I denne uge har især tre kvinder gjort sig bemærket i den danske – og internationale –modebranchen og hver sat en milepæl, der fortjener opmærksomhed.

Hvis der er nogen, der har spillet en afgørende rolle i at gøre København til et magtcenter for international mode, er det Eva Kruse. Først var hun medstifter og sidenhen direktør for Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week, der på få år voksede fra en lokal modeuge til den internationalt anerkendte og velbesøgte modeuge, vi har i dag. Sideløbende hermed og efterfølgende på fuldtid har hun dedikeret sin tid og sine kræfter til bæredygtig mode og har i de sidste ti år brugt Copenhagen Fashion Summit som katalysator til at vende modebranchen på hovedet. Og det har hun nu fået hæder for i form af Dannebrogordenen.

Nu vi er ved magtfulde kvinder. Den danske konkurrencekommissær i EU, Margrethe Vestager, har siden hun tiltrådte stillingen kæmpet en brav kamp imod nogle af verdens største virksomheder. I denne uge fik hun en sejr, endda over en af sportsverdens største mærker. Hun har således udstukket den amerikanske sportsgigant Nike en bøde på 93 millioner kroner for på ulovlig vis at kontrollere salget af fodboldtrøjer for nogle af verdens største fodboldklubber gennem en årrække.

Og endeligt har den danske model Amina Adan netop landet en forside med Vogue Arabia, der i deres aprilnummer sætter fokus på at nedbryde fordommene omkring den arabiske klædedragt. Hun pryder forsiden af den arabiske udgave af det legendariske modemagasin både alene og sammen med modellerne Halima Aden og Ikram Abdi Omar. Selv skrev hun historie for halvandet år siden, da hun hos Unique Models blev den første hijabklædte danske model nogensinde til skrive under på en modelkontrakt.

En trendy pop-up-shop i Børsen

Trendvirksomheden Pej-gruppen er gået sammen med brancheorganisationen Wear om at arrangere en pop-up-shop i Børsens lokaler den 8. april. Her vil du kunne opleve tre talks om trends og tendenser inden for modeverdenen, foruden at gå på opdagelse i trend- og printbøger for SS20 og AW20/21-sæsonerne og samle inspiration til dit arbejde som designer eller som generelt modeinteresseret.

Pop-up-shoppen finder sted fra klokken 11.00-17.00. Det er gratis at deltage, men kræver tilmelding. Se mere hos Danske Erhverv

Norsk multimodekoncept indtager Gothersgade

Og vi har flere pop-up-events på listen. Det norske magasin og tøjmærke Rika har et særligt forhold til København. Til april bliver dette manifesteret med en pop-up-shop i Atelier September på Gothersgade i København. Ved samme lejlighed markerer brandet, at det træder ud af modens stramme sæsonhjul og i stedet vil bruge endnu mere tid til at dykke ned i de kreative aspekter af designfaget. Desuden vil de fokusere yderligere på samarbejder med kvinder i den kreative sfære og lægge energi i understrege sammenhængen mellem Rika Studios og Rika Magazine. Og det kan man altså opleve i den Københavnske pop-up-shop.

Fra den 3.-8. april danner Atelier September på Gothersgade rammen om pop-up-shoppen.

Svensk high-street mærke vælger København for tredje gang

Den svenske high-street kæde Weekday har længe været en favorit blandt de københavnske shoppere. Det er de takket være gode priser og trendrigtige designs, men også på grund af et tiltagende politisk standpunkt. Det så man med anti-voldskollektionen i efteråret 2018 og senest med brandets arbejde med bæredygtig denim. Dét univers bliver nu bredt endnu mere ud i de københavnske gader, når Weekday åbner dørene for den nye butik i Frederiksberg Centrum, der dermed bliver den tredje Weekday-butik i København.

Butikken slår dørene op fredag den 12. april 2019 klokken 10.00.

Cartier spidser kløerne i yderligere skandinavisk satsning

I efteråret 2018 åbnede dørene til det franske luksusmærke Cartiers første skandinaviske butik i Stockholm. Det markerede et tiltagende skandinavisk fokus for mærket, der især er kendte for deres ikoniske pantersmykke. Og nu, et halvt års tid efter, intensiverer brandet deres skandinaviske forhold yderligere: PR-bureauet PRD har således fået overdraget ansvaret for brandets PR og presseaktiviteter og skal være med til at opretholde og viderebygge det franske mærkes tilstedeværelse i Danmark.

Fotografi side om side med mode og chokolade

Det kunne ligne et dansk fokus for franske kreative virksomheder. I kølvandet på Cartiers PR-indtog i landet har det verdensomspændende franske kunstfotografikoncept Yellowkorner, der har 90 gallerier verden over, meldt sin ankomst i de Københavnske gader. Den 2. april åbner det nye galleri i Kronprinsensgade 16 i København omgivet af modeforretninger og chokoladebutikker. I det danske galleri vil man kunne opleve værker fra fotografer som Bert Stein, Aurelien Villette og den Paris-baserede dansker Rasmus Mogensen, der også er halvdelen af ejerduoen i det bæredygtige børnetøjsmærke Pierrot la Lune, der for nyligt fik DRs Løver til at bide på med en investering.

17 bud på 17 Verdensmål

500 Verdensmålsprojekter er kogt ned til 17, når KADK viser resultatet af institutionens arbejde med FNs 17 Verdensmål for en bæredygtig fremtid. Det gør de i Rigsdagsgården ved Christiansborg, når 17 arkitekter og designere på tværs af uddannelser viser konkrete løsningsforslag til hver af de 17 punkter i udstillingen ‘KADK x FN’s Verdensmål – Løsninger i Arkitektur, Design og Konservering’. Her vil være alt fra produkter til tjenesteydelser og oplevelser, der alle skal være med til at gøre fremtiden mere bæredygtig.

“Et af de store spørgsmål i dag er, hvordan vi får folk til at vælge bæredygtige løsninger. Her er det afgørende, at de også vælger med hjertet. Løsningerne skal appellere til deres værdier og identitetsopfattelse, så de for alvor kan rykke ved adfærden. Det er den slags løsninger, vi gerne vil vise eksempler på i Rigsdagsgården,” siger Lene Dammand Lund, rektor på KADK, om udstillingen i en pressemeddelelse.

Udstillingen har fernisering den 3. april 2019 mellem klokken 15-17, hvor Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, og Lene Dammand Lund taler. Derefter løber udstillingen indtil 30. juni 2019.