Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Minus fejrer 20-års jubilæum med fortsat opsving

I år er det 20 år siden, at Ikast-virksomheden Minus A/S sendte første kollektion på gaden. Nu, to årtier senere, står de stærkere end nogensinde.
I år er det 20 år siden, at Ikast-virksomheden Minus A/S sendte første kollektion på gaden. Nu, to årtier senere, står de stærkere end nogensinde.

Der kan ikke herske nogen tvivl om, at det går godt for den Ikast-baserede modevirksomhed Minus A/S. Det har de seneste års regnskaber slået fast med mere og mere overbevisende vækstresultater. Både i 2017 og 18 var der fremgang over hele linjen. I 2017 formåede virksomheden at mere end tredoble deres årsresultat, hvilket blev fulgt op af endnu mere vækst året efter, da de allerede et halvt år inde i 2018 havde realiseret næsten samme resultat som i hele 2017.

Den gode stime har da også udmundet sig i flere investeringer, ekspansioner og udvidelser, både af brandporteføljen og teamet. I januar var tiden inde til at fokusere endnu mere på at få vendt uudnyttet markedspotentiale til konkrete salgsresultater, især på det tyske marked, hvilket betød ansættelsen af en ny international salgschef. Valget faldt på den erfarne Jan Rosenbeck, der kunne bringe brugbar erfaring fra tidligere stillinger i branchen, herunder som international salgschef hos IC Group samt CEO hos Rosemunde. Nogle måneder senere, i maj, opkøbte Minus A/S så mærkerne Peppercorn og Desires fra DK Company, som netop havde overtaget dem fra konkursbegærede CNS Group.

Ikke et dårligt fundament at fejre sin 20-års fødselsdag på. I år er det nemlig to årtier siden, at Minus A/S sendte sin første kollektion på markedet. Meget vand er løbet under broen siden, heriblandt da Minimum opkøbte forretningen i 2010. To år senere, i 2012, købte de nuværende ejere, Irena Riberholt Jørgensen og Chalotte Kjær Bruun, sig ind i virksomheden, for i 2013 at overtage alle aktier i Minus A/S.

For dem markerer jubilæet ikke blot, at brandet har formået at holde stand i en branche, der de sidste 20 år har gennemgået storeforandringer, heriblandt en udfordrende finanskrise, men giver også anledning til at se frem af mod de næste 20 år:

“At vi kan fejre 20-års jubilæum i år, er for os et klart bevis på, at Minus fortsat spiller en vigtig rolle hos vores kunder og forbrugerne. Det giver os blot endnu mere blod på tanden til at tage Minus til næste niveau,” lyder det i en pressemeddelelse fra Chalotte Kjær Bruun og Irena Riberholt Jørgensen, der mener, at mærkets mange år i branchen har bidraget med en solid forståelse af deres kernemålgruppe – og det er én af grundene til, at Minus A/S fortsat står stærkt efter to årtier på markedet.

“Noget af den sikkerhed omkring kvalitet og pasform, der kommer med årerne, kan vi mærke, at vi høster udbyttet af i disse år,” siger de videre.

I forbindelse med jubilæet har Minus A/S valgt at lancere en jubilæumskollektion, der bliver produceret i begrænset antal og som består af syv styles, der tilsammen skal indkapsle det, brandet står for. Det gælder blandt andet et håndtegnet print, som er lavet i samarbejde med en lokal kunstner.

Den nye jubilæumskollektion leveres i butikkerne i slutningen af august 2019.