Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK SS20, Indland, Modeuge

Vestiaire Collective indtager Copenhagen Fashion Week

Den franske online platform for luksusmode indtager Copenhagen Fashion Week i nyt samarbejde. Vi har spurgt medstifter Sophia Hersan om samspillet mellem vintagetøj og modeuger.
Den franske online platform for luksusmode indtager Copenhagen Fashion Week i nyt samarbejde. Vi har spurgt medstifter Sophia Hersan om samspillet mellem vintagetøj og modeuger.

Copenhagen Fashion Week har denne sæson taget endnu et skridt i forhold til at eksemplificere en ny og – vi behøver næsten ikke skrive det – mere bæredygtig vej for moden. Dette sker igennem et samarbejde med franske Vestiaire Collective, der formidler og kvalitetssikrer salg af luksus vintage- og secondhandvarer. Vestiaire Collective har eksisteret siden 2009, men er først igennem de senere par år satset på den Skandinaviske scene – ikke bare for genbrug, men for mode. Stadig ligger der et skisma i mødet mellem fejringen af sæsonens nye kollektioner, som modeugen som institution står for og den hyldest som en online markedsplads som Vestiaire står for. Eller gør der? Vi har talt med en af grundlæggerne, Sophie Hersan om netop det og om valget af Copenhagen Fashion Week.

Hvordan passer modeuger, vintage og genbrug sammen?
“Både Copenhagen Fashion Week og Vestiaire Collective går ind for en velovervejet tilgang til mode og ser vigtigheden i cirkularitet. Vi opfordrer vores forbrugere til at opdatere deres garderober med unikke ting og samtidig sælge det, de selv ikke bruger fra deres egne garderober. Vi prøver at fordre folk til en øget bevidsthed omkring deres tøjs liv og kvalitet. Skandinaviske brands er dygtige til at kombinere stil og godt håndværk med bæredygtig omtanke, og derfor er Copenhagen Fashion Week et perfekt match for os.”

Vestiaire Collective x Copenhagen Fashion Week på Skt. Petri.

Jeg ved, I kommer til at lave et tiltag på Hotel Skt. Petri, som er det officielle Copenhagen Fashion Week hotel. Hvad kommer der til at foregå?
“Under Copenhagen Fashion Week afholder vi en udlåns-suite med tøj fra Vestiaire Collectives globale garderobe og fra afholdte skandinaviske mærker som Ganni, Stine Goya, Soulland og Brøgger. Her bliver gæsterne inviteret til at låne deres favoritting til at have på til shows. Den anerkendte og meget talentfulde stylist Alexandra Carl, som er kendt for sit fremragende blik for mode har kurateret de items, der er til låns.”

Hvilken historie vil I fortælle ved at være tilstede under Copenhagen Fashion Week?
“Vores budskab er ret enkelt: du kan få en unik og personlig stil med vintage og pre-loved-mode. Stil er ikke et spørgsmål om at jagte hver en trend men om at finde et mix af ting, der passer til din personlighed og æstetik – ligegyldigt om det er fra den seneste kollektion, fra arkiverne, second-hand eller fra din familie.”

Vestiaire Collective x Copenhagen Fashion Week på Skt. Petri.

Copenhagen Fashion Week har lagt vægt på at blive et bæredygtigt event og samtidig skubbe sin agenda mod bæredygtig mode. Kan du også mærke, at der er et øget fokus på holdbart design og æstetik blandt jeres forbrugere?
“Vi kan helt klart mærke, at vores forbrugere er blevet mere opmærksomme på cirkularitet og autentisk kvalitetstøj, som de kan sælge videre igen. De har en tendens til at forbruge med mere bevidsthed, hvilket kommer til udtryk i de brands, de vælger.”

Hvilke mærker er mest populære på jeres platform i Skandinavien for øjeblikket – og hvorfor er de det?
“Skandinaviske mærker som Ganni, Stine Goya og Acne Studios er meget populære på grund er deres legende, friske og kantede æstetik. Disse brands gør stærkt indtryk, og folk elsker den muntre skandinaviske stil, som de har været med til at sætte på landkortet over de seneste år. Ud over disse, er de nye luksusbrands altid blandt favoritterne: Gucci, Balenciaga, Louis Vuitton og Off-White.”

Hvorfor er København som by og Copenhagen Fashion Week interessant for jer som en brandingplatform?
“Copenhagen Fashion Week og skandinavisk mode generelt er blevet vigtigere i de senere år. Folk fra hele verden kigger mod København for at se, hvad designerne laver og blive inspirereret af deres miljøvenlige tilgang til mode. Så det er den perfekte internationale platform for os til at nå ud til modesamfundet og uddanne folk i cirkularitetens principper og værdier.”

Vestiaire Collective x Copenhagen Fashion Week