Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Harry Potter-smykker, et Anni Lu x Vanessa Bruno-samarbejde og verdens dyreste T-shirt

Pandora lancerer Harry Potter-kollektion, Anni Lu laver smykker i samarbejde med Vanessa Bruno, og Diesel tager hul på salget af verdens dyreste T-shirts.
Pandora lancerer Harry Potter-kollektion, Anni Lu laver smykker i samarbejde med Vanessa Bruno, og Diesel tager hul på salget af verdens dyreste T-shirts.

I denne uge tog FN hul på COP25 – den 25. udgave af deres globale klimatopmøde, som har til formål at samle verdens lande, denne gang i Madrid, for blandt andet at diskutere, hvordan vi i fællesskab bremser den globale opvarmning. Og det betyder, at landene i løbet af de næste to uger, hvor COP25 finder sted, skal komme til enighed om en række vigtige emner. Det gælder blandt andet køb og salg af klimakvoter – noget, som også er blevet et emne til debat i modebranchen det sidste år, men som på trods af positive hensigter, stadig vækker uenighed blandt verdens ledere.

Og vi bliver til dels i det grønne med Danmarks nye finanslov for 2020, der også er blevet fremlagt i denne uge. En finanslov, der – ligesom COP25 – måske ikke direkte relaterer sig til modebranchen, men som unægtelig er med til at forme de samfundsrammer, moden skal navigere indenfor. For eksempel er der med regeringens nye finanslov udsigt til, at de kunstneriske uddannelser får et finansielt løft. Konkret vil der fra 2020-2023 blive afsat 15 millioner kroner årligt til kunstnerisk udviklingsarbejde på design- og arkitektskoler. Det gælder blandt andre KADK og Designskolen Kolding, der kan se frem til at modtage henholdsvis 8,7 og 2,3 millioner kroner årligt. Også i forhold til den grønne omstilling giver Finansloven et praj om, hvor vi skal hen som nation. Regeringen og støttepartierne Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet har for eksempel valgt at oprette og investere 25 milliarder kroner i ’Danmarks Grønne Fremtidsfond’, som skal fremme bæredygtige projekter og grønne arbejdspladser. Derudover er der vedtaget flere andre tiltag, herunder en tredobling af afgifterne på bæreposer og engangsservice. Men er det ambitiøst nok? Er det et stort nok skridt på vejen mod Danmarks fastlagte mål om at reducere udledningen af CO2 med 70 procent i 2030? For selvom finansminister Nicolai Wammen mener, at danskerne med den nye lov kan “mærke, at der er kommet en ny regering, som prioriterer den grønne omstilling,” så er deres manglende stillingtagen til flyafgifter – for bare at nævne ét eksempel – også et tydeligt tegn på, at vi har en regering, der trods alt prioriterer velfærd fremfor grøn adfærd. Og så fristes man til at spørge: hvad er velfærd egentlig, hvis vi ikke formår at sætte en stopper for – eller i hvert fald reducerer – konsekvenserne af de globale klimaforandringer?

Du kan læse et udsnit af ugens korte modenyheder herunder.

Anni Lu og Vanessa Bruno hylder København 

Den danske smykkedesigner har indgået samarbejde med den halvt franske halvt danske designer Vanessa Bruno i forbindelse med hendes Capsule Collection, ‘Viking Inside’. En kollektion, der med sine rød/hvide farver og flagstrik er dedikeret til København og Danmark. I den anledning har Anni Lu skabt en minikollektion bestående af fire specialdesignede armbånd, øreringe og halskæder, der med både hvide og farvede perler og er inspireret af nuancerne i Vanessa Brunos kærlighedserklæring til København.

Anni Lus kollektion sælges eksklusivt i Vanessa Brunos ‘Cabas Voyage’ pop-up i Le Bon Marche og Atelier September i løbet af december. Læs iøvrigt vores interview med Vanessa Bruno her

Anni Lu x Vanessa Bruno.

Pandora låner lidt Harry Potter-magi  

I september kunne den danske smykkekoncern Pandora annoncere en storstilet relancering af brandet, hvilket både indebærer et nyt logo, nyt butikslook og nye partnerskaber. Og nu er Pandora så klar til at løfte sløret for ét af de partnerskaber, nemlig med Warner Bros. og Harry Potter. Et partnerskab, der er i tråd med strategien om at ramme en yngre målgruppe – og som på magisk vis skal løfte deres forestående julesalg, selvfølgelig. Det er der kommet en capsule kollektion ud af med 12 styles, herunder både de kendte Pandora-charms, men også vedhæng og armbånd inspireret af de ikoniske karakterer fra Harry Potter-filmene.

Produkterne blev sat til salg den 28. november 2019 og kan købes i alle Pandora-butikker verden over samt online.

Pandora x Harry Potter.

Verdens dyreste T-shirt

Køb en T-shirt og få en lejlighed med i købet gratis. Sådan lyder budskabet fra altid kontroversielle Diesel, der i denne uge har lanceret en ny kampagne. En kampagne, der følger op på det italienske modehus’ nyhed fra november 2018 om, at de ville træde ind på bygge- og boligmarkedet med opførelsen af 143 boliger i Miamis kunstdistrikt Wynwood. Et projekt, de søsatte i samarbejde med Bel Invest Group, og som de nu er klar til at befolke. Derfor kan man nu købe en af de i alt 143 T-shirts, der med hver sit plantegning på maven og priser fra 7 til 37 millioner kroner, repræsenterer en af de ledige lejligheder.

Salget af lejlighederne startede officielt den 4. december 2019, og fremvisninger sker på adressen 148 NW, 28TH ST i Miami, USA.