Nu går de hele vejen: Trendsales og Tradono bliver én
Halvandet år efter fusionen sammenlægges Trendsales og Tradono nu endeligt. Det skyldes positivt regnskab og ønsket om at skabe Danmarks største markedsplads for secondhand mode.I november 2017 kom nyheden, at Trendsales og Tradono havde fusioneret. Den schweiziske medievirksomhed Tamedia blev hovedaktionær i det samlede firma, men de to platforme forblev separate – indtil nu. Trendsales har netop offentliggjort, at de har taget hul på processen om at samle de to kanaler til én stor, online markedsplads for videresalg af mode. En proces, der forventes fuldbyrdet 1. maj 2019.
Grunden er, at et nyt regnskab for 2018 har bevist, at sammenlægningen har sat sit positive præg på bundlinjen. Efter fusionen har Trendsales og Tradono halveret omkostningerne, men holdt omsætningen stabil. Deres samlede underskud i 2017 på 25 millioner kroner er vendt til et mindre overskud på 0,1 millioner kroner i 2018. Og det er et bedre end forventet:
“Vores effektiviseringer har virkelig slået igennem, mens omsætningen er stabil. Alle brugere migrerer per 1. maj til én platform, hvorfor vi realiserer yderligere besparelser på teknikken i 2019. Herefter handler det om vækst i brugere og i toplinje,” siger direktør og medejer Mads Aarøe Mathiesen i en pressemeddelelse.
Investering i vækst
I 2019 er Trendsales’ fokus derfor på investering i vækst. Mere præcist er målet at udnytte Tradonos nyere teknologi og det brede kendskab til Trendsales-brandet, og på den måde skabe ét stærkt koncept. Ønsket er, at brugerne skal mærke en forskel i form af både større udbud og hurtigere salg samt forbedret teknologi. Ifølge virksomheden selv, bliver ’det nye Trendsales’ efter den endelige sammensmeltning “Danmarks suverænt største online markedsplads for secondhand mode- og livsstilsvarer.”
“Vi ser en markant trend, hvor forbrugere i stigende grad er bevidste om, hvor meget tøjproduktion forurener miljøet. I kombination med at secondhand er blevet ligeså nemt og sikkert som firsthand, har vi den perfekte cocktail for vækst,” siger Mads Aarøe Mathiesen videre, som derfor forventer, at platformen vil vokse sig større i takt med branchens og forbrugernes øgede fokus på bæredygtighed.
Trendsales blev grundlagt i 2002, hvorimod Tradono blev stiftet i 2013 af Mads Aarøe Mathiesen, Martin Lykke Suhr, Nicklas Skov Pape og Rasmus Hovøre Rasmussen. De er alle er en del af den nye, sammenlagte virksomhed. Sammenlægningen af de to platforme udføres endeligt den 1. maj 2019.