Facebook Abonnér
09:13
|
24.01.2017
Åse

”Man kan ikke være to steder på én gang, men jeg kan løbe rigtig stærkt”

INTERVIEW: Bruuns Bazaars kreative direktør, Åse Wasbrekke, om brandets fremtid og vejen tilbage til den danske modescene.

| Strategi | af Melea Wallenius

En ting er at overtage den kreative retning for et brand, der kører på skinner. En anden ting er at stille sig i front for et brand, som har været en del af den danske modebranche i over to årtier, er gået konkurs for senere at blive opkøbt med henblik på at genopstå.

Nogle ville måske tøve, hvis de blev tilbudt stillingen som kreativ direktør for Bruuns Bazaar, men ikke Åse Wasbrekke.

”Jeg var ikke det mindste i tvivl om, hvorvidt jeg skulle takke ja. Det er en rolle, jeg går til med ydmyghed, og jeg har stor respekt for Bruuns Bazaar som modehus,” fortæller den nye kreative direktør, der kommer fra en stilling som Design Manager hos Bestsellers Selected.

Det nye Bruuns Bazaar
Siden det københavnske modehus indgav konkursbegæring i marts, har branchen ikke hørt meget fra trioen, der stod i front for Bruuns Bazaar – grundlæggerne Bjørn Bruun og Theis Bruun samt daværende kreative direktør, Lene Borggaard. Spørgsmålet om, hvad der skulle ske med brandet meldte sig med det samme og blev hurtigt besvaret. Hanssens Brands A/S opkøbte Bruuns Bazaar i samme måned, som konkursen indtraf, og i august blev det meldt ud, at Thomas Bæch havde erhvervet sig aktiemajoriteten og tiltrådte som administrerende direktør.

Lidt efter lidt er brandets nye rammer begyndt at tage form med nye frontfigurer. Foruden Åse Wasbrekke kom det for et par uger siden frem at Tabitha Guldbrandt Enevoldsen, der også har en fortid hos Bestseller, indtager posten som salgsdirektør. Men nysgerrigheden efter, hvordan Bruuns Bazaars fremtid bliver, er ikke blevet mindre i takt med, at pladserne er blevet besat. Skal brandet være noget helt andet efter sin genopståen? Kan det?

”Jeg har været tilbage i de gamle arkiver, og jeg ser en rød tråd, som jeg vil bibeholde – de gode materialer som uld og silke samt den klassiske profil, men jeg vil gerne tilføre brandet nyt liv og gøre designet mere nutidigt med nye snit og detaljer,” forklarer Åse Wasbrekke.

Der skal være plads til det nye og det gamle
Den nye designprofil skal ikke alene bane vejen for Bruuns Bazaars comeback på den danske modescene – den skal også sikre, at brandet rammer et bredere forbrugersegment, hvilket virksomheden vil forsøge ved at skrue på forskellige knapper.

Eksempelvis vil nogle af brandets produkter gennemgå en mindre prisjustering, ligesom man vil tage et nærmere kig på materialevalg. Dog kan kunderne fortsat forvente at møde den samme kvalitet, der er kendetegnene for Bruuns Bazaar, fortæller Åse Wasbrekke, som har en klar indstilling til opgaven, der venter hende.

”Jeg har erfaring med at bygge hele kollektioner op, og det vil jeg helt sikkert tage med i mit nye job. Men jeg har også en kommerciel tilgang til produktet, som jeg ikke er bange for at stå ved – vi skal sikre, at vi rammer forbrugerne i øjenhøjde, og at vi skaber værdi for forbrugeren” lyder det fra modehusets kreative direktør.

Det er mange ting på én gang, som det nye Bruuns Bazaar gerne vil realisere. Men Åse Wasbrekke er fortrøstningsfuld og fortæller, at der både er plads til det gamle og det nye, og at det netop er i denne synergi, at Bruuns Bazaar finder sit nye ståsted.

Et lille, men effektivt team
Lige nu består holdet bag Bruuns Bazaar blot af en håndfuld medarbejdere, men man skal ikke tage fejl af brandets nye udgangspunkt. Alle er erfarne entreprenører, der netop nu sidder med ledelsen og former brandets udvikling.

”Vi er i dialog med tidligere samarbejdspartnere på kunde- såvel som på distributionssiden. Vi skal fortsat være i samme segment, som Bruuns Bazaar tidligere har været, men vi skal også sikre, at vi også rammer noget mere kommercielt, og at vi kan konkurrere med andre populære danske brands,” fortæller Åse Wasbrekke.

Selvom teamet i øjeblikket har rigtig travlt, er det planen, at modehuset skal genopstå i et tempo, man kan følge med til. Derfor er det ikke meningen, at Bruuns Bazaar skal ansætte en masse medarbejdere på én dag, ligesom de også venter med at lancere BZR, som er brandets underlinje. Alting er en proces og modehuset skal løbende ansætte de kræfter, de får brug for, påpeger den kreative direktør, der lige nu er i gang med at designe AW17, som skal være klar til januar 2017, hvor Bruuns Bazaar vender tilbage til messescenen.

Første stop er Premium-messen i Berlin, dernæst venter modeugen i København. Og det er med sommerfugle i maven, at den nye kreative direktør sender sin første Bruuns Bazaar-kollektion ud i verden.

”Selvfølgelig er jeg spændt på, hvordan folk tager imod kollektionen – det tror jeg, at alle designere ville være. Lige nu har jeg ekstra travlt, da der er så mange nye ting, jeg skal sætte mig ind, og det tager tid at redefinere designprofilen. Man kan ikke være to steder på én gang, men jeg kan løbe rigtig stærkt, og vi er et effektivt team,” siger Åse Wasbrekke afslutningsvis.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev