Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Stine Goya i julestemning, MØs miljø-merchandise og et nyt smykkemærke

Stine Goya designer julekugler og støtter Mødrehjælpen, MØ investerer i Postevand og lancerer merchandisekollektion, og ByBiehl vil udvide med et søsterbrand.
Stine Goya designer julekugler og støtter Mødrehjælpen, MØ investerer i Postevand og lancerer merchandisekollektion, og ByBiehl vil udvide med et søsterbrand.

I denne uge fik vi den overraskende nyhed, at det danske brand Lærke Andersen – trods stort potentiale, lovende samarbejder og en Magasin du Nord Fashion Prize i ryggen – har måtte lukke sine aktiviteter og netop nu er under konkurs. Ifølge designeren selv, har den sidste tid været præget af frustration, da hun, som hun skrev i sit Facebook-opslag i mandags, bruger alt for lidt tid på det, hun elsker ved faget, og alt for meget tid på det modsatte af det, som driver hende. Men selvom det ikke bliver under mærket Lærke Andersen, lyder det dog ikke til, at det er det sidste, vi har set til den talentfulde designer. I sit opslag gjorde hun det nemlig også klart, at hun efter sin nuværende barsel med sit andet barn har planer om at vende tilbage og prøve kræfter med nye projekter.

Hvad der måske var en knap så overraskende nyhed i denne uge – men dog stadig en øjenåbner – var resultaterne fra dette års Singles’ Day, der blev afholdt i Kina, og så småt også herhjemme, i mandags. For ligesom sidste år slog Kinas største e-handelsplatform, Alibaba, sin i forvejen vilde rekord og omsatte for intet mindre end 260 milliarder kroner på 24 timer. Og med det kan man vel godt sige, at vi er godt i gang med opvarmningen til den ditto store forbrugsfest Black Friday, der de senere år har fået spredt sin udsalgsfeber godt og grundigt i Danmark. Ifølge en ny prognose fra DIBS, der er en del af Nets, vil over halvdelen af den danske befolkning, 51 procent, svinge betalingskortet den 29. november i år, når Black Friday rammer butikker og webshops over hele landet. Det er en stigning på seks procent sammenlignet med sidste år. I undersøgelsen, der er foretaget af analyseinstituttet YouGov, ses det desuden, at det er de online forhandlere, der står til at få mest ud af danskernes shoppetrang, idet næsten hver fjerde har svaret, at de udelukkende har tænkt sig at handle på nettet. Og her bliver det for kvindernes vedkommende tøj, sko eller accessories, der bliver lagt i den virtuelle indkøbskurv, og for mændenes vedkommende elektronik. Og hvem sagde lige, vi var forudsigelige?

Hvis den nye prognose viser sig at få ret, tyder det også på, at den stigende afstandstagen til Black Friday, som de sidste par år er blevet samlet op af også flere modebrands og butikker, ikke har formået at sætte en stopper for den amerikanske udsalgsdag. Snarere tværtimod.

Læs ugens øvrige modenyheder herunder.

Stine Goya i julestemning

Julen er hjerternes fest – og det betyder, at det er tid til at give tilbage til dem, der har brug for lidt ekstra. Det mener i hvert fald Stine Goya, der har indgået samarbejde med Mødrehjælpen om at bidrage til en bedre jul for udsatte børnefamilier. Det betyder, at brandet i næste uge vil lancere en helt ny kategori i deres i forvejen glitrende univers: julekugler. De nye julekugler, der bliver en del af Pre Spring 20-kollektionen, vil sælges med ambitionen om at donere en del af overskuddet til Mødrehjælpen. I den forbindelse vil Stine Goya også lancere en specifik julekugle-kampagnen på tværs af deres kanaler, som tager udgangspunkt i fire mødre og deres børn samt hvilken betydning julens traditioner har for dem som familie.

Udover at donere en del af overskuddet, vil Stine Goya også donere 20 julekuglesæt til udsatte familier, samt et udvalg styles, som mødrene kan iklæde sig til julens mange fester. Derudover vil frivillige fra Stine Goya-teamet i løbet af december bidrage med hjælp til events, som afholdes af Mødrehjælpen.

Kampagnen løber fra den 21. november til den 31. december 2019, og julekuglerne vil være tilgængelige på Stine Goyas hjemmeside og butikker.

Fotograf: Ed Gumuchian.

Fra Berlin til København

Det populære berlinske mode- og livsstilsbutikskoncept Voo Store vil for første gang sætte fod i Danmark, når de i næste uge rykker ind i Framas unikke omgivelser i Fredericiagade i København. Voo Store har nemlig kurateret et udvalg fra deres kollektioner, som vil blive præsenteret og solgt side om side med Framas egne designs på St. Pauls Apotek.

“Vi er konstant i dialog med ligesindede folk, og dyrker altid mødet mellem mode, design og kultur. Det er utroligt spændende at udforske hvordan Voo Store’s energi møder vores rammer,” udtaler Framas Niels Strøyer Christophersen i en pressemeddelelse.

Voo Store vil være at finde hos Frama fra tirsdag den 19.  til lørdag den 30. november.

ByBiehl lancerer nyt søsterbrand

Det danske smykkebrand ByBiehl udvider og vil til december lancere et søsterbrand kaldet Biehl Fine Jewelry. Et brand, der udelukkende består af smykker i 14 karat guld og diamanter. Udover kun at producere smykker i massiv guld er et kendetegn ved Biehl Fine Jewelry også, at der er fokus på bæredygtighed. En stor procentdel af guldet vil nemlig komme fra genanvendt guld – mere konkret er ambitionen, at 90 procent af guldet brugt til det nye mærke skal være fra genanvendte materialer i 2020, ligesom at alle sten og perler i kollektionen er ethically sourced. Ifølge brandet selv, skyldes den nye satsning, at de har mærket en stigende efterspørgsel fra kunderne på netop smykker i massiv guld og med ægte diamanter.

Biehl Fine Jewelry lanceres officielt i december 2019.

MØ for rent grundvand

Hvis der er nogen, der kan gøre det at tage stilling til vores grundvand cool, må det være den verdenskendte danske sangerinde MØ med det borgerlige navn Karen Marie Ørsted. Og det er da også netop det, hun har sat sig for med sin investering i virksomheden Postevand. En virksomhed, der allerede er kendt for deres mål om at udrydde vand på plastikflasker – heriblandt i samarbejde med Copenhagen Fashion Week – og som står bag kampagnen ’Nej til pesticider i grundvandet.’ I den forbindelse har hun, foruden at være frontfigur for kampagnen, udviklet kollektion af unisex-tøj, som er lavet af dead stock-materiale, og hvor al overskud går til at plante træer i nærheden af følsomme grundvandsressourcer for på den måde at beskytte det danske grundvand.

Den nye merchandisekollektion blev sat til salg i denne uge og kan købes på Postevands hjemmeside.

Foto: Fryd Frydendahl.

J. Lindeberg breder sig ud i Illum

Som en del af et fornyet og skærpet fokus på Skandinavien har det svenske brand J. Lindeberg – der ejes af danske Bestseller, vel at mærke – valgt at udvide og relancere sin butik i Illum i København. Med inspiration fra brandets flagskibsbutik i Biblioteksgatan i Stockholm, der er designet af den danske arkitekt David Thulstrup, skal den relancerede butik symbolisere brandets tidligere offentliggjorte strategi om at styrke deres rødder og oprindelige identitet med fokus på foreningen af sport og mode.

“Vi arbejder med en ny designretning for vores globale forretning med engagerende indhold og inspirerende rum, der indrammer JL-livsstilen,” udtaler CEO Jonas Andersson i forbindelse med åbningen af butikken i denne uge.

Den nye butik er placeret på Illums første sal.