H&M’s bæredygtige ambitioner er efterhånden slået godt fast. I 2018 fremlagde de planer om, at de inden 2030 ville benytte udelukkende bæredygtige eller genanvendte materialer. Og en netop udgivet rapport viser de da også, at udviklingen peger i den rigtige retning. Brandet oplevede en stigning i bæredygtige eller genanvendte materialer fra 35 procent i 2017 til hele 57 procent i 2018, fremgår det af en pressemeddelelse. Altså en stigning på 22 procent på bare et år.

“Fra begyndelsen af, har det været vores rolle at demokratisere moden. I dag er det ensbetydende med bæredygtighed: det er den eneste måde, vi kan fortsætte med at gøre mode og design tilgængeligt i dag, i morgen og for fremtidige generationer. Vi vil fortsætte vores arbejde med at gå i spidsen for en mere bæredygtig modeindustri,” fortæller Anna Gedda, Head of Sustainability i H&M Group, i en pressemeddelelse.

Hun bliver bakket op af Cecilia Brännsten, Environmental Sustainability Manager H&M Group, der siger:

“Genanvendte materialer er win-win: de stopper overskudsmaterialer i at ende på lossepladsen og reducerer samtidig brugen af nye, råmaterialer. Men for mange tekstiltyper findes der ikke levedygtige genanvendelsesløsninger eller også er de ikke mulige at kommercialisere på en stor skala. Derfor arbejder vi med forskere og innovatører for at komme den udfordring til livs, og samtidig arbejder vi på at øge brugen af andre bæredygtige materialer så hurtigt som muligt.”

Transparens og fair levevilkår for arbejderne

Det er ikke kun materialer, der er en faktor i et mærkes bæredygtige aftryk. Også transparens, der giver forbrugerne indblik i ellers lukkede områder af virksomhedernes arbejde – i særdeleshed produktion, samt arbejdsvilkår- og løn for de arbejdere, der producerer tøjet, spiller store roller.

Senere på måneden gør H&M det derfor muligt for forbrugerne, via H&M.com, at se præcis hvor deres tøj er produceret og giver på samme tid yderligere information på de anvendte materialer, og hvordan man som forbruger kan genbruge eller genanvende produkterne efter endt levetid.

H&M er også gået sammen med 21 andre brands og fagforeningen IndustriALL, der repræsenterer tekstilarbejdere, om at skabe platformen ATC. Den skal være med til at understøtte arbejdernes rettigheder på tværs af brands, så de kan skabe fælles løsninger og aftaler. De 22 underskrivere har via deres indkøbsprocesser forpligtet sig til at sikre en værdig leveløn for fabriksarbejderne.

“At 22 globale brands er gået sammen om at tackle problemet med løn i tekstilindustrien gør ATC til en banebrydende koalition. Det er en ’game-changer’ for industrien, som baner vejen for kollektive forhandlingsløsninger, der samtidig gør det muligt at finde langtidsholdbare løsninger på industriniveau. Ved at sikre, at brandsnes indkøbsmetoder er med i ligningen, har vi taget et vigtigt skridt imod at skabe et stabilt fundament for værdig leveløn,” siger Jenny Fagerlin, Global Social Sustainability Manager H&M Group i pressemeddelelsen.

Samlede højdepunkter for 2018

Foruden materialer, levevilkår og transparens har H&M udpeget disse ti højdepunkter for det seneste års arbejde med bæredygtighed i rapporten:

  • H&M Group har reduceret CO2-udledningen i virksomheden med yderligere 11 procent
  • Fastsat et mål om at reducere den samlede udledning af drivhusgasser med 40 procent i 2030, som del i at blive ’klimapositiv’ i 2040.
  • ‘Take Care’-konceptet, som tilbyder forbrugere råd, reparationer og produkter, så de kan passe på deres tøj, er blevet rullet ud i 4 nye markeder
  • Fastsat et nyt mål om at alt indpakning skal være lavet af genanvendte eller bæredygtige materialer i 2030.
  • Fastsat et nyt mål om at reducere vandforbruget med 25 procent i produktionen og et genbruge 15 procent af vandoverskuddet i produktionen inden 2022
  • Lanceret Afound, som er en platform, der giver usolgte produkter nyt liv
  • 95 procent af brandets bomuld er enten genanvendt eller bæredygtigt.
  • 57 procent af alle materialer er enten genanvendte eller bæredygtige.
  • 655 fabrikker og 930.000 fabriksarbejdere var dækket af enten den ene eller begge af H&M Groups initiativer for dialog på arbejdspladsen og lønsystemer.
  • H&M Group har styrket sit arbejde med kunstig intelligens for at sammenkoble produktionen og efterspørgslen, for at spare strøm, transport og ressourcer.