Mos Mosh til mænd, Virgil Nicholas' nye skomærke og sneakers fra verdenshavene
Mos Mosh er klar med en kollektion til herrerne, Virgil Nicholas' løfter sløret for sit nye brand og tidligere ShoeShiBar-stifter laver sko af indsamlet plastik.Godt nok er der lige en jul, der skal holdes først, men for os i modebranchen er der en anden stor begivenhed, som tårner frem i horisonten. Modeugen. Med Copenhagen Fashion AW20 for døren er forberedelserne for længst i gang, og det indebærer blandt andet en kalender, der netop nu er ved at blive lagt sidste hånd på, som det puslespil det nu engang er, hos Copenhagen Fashion Week-teamet.
Den københavnske modeuge har de sidste par sæsoner nydt stor international mediebevågenhed – ikke mindst på grund af CEO Cecilie Thorsmarks ambitiøse bæredygtige målsætninger – og det medfører ikke bare, at flere og flere udenlandske brands søger mod lille Danmark. Det betyder også, at flere af de store danske brands med udenlandsk succes ser deres snit til at vende ’hjem’ igen. Det gælder Wood Wood og Han Kjøbenhavn, som vi i går kunne fortælle er tilbage på kalenderen til januar efter flere års shows i Milano, Paris og London. Læs om de to brands begrundelser for at returnere til København her. (SR)
’Reclaim your plastic’
Plastikforurening er en af vores tids store miljøproblemer. Hvert år dumpes otte millioner plastik i verdenshavene. Til gene for både biodiversitet og miljø. Det vil Samir Souid, der fra 2001 til 2017 stod i spidsen for skomærket ShoeShiBar, gøre noget ved. De sidste to år har han arbejdet på et nyt skomærke ved navn Surface Project, der er produceret af netop plastik fra verdenshavene, som samles op i samarbejde med organisationen Sequel. Han kalder dem selv for Danmarks første 100 procent bæredygtige sneakers, idet både materialer, behandling, farvning, pakning og forsendelse er så grønt, som overhoved muligt. (MM)
Den første Surface Project-kollektion består af to styles til mænd og to til kvinder, som fås i fem farver.
Mos Mosh til mænd
I snart ti år har Mos Mosh leveret jeans til Danmarks og Europas kvinder. Og det med stor succes. I seneste regnskabsår steg overskuddet fra 47 millioner til næsten 77 millioner kroner. Men nu er det ikke længere kun kvinderne, der skal have glæde af Mos Mosh. Mærkets nye herrelinje, Mos Mosh Gallery, ser i det nye år dagens lys for første gang og skal mønstre de bedste visioner fra hovedbrandet, men være rettet mod et kommercielt, internationalt publikum. Omdrejningspunktet bliver, ifølge brandet selv, skædderkunsten, den gode kvalitet og en forkærlighed for bæredygtige materialer.(MM)
Virgils Vinny’s
Virgil Nicholas må siges at være en af de mere arbejdsomme personligheder i den danske modebranche. Han kan blandt andet skrive medstifter af Les Deux, Head of Brand & Communications for NN07 og senest Brand Communications Director hos Arkk Copenhagen på sit lange CV. Og nu også designer og stifter af skobrandet Vinny’s, der, med en personlig reference til Virgil Nicholas’ søns kælenavn, har som ambition at skabe nyfortolkninger af klassiske herresko til en overkommelig pris produceret i Portugal. Det første produkt er penny loaferen ‘Townee’. (MM)
Vinny’s lanceres officielt i dag, den 22. november 2019.
En juleengel
Det danske smykkebrand Mads Z har – ligesom flere andre brands i den seneste tid – taget hul på julestemningen og lanceret et smykke til fordel for velgørenhed. Denne gang er der tale om halskæder med englevedhæng, hvor der for hvert solgt smykke doneres 100 kroner til børn og unge på de danske Julemærkehjem.
“Julemærkefonden gør gennem sine fem Julemærkehjem et fantastisk stykke arbejde for samfundets udsatte børn og unge, og derfor håber jeg, at vi kommer til at samle rigtig mange penge ind,” fortæller Mads Ziegler om initiativet i en pressemeddelelse. (SR)
Smykkerne forhandles online og hos udvalgte forhandlere.
Den enes taske, den andens skolebord
Cirkulær mode er godt. Jo flere, der får glæde af hvert enkelt stykke tøj, par sko eller en taske, desto bedre for miljøet. Men det behøver ikke kun være godt for miljøet. Det kan også være godt for andre mennesker. Når eventet Loppetasker, som menneskerettighedsorganisationen Soroptimist International København står bag, løber af stablen på lørdag den 23. november, går salget af flere end 1000 indsamlede tasker direkte til Ingeniører Uden Grænsers skoleprojekt i Zimbabwe. Beløbet vil finansiere indkøb af såkaldte Lap Desks, et bærbart bord, til skolebørn i det afrikanske land. De indsamlede tasker er doneret af blandt andre Ditte Reffstrup på vegne af Ganni, stylist Anja Camilla Alaidi, skuespiller Ellen Hillingsø og modeekspert Lotte Freddie. (MM)
Eventet foregår på lørdag den 23. november 2019 fra klokken 10.00 til 16.00 i Klærkesalen på Nørrebro i København.