At forbrugerne i stigende grad søger viden om de varer, de køber, er en positiv tendens, vi ikke kan komme udenom. Og dette imødekommes af flere og flere virksomheder, der vælger at gøre deres produktionskæder transparente. For det bliver, heldigvis, også mere og mere almindeligt, at man godt tør vise de bæredygtige skridt, man tager – også selvom man ikke er bæredygtig hele vejen igennem.

I H&M-koncernen har man i dag lanceret en ny service på deres webshop, der tilbyder ekstra information om stort set alle produkter i shoppen – og befinder man sig i en af kædens fysiske butikker kan man få samme information ved at scanne prisskiltet gennem H&Ms app.

Den information, der er tilgængelig om varen, er detaljer omkring produktionsland, leverandørnavn, navn på den fabrik, hvor den er produceret, og hvor mange arbejdere, der er på fabrikken med videre. Herudover kan man få mere information om de materialer, der er anvendt i produktet. Information, som man i koncernen har oplevet et stigende krav om fra forbrugernes side.

“Flere og flere kunder efterspørger mere information om de varer, de køber, og derfor håber vi på, at de vil tage godt imod vores initiativ,” fortæller Mia Møgelgaard, Sustainability Manager for H&M Danmark og fortsætter:

“Vi håber også, at det kan være med til at kunder, der ikke tidligere har efterspurgt denne information, vil få øjnene op for betydningen af produkternes oprindelse og informationen herom. Ved at være åbne og transparente om, hvor vores varer er produceret, og hvad de er lavet af, håber vi at kunne løfte transparensniveauet i vores industri og gøre det muligt for kunderne at foretage mere bæredygtige valg.”

H&M Conscious Exclusive 2019

Betaling på poser reducerer plastikforbruget

Mia Møgelgaard beskriver transparens i H&M, som en afgørende faktor til at transformere modeindustrien og gøre den mere bæredygtig. Virksomheden var i 2013 den første globale modevirksomhed, der offentliggjorde sin leverandørliste. I dag omfatter listen også underleverandører inden for specifikke områder såsom vask, broderi og print samt de mest væsentlige fabrikker, som leverer materialer og garn til H&Ms fabrikker.

H&M Group er desuden et af de grundlæggende medlemmer af den internationale brancheorganisation ’Sustainable Apparel Coalition’, der blandt andet arbejder med at udvikle et indeks, der kan angive en vares bæredygtighedsgrad, og som vil gøre det muligt at sammenligne varer på tværs af brands. At H&Ms forbrugere går op i mere end pris har også vist sig ret konkret igennem de mængder af brugt tøj og tekstil, der løbende afleveres til genbrug i modekædens butikker, hvilket alene i Danmark er blevet til 2.217.245,31 kilo. Sidste år indførte de desuden betaling på poser, hvilket, ifølge Mia Møgelgaard, i bare de tre første måneder reducerede virksomhedens poseforbrug med 60 procent.

“Transparens bidrager til, at kunderne kan træffe købsbeslutninger på baggrund af information om en vares bæredygtighedsgrad. Det lægger pres på producenterne, som bliver tvunget til at handle og producere mere bæredygtigt. Med transparens kommer også ansvar, og virksomhederne kan blive stillet direkte til ansvar inden for områder som menneskerettigheder, fair jobs og omtanke for miljøet,” slutter hun.