“Vi vil hjælpe modebrands ind i fremtidens måde at forbruge på”
Continued er navnet på Vigga og Peter Svenssons nye platform, der skal fremme en mere cirkulær forretningsmodel og hjælpe branchens virksomheder med at imødekomme forbrugernes nye behov.“Ideen er at hjælpe modebrands i gang med at arbejde med cirkulær økonomi og afprøve en ny forretningsmodel, der er langt mere hensigtsmæssig end den gældende. Det er tydeligt, at modebranchen har store problemer med pressede marginer, illoyale kunder, ressourceknaphed og et secondhand-marked, der eksploderer. Kort sagt fungerer den grundlæggende forretningsmodel ikke. Den cirkulære retailmodel, som Continued tilbyder, kan øge profitten per produkt, skabe et tættere forhold til kunden, reducere ressourceforbruget effektivt og erobre en del af secondhand-markedet. Vi tilbyder med andre ord modebrands en løsning på de udfordringer, der præger deres virkelighed, og hjælper dem ind i fremtidens måde at forbruge på.”
Sådan fortæller Vigga Svensson, der sammen med sin mand og forretningspartner, Peter, har stiftet Continued. En retailplatform, der lader brands udleje sit tøj til forbrugerne. Det gælder brands som Ganni og By Malene Birger, der – som vi for nylig kunne dele nyheden om – bliver de første til at integrere platformen i deres webshops. Begge mener nemlig, at der er stort potentiale i konceptet – både når man taler forretning, og når man tager de miljøbevidste briller på.
“Continued giver os en meget spændende mulighed for at udvikle vores forretning i retning mod bæredygtighed, nye forbrugerbehov og innovation. Vi ønsker at være i front, når det handler om nye løsninger, der ændrer den måde, brands tilbyder deres varer på. Continued er en fantastisk løsning, der forener kundens behov med forretningsudvikling,” siger Morten Linnet, CEO i By Malene Birger, som for bare 14 dage siden løftede sløret for deres engagement i projektet. Gannis Nicolaj Reffstrup istemmer:
“Hos Ganni stræber vi efter at være ærlige omkring vores bæredygtige initiativer. Vi er ikke perfekte, men som modebrand tror vi på, at det er vores pligt at handle så ansvarligt som muligt. Vi er nødt til at bevæge os i retning af et produkt, der belaster verden mindst muligt, hvis vi vil eksistere i fremtiden. Udlejning af tøj er endnu et skridt mod at introducere en mere ansvarlig måde at forbruge på. Det hjælper os også med at integrere FNs Verdensmål om ansvarligt forbrug og produktion i vores strategi, og fremmer modens struktur fra lineær til cirkulær.”
Nye forbrugsmønstre stiller krav til agilitet
Vigga og Peter Svensson har allerede en del års erfaring som iværksættere i modebranchen. Først med børnetøjsbrandet Katvig og siden med platformen Vigga.us, som netop er blevet solgt til det hollandske holdingselskab Voyage med ejer Erick Bouwer i front. Ifølge Vigga Svensson, er Continued en naturlig forlængelse af parrets tidligere erfaringer og fortsatte ambitioner at udvikle nye metoder til branchen.
“Ligesom vi i Vigga tog udgangspunkt i problemet med, at forældre bruger masser af penge på tøj, som deres baby kan bruge meget få gange, har vi denne gang identificeret det paradoks, at tidens modeforbrugere på den ene side gerne vil have nyt tøj hele tiden og på den anden side er klar over, at den måde at forbruge på er uansvarlig. Vi ser en stor mulighed i at løse det paradoks og lade forbrugerne skifte tøj lige så meget de vil, men i en ansvarlig model,” siger hun om overgangen fra sit tidligere fokus på børnetøj til nu at beskæftige sig med den voksne forbruger.
Continued passer til nye forbrugere
Udover et forsøg på at tilbyde virksomheder en løsning på de udfordringer, der præger modebranchen lige nu, kan Continued på mange måder også ses som et svar på tidens foranderlige forbrugsmønstre. Mønstre, der peger på, at forbrugerne er begyndt at sætte tilgængelighed over ejerskab. En tendens, der også har vist sig at give gode vækstmuligheder til udenlandske pendanter til Continued, herunder Rent the Runway.
“Vi ser generelt, at folk er langt mindre statiske, end de var engang. De skifter tit job, flytter ofte og er ikke bange for at skifte kurs mange gange i deres liv. Det er noget nyt. Den måde at leve på kræver en helt anden agilitet i forbrugsmønsteret, og her er udlejning, abonnement og servicemodeller super relevante. Samtidig er der en øget bevidsthed om klimakrise og ressourceknaphed, som betyder at unge mennesker har lyst til at eje færre ting,” afslutter Vigga Svensson.
By Malene Birger vil fra denne uge udleje blandt andet festkjoler via Continued og Ganni følger trop til juli.