Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK SS20, Indland

Migliorini og Hanna Stefansson udvider svensk præsentation under CFW

Bureauindehaver Emma Migliorini og influencer Hanna Stefansson samler igen svenske mærker under Copenhagen Fashion Week
Bureauindehaver Emma Migliorini og influencer Hanna Stefansson samler igen svenske mærker under Copenhagen Fashion Week

Der kan efterhånden ikke herske meget tvivl om, at København er Skandinaviens modehovedstad. Mens både den svenske og den norske modeuge har kæmpet med livet i de senere år – og den svenske udgave nu er indstillet – har  Copenhagen Fashion Week blot konsolideret sig yderligere.

Ikke overraskende betyder det, at endnu flere brands og designere fra netop Norge og Sverige søger mod Danmark. Og det kan man se både på modeugens officielle kalender, men også til events rundt omkring i byen.

“Hanna og jeg mødtes en novemberdag i 2018 i Louise Roe Gallery og begyndte at snakke om de svenske brands til Copenhagen Fashion Week, den største internationale scene i Skandinavien. Vi blev enige om, trods meget kort forberedelsestid, at vi skulle stable en præsentation på benene for at promovere de svenske brands under Copenhagen Fashion Week og bruge vores fælles netværk og kompetencer til at skabe opmærksomhed omkring det,” siger Emma Migliorini om optakten til det første event i januar, som nu bliver fulgt op af anden udgave den 9. august.

Svensk konceptbutik

Eventet var trods det korte varsel en stor succes, hvilket blandt andet kom til udtryk ved, at solbrillemærket OhMyEyes fik hul igennem til retail i Los Angeles via en indkøber, der deltog i eventet. De resterende brands i første event talte skomærket Tretorn og smykkemærkerne Baumgarten Di Marco og Linnholms.

“Første event var en succes. Folk spurgte, om det ville blive noget, vi lavede fast, og vi har siden været i kontakt med mange svenske brands, som har ledt efter noget, der kan aktivere deres brand i København udover messedeltagelse,” siger hun og afslører, at eventet bliver et permanent indslag til Copenhagen Fashion Week – men at det bliver videreudviklet. For eksempel bliver der fremadrettet inviteret mere fokuseret, mens også brandlisten ser anderledes og bredere ud i denne sæson. Ambitionen er at skabe en fast, svensk platform under Copenhagen Fashion Week.

“Denne sæson gør vi endnu mere ud af at invitere de rigtige pressefolk, influencere og indkøbere. Og netop indkøbere er blevet vigtigt at fokusere på, da vi skal hjælpe brandsene ud i butikkerne. Så vi er meget selektive i forhold til invitationerne og er desuden gået all-in på at customize eventet i forhold til brandsenes behov. Det bliver som en svensk concept store, hvor Louise Roe Gallery giver nogle gode rammer, som vi kan skabe den bedste præsentation af mærkerne i,” siger hun og fortæller, at de i denne sæson igen får besøg af solbrillemærket OhMyEyes, men også skomærket Flattered, modebrandet Bite Studios, Nootka Jewelry og Verso Skincare.

Eventet løber af stablen fredag den 9. august 2019 mellem klokken 9-11 hos Louise Roe Gallery. Samme dag er der i øvrigt en norsk pendant samme sted, hvor Migliorini i samarbejde med Norwegian Fashion Hub og Innovation Norway på samme måde præsenterer en stribe norske brands, heriblandt Søster Studio, som markerer sig med bæredygtige materialer og sæsonløst design.