Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Aarhusiansk solbrillemærke har succes med bionedbrydelige briller

Bæredygtighed skal også være en del af solbrillebranchen, hvis det står til mærket James Ay, der prioriterer både æstetisk og social bæredygtighed.
Bæredygtighed skal også være en del af solbrillebranchen, hvis det står til mærket James Ay, der prioriterer både æstetisk og social bæredygtighed.

God kvalitet og langsommelighed har længe præget modebranchen. Og ganske oplagt præger det også de accessories, som vi ofte investerer i for at beholde i længere tid. For som brillemessen copenhagen specs’ grundlægger Morten Gammelmark fortalte, da vi interviewede ham tidligere i år, er bæredygtighed for alvor rykket ind i hans branche i den seneste tid. Og et af de brands, der håber at præge den branche i en positiv retning, er aarhusianske James Ay, opkaldt efter solbrillens opfinder James Ayschough.

Mærkets solbriller er lavet i 100 procent nedbrydeligt M49 bioacetat fra den italienske producent Mazzuchelli og med OBE-hængsler fra Tyskland. Begge af den ypperligste kvalitet muligt inden for faget, der sammen med et langtidsholdbart design skal sikre solbrillernes langsigtede levetid. Den første kollektion er skabt og produceret i samarbejde med Twenty / Twenty, der har over tyve års erfaring i faget, og indeholder seks modeller i 13 forskellige farvekombinationer til både mænd og kvinder.

“Du kan nemt finde dyrere solbriller fra high-end mærker, der er lavet af væsentligt dårligere materialer. Men vi har skabt en række solbriller, som både miljø- og prisbevidste forbrugerne kan købe ind i,” siger den ene af grundlæggerne Torben Holt, tidligere marketing- og online manager hos Minimum, i en pressemeddelelse. Sammen med co-founder ved BWD, Mads Svindt, og serie-entreprenør, investor og co- founder ved Parabolic, Mads Petersen, står han bag James Ay.

“James Ay taler ikke ind i køb og smid ud-kulturen, der har præget modeindustrien i mange år. For os har solbriller aldrig været en modeerklæring, men mere noget der repræsenterer et tidspunkt i vores liv, hvor solen har ramt os og inspireret os. Dét prøver vi at indramme i vores univers,” siger han videre og fortæller samtidig, at i tråd med den langtidsholdbare tanke, som mærket bygger på, vil de for hver online-ordre plante et træ samt indsamle et kilo plastikaffald fra verdenshavene.

Modsat mange danske virksomheder har James Ay startet sine salgsaktiviteter i Australien og New Zealand, inden det danske marked skal indtages til december, når Torben Holt vender hjem fra netop de to destinationer.