Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Insisterende detaljefokus hos Holzweiler

Holzweiler er lige så insisterende på at skabe mobilfrit nærvær til sine shows, som på at rette fokus mod kollektionens gennemførte detaljeniveau.
Holzweiler er lige så insisterende på at skabe mobilfrit nærvær til sine shows, som på at rette fokus mod kollektionens gennemførte detaljeniveau.

Holzweiler, Den Grå Plads, onsdag den 7. august 2019, klokken 13.00

Der kan ikke herske nogen tvivl om, at Instagram spiller en enormt vigtig rolle for mange brands i modebranchen. Trods det faktum valgte Holzweiler – præcis som sidste sæson – at bygge videre på deres idé om et mobilfrit modeshow, da de på modeugens anden dag viste SS20-kollektionen i DGI-Byens store sportshal.

De mange fremmødte gæster fik – som ved showet sidste sæson – kort før showstart udleveret et lille etui til telefonen i ternet uld (måske overskudsmaterialer fra gamle halstørklæder) og en seddel med budskabet om at give telefonen en velfortjent pause for at være tilstede i nuet. Strategien må fungerer for Holzweiler i et ellers Instagram-drevet modesystem og en ting er sikkert; det norske brand er insisterende, når det kommer til at få de inviterede gæster til at rette blikket mod kollektionens små og store detaljer.

Holzweiler, der i 2012 startede op med fokus på halstørklæder og senere gjorde sig internationalt bemærket med deres hoodies med bøjlebroderier, som modellen Gigi Hadid blandt andet blev set i flere gange, beviste allerede sidste sæson, at de er sublime, når det kommer til at skabe kollektioner med fokus på det minimalistiske og funktionelle.  Det indkapslede showets åbningslook i dag også på fineste vis. En kvindelig model indtog catwalken iført en hvid tolagsfrakke i et teknisk materiale med flotte kravedetaljer. Og det sporty afsæt forsatte gennem kollektionen, hvor vi også så tekniske cargobukser, nylon-lignende skjorter og gulvlange kjoler med høj slids, der både var stylet med de allestedsnærværende cykeltights og cargoshorts.

 

Holzweilers signatur er især også deres strik og halstørklæder, og selvom vi i dag overværende en sommerkollektion, hvor elementer som disse er svære at inkorporere, gik signaturen stadig direkte og indirekte igen flere steder i kollektionen. Som på en stribet kjole, der i bunden var afsluttet med frynser, de hæklede tasker samt flere ternede looks, der var med til at give modspil til den ellers rene og simple æstetik.

Hos kvinderne så vi også flere stærke trenchcoats og en beige blazer i oversize-looket, der stadig dominerer tendensbilledet. Og netop legen med silhuetterne var også det, der stjal fokus blandt de mange forholdsvis simple styles til herrerne. Her så vi flere brede jakkesætsbukser i både sort og mint, sommerlige strikveste samt frakker og bukser i tern, der både kommer i smalle og brede udgaver.

Og så var der stylingen, der ligeledes var med til at tilføre kollektion det ekstra, den havde brug for. Det fungerede eksempelvis stærkt, når en sort blazer uden ærmer blev brugt som et lag ovenpå en mørkeblå frakke, eller når striktrøjer flere steder blev brugt som halstørklæder.

Det store, kreative hold bag Holzweiler, som består af Andreas Holzweiler, Duy Ngo, Maria Skappel Holzweiler og Susanne Holzweiler, slog endnu engang fast, at de laver flot og funktionelt tøj, hvor detaljerne i tøjet er vigtigere end opmærksomheden på Instagram.

Se hele kollektionen her.