God kvalitet og langsommelighed har længe præget modebranchen. Og ganske oplagt præger det også de accessories, som vi ofte investerer i for at beholde i længere tid. For som brillemessen copenhagen specs’ grundlægger Morten Gammelmark fortalte, da vi interviewede ham tidligere i år, er bæredygtighed for alvor rykket ind i hans branche i den seneste tid. Og et af de brands, der håber at præge den branche i en positiv retning, er aarhusianske James Ay, opkaldt efter solbrillens opfinder James Ayschough.

Mærkets solbriller er lavet i 100 procent nedbrydeligt M49 bioacetat fra den italienske producent Mazzuchelli og med OBE-hængsler fra Tyskland. Begge af den ypperligste kvalitet muligt inden for faget, der sammen med et langtidsholdbart design skal sikre solbrillernes langsigtede levetid. Den første kollektion er skabt og produceret i samarbejde med Twenty / Twenty, der har over tyve års erfaring i faget, og indeholder seks modeller i 13 forskellige farvekombinationer til både mænd og kvinder.

“Du kan nemt finde dyrere solbriller fra high-end mærker, der er lavet af væsentligt dårligere materialer. Men vi har skabt en række solbriller, som både miljø- og prisbevidste forbrugerne kan købe ind i,” siger den ene af grundlæggerne Torben Holt, tidligere marketing- og online manager hos Minimum, i en pressemeddelelse. Sammen med co-founder ved BWD, Mads Svindt, og serie-entreprenør, investor og co- founder ved Parabolic, Mads Petersen, står han bag James Ay.

“James Ay taler ikke ind i køb og smid ud-kulturen, der har præget modeindustrien i mange år. For os har solbriller aldrig været en modeerklæring, men mere noget der repræsenterer et tidspunkt i vores liv, hvor solen har ramt os og inspireret os. Dét prøver vi at indramme i vores univers,” siger han videre og fortæller samtidig, at i tråd med den langtidsholdbare tanke, som mærket bygger på, vil de for hver online-ordre plante et træ samt indsamle et kilo plastikaffald fra verdenshavene.

Modsat mange danske virksomheder har James Ay startet sine salgsaktiviteter i Australien og New Zealand, inden det danske marked skal indtages til december, når Torben Holt vender hjem fra netop de to destinationer.