Er Bruuns Bazaar for alvor tilbage i sporet?
Brandets nye regnskab viser, at både salg, bundlinje og egenkapital er i bedring efter et par hårde år og en konkursbegæring i 2016.Det må have været lidt af en rutsjebanetur at være Bruuns Bazaar de sidste tre år.
Trods et intensivt arbejde med at få brandet tilbage på rette økonomiske spor måtte ledelsen kaste håndklædet i ringen og begære brandet konkurs i starten af marts 2016. En nyhed, der bragte stor ærgrelse hos dem, som havde fulgt det danske mærke i de mere end to årtier, hvor de havde spillet en vigtig rolle i den danske modebranche.
Men sorgen varede ikke længe. Kort tid efter blev Bruuns Bazaar opkøbt af Hanssens Brands A/S, hvorefter Thomas Bæch overtog aktiemajoriteten og satte sig i stolen som administrerende direktør. Siden da har han arbejdet hårdt for at få brandet tilbage på fødderne. Et arbejde, der nu ser ud til at være godt på vej. Det viser virksomhedens nye årsregnskab for 2018.
Heri ses det, at Bruuns Bazaar i 2018 opnåede en bruttofortjeneste på knap 2,5 millioner kroner. Et tal, der er betydeligt bedre end det underskud på 218.486 kroner, som virksomheden kom ud af 2017 med. Og endnu bedre sammenlignet med de -421.331 kroner, som regnskabet for 2016 viste.
Ser man på bundlinjen, årets resultat efter skat, er der også her fremgang at spore. Det ender nemlig lige netop i plus med 120.913 kroner modsat de røde tal, der rumsterede året før, hvor bundlinjen viste et underskud på 2,8 millioner kroner. Også egenkapitalen er i heling. Denne ender på 2,7 millioner kroner. Steget fra 1,6 millioner i 2017.
Bruuns Bazaars ledelse, med direktør Thomas Bæch i front, anser da også årets resultat for tilfredsstillende, fremgår det af regnskabets ledelsesberetning.
Overskud til at udvide
Det er ikke kun økonomien, der peger på fornyet energi hos Bruuns Bazaar. I starten af det nye år kunne brandet også annoncere, at de ville relancere deres herrelinje i samarbejde med tidligere medejer i Han Kjøbenhavn Tim Hancock og hans kreative bureau SSOON International, hvorigennem han skulle agere design- og brandingkonsulent.
“Vi ser et stort potentiale i Tim Hancock og har tiltro til, at han vil optimere Bruuns Bazaar til en 2.0 version med en mere international ’tone of voice’. Vi starter ud med SS19 og glæder os til at fortsætte samarbejdet med AW19 også,” udtalte Thomas Bæch dengang i en pressemeddelelse.
“Jeg ønsker at skabe en kollektion hvor Bruuns Bazaars vibe er en del af konstruktionen, materialerne og farvevalget. På den måde har vi begået en kollektion med et stærkt DNA, uden den er overplastret med logoer. Når det så er sagt, er det afgørende, at den samme visuelle identitet kommer til udtryk i hver style og på den måde skaber en rød tråd gennem hele kollektionen,” supplerede Tim Hancock selv om sit arbejde med kollektionen.
Bruuns Bazaars første herrekollektion under Tim Hancocks hånd blev for første gang præsenteret under Copenhagen Fashion Week i februar.
LÆS OGSÅ:
Tim Hancock: ”Jeg er aldrig bange for, om jeg lander på benene”