder resultaterne både i en generel tendens blandt danskerne til at prioritere nettet, fordi de har fået mere tillid til dem og til leverandørerne, men også i noget så lavpraktisk som tidsbesparing.
“Når vi ser nogle år tilbage, så var mange forbrugere nervøse for, at pakkerne ikke nåede frem i tide, og derfor fravalgte de netbutikkerne. I år er det kun syv procent, der ikke køber online, fordi de er nervøse for det,” siger han i en pressemeddelelse og tilføjer:
“December er en travl periode, så når man kan slippe for trængslen og spare tid ved at klare indkøbene på nettet, så er det klart, at mange forbrugere vælger det,” siger han, hvilket understøttes af, at 68 procent har svaret, at de regner med at spare seks timer ved at ordne indkøbene fra sofaen.
Tid er da også den største årsag til at vælge webforhandlerne, viser undersøgelsen. 68 procent svarer nemlig, at det er et spørgsmål om at kunne spare tid, hvorimod 53 procent begrunder valget med, at det er nemmere at navigere i varerne og finde det, man vil købe, når man leder online, og 48 procent fordi man gerne vil slippe for trængslen i de fysiske butikker.
Dog tyder det ikke på, at det er hverken webforhandlernes udvalg eller den direkte levering, der trækker kunderne ind i de virtuelle butikker. Kun 13 procent har svaret, at de vælger en webshop, fordi den ønskede vare kun forhandles der, og fem procent bruger argumentet, at det er, fordi gerne vil have gaven sendt til døren.
Du kan læse mere om undersøgelsen her.
LÆS OGSÅ:
Danskerne er stadig vilde med et godt tilbud: Black Friday slår ny rekord online