copenhagen specs-bagmand: “Modebranchen kan blive inspireret af brillebranchen”

Brillebranchen mimer på mange områder modebranchen og derfor vil en større synergi mellem de to brancher skabe stor værdi, fortæller stifter af copenhagen specs Morten Gammelmark.
19.02.2019 ∙ af Martin Mitchell
Foto: Fotograf: Mads Graver

I de senere år har flere nye, internationale brillemærker, som for eksempel VIU Eyewear og Ace&Tate, åbnet butikker Danmark, mens også danske brands som Ørgreen og Profil Optik har fart på innovation og udvikling. Der sker med andre ord en del på dette marked, hvor både nye produktionsmetoder, materialer og forretningsveje bliver moderniseret i forhold til at imødekomme forbrugerne med ofte både billigere og mere bæredygtige og holdbare briller. Alt dette er der fokus på, når brillemessen ‘copenhagen specs’, for femte gang finder sted i Lokomotivværkstedets lokaler centralt i København den 2.-3. marts 2019.

Manden bag messen, grundlægger og CEO Morten Gammelmark, brænder for de uafhængige brilleproducenter og -brands, som han dog stadig synes får alt for lidt opmærksomhed – særligt markedets bæredygtige udvikling, vil han gerne slå et slag for.

“Brilleproducenter er i højere grad blevet fokuserede på deres materialer. De bruger for eksempel acetat af affald til brillestel, får produceret bedre steder og stiller samtidig større krav til producenterne, fordi forbrugerne også gør det,” siger han og fortsætter:

“Men den bæredygtige udvikling går ikke så hurtig som i modebranchen, fordi der ikke er lige så meget fokus udefra på brillebranchen. Mange ser kun markedsføring fra de helt store kæder, som i tillæg indkøber centralt, hvilket vil sige, at et hovedkontor bestemmer udvalget af mærker, der kan indkøbes. Når brillekæden indkøber centralt, begrænser det derfor antallet af mærker, som den enkelte butik kan sælge i butikken. Jeg startede copenhagen specs i 2014 for at tale de uafhængige og frie mærkers og butikkers sag.”

En revne i en lukket branche

Netop fordi hans egen branche kan være så svær at få hul igennem i, rækker Morten Gammelmark ud efter modebranchen. Han håber på herigennem at skabe opmærksomhed omkring de udstillende nichemærker – og dermed et større marked for dem. I den forbindelse er det oplagt at forestille sig et samarbejde mellem copenhagen specs og Revolver eller CIFF for netop at samle de to branchers ledende messer under ét tag. Men som det ser ud nu, vil det ikke kunne fungere i praksis, fortæller han.

“Jeg har da overvejet at samarbejde med de danske modemesser. Men mærkerne fra copenhagen specs ville ende med at stå derude med halve kollektioner. De får nemlig først leveret det fulde line-up i starten af marts. I stedet vil jeg gerne have modeindkøberne til at besøge min messe. Her kan de finde og indkøbe briller, der kan komplementere det tøj, der bliver solgt i deres forretninger og som kan give dem et mersalg,” siger han om sin messe, der mest er for den kræsne optiker, men som han altså også håber kan blive en destination for modeindkøberne og afslutter:

“Der sker generelt mange spændende ting i brilleverdenen og på copenhagen specs, som jeg håber, at modebranchen kan blive inspireret af. For eksempel mærket Twenty/Twenty, som specialiserer sig i at analysere et modemærkets DNA og derudfra lave solbriller, som passer perfekt til mærkets look. Andre mærker, såsom Monoqool og MYKITA, bruger desuden 3D-print. Her kan man blandt andet via en tablet i butikken få taget billeder fra alle leder og kanter og få produceret en brille, der passer fuldstændig til dig,” slutter han og løfter dermed sløret for nogle af de tiltag, som er skudt frem brilleverdenen.

copenhagen specs har hvert år omkring 75 udstillere fra de nordeuropæiske lande.