Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Rive Review AW19 - Josefine Laul
Alle nyheder, Indland, Modeuge

Fashion Week Stockholm indstillet

Den svenske modeuges nye format tiltrak ikke det ønskede antal deltagende brands og besøgende indkøbere og presse.
Den svenske modeuges nye format tiltrak ikke det ønskede antal deltagende brands og besøgende indkøbere og presse.

Fashion Week Stockholm har valgt at indstille sin aktivitet omkring den modeuge, der ellers skulle være løbet af stablen den 27.-29. august 2019.

”Det er kedelige nyheder, men vi er ikke helt overraskede,” skriver Elle.se.

Fashion Week Stockholm var en fusion af tre nært beslægtede mode- og designbegivenheder. Fusionen opstod efter, at Brand Experience Scandinavia, der havde økonomisk ansvar for Stockholm Fashion Week, gik konkurs i efteråret.

Men den nye alliance, der havde sin premiere i februar i år, var altså ikke nok til at give den sveske modeuge vinger. Svensk Elle beskriver, hvordan både antallet af shows og besøgende indkøbere og international presse er dalet markant igennem de sidste sæsoner. Dertil nævnes, at branchens stramme kår, der blandt andet skyldes branchens digitalisering og kollektionskalenderens igangværende forandring, hvor pre-kollektioner stjæler både spotlight og indkøbernes budgetter, også spiller ind. De færreste svenske brands har simpelthen økonomi til at holde show for tiden, skriver Elle.se.

Om udmeldingen udtaler chefredaktør for svensk Elle, Cia Jansson:

“Jeg synes selvfølgelig, at det er et stort tab for den svenske modeindustri, at man ikke kan samles omkring en fælles platform. Jeg håber, at det er midlertidigt, og at vi kan samle vores fælles styrker ind i noget nyt og spændende næste år. Der er så mange fantastiske talent og kreativitet i branchen, der skal få et større rum,” siger hun.

Tidligere på året valgte også Oslo Runway at aflyse deres norske modeuge, og for under to uger siden meldte selv samme organisation ud, at de har valgt at fusionere med Collective Oslo Fashion Art Festival omkring modefestivalen Fusion.

Senere på efteråret vil Swedish Fashion Council offentliggøre sin strategi for en ny platform samt genstarten af et inkubatorprogram for svenske modetalenter. Om den nye strategi også omfatter et tættere samarbejde med Copenhagen Fashion Week, vides endnu ikke, men vi har da lov at håbe – og måske vi kan se deltagelsen af de norske og svenske brands, Holzweiler, Rodebjer og Hope, som en mild start.