Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Minus A/S om nyt regnskab: “Det er langsigtede investeringer, som vi må have tålmodighed med”

Minus A/S har netop fremlagt årsregnskab. Et regnskab, der – trods positiv vækst – er præget af store investeringer og ikke indfrier ledelsens oprindelige målsætninger.
Minus A/S har netop fremlagt årsregnskab. Et regnskab, der – trods positiv vækst – er præget af store investeringer og ikke indfrier ledelsens oprindelige målsætninger.

Den Ikast-baserede modevirksomhed Minus A/S har netop aflagt årsregnskab for perioden 1. juli 2018 til 30. juni 2019. Et regnskab, der modsat de sidste par års resultater – som både i 2017 og 18 bød på stor fremgang over hele linjen – ikke “indfrier de oprindelige ambitiøse målsætninger for indtjeningen,” som virksomhedens ledelse selv formulerer det.

Men ser man på regnskabets bruttofortjeneste og bundlinje tegner sig dog alligevel et billede af et positivt regnskabsår. Bruttofortjenesten udgør lige over 8 millioner kroner mod sidste regnskabs resultat på knap 3,9 millioner. Tal, der dog ikke kan sammenlignes én til én, da det forrige regnskab kun udgør perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2018, grundet en omlægning af deres regnskabsår. Årets resultat er også vokset en smule med et overskud på knap 1,5 millioner kroner mod de lige over én million kroner sidst – der dog igen er svære at sammenligne, da sidste års resultat blev realiseret på kun et halvt år.

Ifølge Minus selv, skyldes den sagtnede fart i væksten, at året har været præget af store investeringer, herunder opkøbet af brandsene Peppercorn og Desires, som de overtog fra DK Company i maj.

“Muligheden for at købe de nye brands opstod fra den ene dag til den anden, og vi fik ikke meget betænkningstid. Men vi var ikke i tvivl om, at det ville blive en omgående styrkelse af vores fundament som virksomhed,” udtaler indehaver Chalotte Kjær Bruun i en pressemeddelelse og suppleres af sin partner, Irena Riberholt Jørgensen:

“Det stod ret tidligt klart, at den planlagte entré på flere nye markeder ikke kunne nå at påvirke det indeværende år. Det er langsigtede investeringer, som vi må have tålmodighed med og som nok skal bidrage positivt på den vækstrejse, vi har påbegyndt,” siger hun og fortæller, at regnskabsåret desuden også har været præget af større investeringer i at optimere til de tilknyttede webshops for hele virksomhedens brandportefølje.

En portefølje, der i dag tæller seks forskellige mærker, Minus, Friendtex, Desires, White and More, Once og Peppercorn. I forbindelse med opkøbet af de nye mærker, har virksomheden også besluttet at stifte et nyt selskab, Redefined Fashion A/S, som fremadrettet vil fungere som moderselskab. Ønsket er at skabe bedre synergi på tværs af husets seks brands. Det medfører også nye strategier, herunder en optimering af virksomhedens sourcing og indkøb, som Chalotte Kjær Bruun fremover vil stå i spidsen for med en forventning om, at det vil kunne bidrage positivt til driften og ikke mindst indtjeningen på sigt.

2019 er et jubilæumsår for Minus A/S, der kan fejre, at det nu er to årtier siden, at de sendte sin første kollektion på markedet.