Mandag aften blev for en række af danske influencere og presse lige lidt mere udpenslet dansk end standarden. Den startede med besøg hos Café Atelier September, der i dagens anledning var pyntet med danske flag på strikkede sweatre og puder, vikinge-ordspil på tasker og kasketter og Tivoli-husarer som små statuetter, og gik siden med hestevogn gennem det aftenkolde København inden slutdestinationen, julefrokost i Tivolis Grøften, blev nået. Og anledningen til denne usædvanlige og alligevel typiske aften? Jo, den fransk-danske designer Vanessa Bruno har i en Capsule Collection til Bon Marché i Paris og Atelier September i København valgt at hylde alt det, der for hende er indbegrebet af Danmark; det hyggelige, julede og afslappede, men alligevel sofistikerede – det, der ifølge designeren selv er danske værdier, som hun også har med sig i sit liv i Paris.

“Kollektionen er som en lille, men komplet garderobe med nogle gennemgående, stærke farver. Der er de farvefulde sweatre, flag-sweatre og feminine, mønstrede kjoler, en kollektion til børn og en serie af notesbøger, Iphone-cases, kasketter og tote-bags, der virkede så oplagt til en jule-pop-up-shop fuld af gaver,” fortæller Vanessa Bruno, da vi mødes på det nyåbnede Hotel Coco på Vesterbro i København morgenen efter.

Caroline Bille Brahe Vanessa Bruno

Caroline Bille Brahe for Vanessa Bruno.

Vanessa Bruno har eksisteret siden 1996 og står for den bohemede, chikke og ret typisk franske stil, der klinger så fint med de danske kvinders: rå kanter, broderier, strik og blonder. Alligevel vil mange nok mest af alt huske hende for tote-tasken med pailletremmene, som hang over skuldrene på de danske piger i starten af 00’erne og den dag i dag er en bestseller i Vanessa Bruno-huset – og den, der blev startskuddet til hendes pop-up-samarbejde med Bon Marché.

“I forbindelse med mit 20-års jubilæum for et par år tilbage ville jeg gerne skabe en historie omkring tasken, fordi den har været med mig så længe. Det er sådan en, du kan bruge til alt og overalt, på arbejde, på ferie, til ting til børnene, og det er sådan, den bliver brugt. Det gav mig idéen til at bruge den som et slags kanvas for en fortælling. Tasken hedder Cabas, og derfor har jeg valgt at kalde disse samarbejder Cabas Voyages, og første gang jeg arbejdede sammen med Bon Marché var temaet San Tropez og blev en stor succes. Her anden gang blev det så København, hvilket for mig var super oplagt i forhold til, at det er et juletema. Lotte Mørch (fra Mørch Fashion, red.), som jeg har arbejdet sammen med i mange år, foreslog, at vi også lavede et projekt i Danmark og overbeviste mig om, at også de danske kvinder ville tage godt imod denne hyldest til Danmark.”

Som en del af kollektionen og pop-uppen har Vanessa Bruno yderligere samarbejdet med to danske brands omkring produkter, der skal understøtte helheden: Anni Lu og Normann Copenhagen.

“Anni Lu med designer Helle Vestergaard i spidsen er for mig et utrolig dansk, legende og farvefuldt brand, der fungerer virkelig godt sammen med mine kollektioner. Derudover var Normann også oplagt, for når jeg tænker på Danmark, tænker jeg altid på det hyggelige hjem, og der passede de så godt ind, og samtidig gav det en fin forbindelse mellem dem og Bon Marché,” fortæller Vanessa Bruno.


Den danske forbindelse

Ud over de meget tydeligt danske referencer er der i kollektionen også de mindre tydelige, der forbinder brandet Vanessa Bruno og Capsule kollektionen med de danske håndværkstraditioner. På både skjorter og strik finder man traditionelle danske broderier, der samtidig lægger sig i Vanessa Brunos egen tradition for broderi og håndstrik i sine kollektioner. Men hvor disse måske er diskrete tiltag, der viser tilknytning til hendes danske ophav, lægger Vanessa Bruno ikke skjul på sin fascination af den danske pige. Kampagnens ansigt er da også Caroline Bille Brahe, der er fotograferet både hjemme og i Københavner-klenodiet Nyhavn.

“Den danske pige er meget inspirerende, og der er ingen tvivl om, at hun har momentum nu. Mange danske influencerpiger har fået en stemme i den internationale modeindustri, og som fransk-dansk kvinde ser jeg dette som en meget positiv ting. Jeg elsker de danske kvinders stil og måde at sætte deres tøj sammen på. Det taler virkelig ind i den måde, jeg selv opfatter mode på,” fortæller Vanessa Bruno, der også havde inviteret en skare af influencere til sin danske lancering.

“Den danske kvindes stil er blevet langt mere sofistikeret, mere fashion, mere international og relevant i løbet af de sidste år, men har stadig udviklet sig meget på en meget naturlig måde. Jeg er kommet her i landet, siden jeg var barn og har set forandringerne her. Du ser det på gaderne, i butikkerne, på caféer og restauranter. Jeg kan også se denne udvikling gennem min egen forretnings vækst, og hvad der bliver købt ind her. Folk vil gerne knytte forbindelser til designerne, det er ikke udelukkende mass market og high-end brands, de går efter, det er også mindre brands med en stærk identitet, som de gerne vil forbindes med. Det, vi også oplever her i den skandinaviske region, er, at kvinderne ikke er følgere af bestemte trends, de er langt mere avancerede og tør gå forrest.”

Vanessa Bruno har besøgt sin danske mors familie i Danmark igennem hele sit liv og taler, skønt hun foretrækker længere samtaler på enten fransk eller engelsk, et ganske fint dansk. Og når man spørger hende, hvordan hun kan mærke, at hun er halv dansk, fremhæver hun, at det er i måden, hun har opdraget sin datter. Hvordan hun cykler gennem Paris hver dag, indretter sit hjem hyggeligt med stearinlys og har taget de danske juletraditioner med sig – men det er også noget, der forplanter sig i hendes tilgang til at være designer.

”Selv i måden jeg laver mit tøj på, føler jeg mig dansk. Jeg har altid været meget bevidst omkring, hvordan mine kollektioner er produceret, af hvad de er lavet og hvor henne. Jeg vil ikke gå ud og brande mig på at være bæredygtig, bare fordi det er en trend nu, for måden jeg har arbejdet på, har altid været meget ansvarlig.”

Så hvad betyder bæredygtighed for dig?
“Det betyder produkter, der er lavet i Frankrig og Europa, garn og stoffer fra Italien. Jeg forsøger altid at lave tøj, der kvalitetsmæssigt og stilmæssigt har en lang holdbarhed. Alle interviews i dag handler om bæredygtighed, men jeg har det sådan, at alle kan sige alt, sandheden ligger i det, du gør, og det tøj, du producerer.”

Vanessa Brunos Cabas Voyage pop-up-shop er at finde i Atelier September i Gothersgade i København frem til den 14. december og i Bon Marché i Paris frem til den 30. december 2019.