Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Et ædelt samarbejde, svensk cirkularitet og et nyt brand, der trækker tråde til musikkens verden

Maria Black og Han Kjøbenhavn samarbejder om smykkekollektion, Weekday lancerer 100 procent genanvendt denim, og 360° ICÔN er navnet på et nyt dansk mærke, der hylder musikikoner.
Maria Black og Han Kjøbenhavn samarbejder om smykkekollektion, Weekday lancerer 100 procent genanvendt denim, og 360° ICÔN er navnet på et nyt dansk mærke, der hylder musikikoner.

Man kan næsten ikke tale om den seneste uge i modebranchen uden at nævne Gucci. Det ikoniske italienske modehus er i denne uge blevet nyeste brand på en efterhånden lang liste af tøjvirksomheder, der de seneste år er havnet midt i en regulær shitstorm. Men denne gang var der ikke tale om en krænkende og på grænsen til racistisk kampagnevideo, som vi tilbage i efteråret så med Dolce & Gabbana, men derimod et produkt – en rullekravetrøje, der af flere blev beskyldt for at referere til den såkaldte ’black face’-tid i amerikansk historie. Siden da har Gucci trukket trøjen tilbage og både CEO Marco Bizzarri og kreativ direktør Alessandro Michele er blevet citeret i alverdens medier for deres fortrydelse over situationen. Men undskyldning eller ej kan Gucci nu kalde sig ufrivilligt medlem i en voksende og ikke ligefrem attraktiv klub, hvis medlemmer tæller modehuse fra hele verden, der har måtte hive produkter ned fra hylderne igen. Det gælder, foruden Dolce & Gabbana, mærker som Prada, H&M og faktisk også Katy Perry, der i denne uge måtte tilbagekalde et par sko, som også blev beskyldt for at ligne ’black face’ – her på redaktionen kan vi dog ikke beslutte os for, om det er mest overraskende, at Katy Perry tør udsende sådanne sko, tiden taget i betragtning, eller om det er, at den populære amerikanske popsangerinde rent faktisk har et sko-label?

På en lidt mere opløftende, men dog stadig politisk note, så har vi nu også for alvor fået bevist, at skønhed ikke længere har nogen alder. I hvert fald ikke hvis man spørger modelbureauet IMG Models, der har skrevet kontrakt med det 97-årige stilikon Iris Apfel.

Læs ugens øvrige korte modeopdateringer herunder.

Maria Black teamer op med Han Kjøbenhavn

Der er altid et utal af nye og spændende samarbejder i modebranchen, men denne uges mest nævneværdige af slagsen må være det mellem den danske smykkekunstner Maria Black og herrebrandet Han Kjøbenhavn. Sammen har de skabt en limited-edition, unisex smykke- og accessorieskollektion i 14 karat guld med forskellige ædelsten. Selv navnet ’Concrete Heroes’ sammenfatter Maria Blacks ’Heroes’-kollektion og Han Kjøbenhavns ’Concrete’-kollektion. Men udover det, er det ikke et helt normalt samarbejde. De to brands vil nemlig prissætte produkterne efter den aktuelle indkøbspris på guldmarkedet ­– hvorfor hvert enkelt smykkes pris kan stige eller falde fra dag til dag.

Kollektionen lanceres officielt den 21. februar 2019.

Mere mode til Fisketorvet

I går kunne endnu et tøjmærke slå dørene op til deres nye butik i det københavnske storcenter Fisketorvet. Et storcenter, der de seneste år har sat endnu mere fokus på mode, hvorfor Masai, der er seneste brand i rækken af indflyttere, kommer til at ligge side om side med danske og europæiske favoritter som Zara, H&M, Message og Selected. Masai, der tilbage i december 2018 kunne fremlægge et regnskab, hvori omsætningen var steget fra 377 millioner kroner til 419 millioner, udvider derved deres butiksporteføje, som i forvejen omfatter 37 butikker og forhandlere fordelt i 25 forskellige lande.

Masais nye butik åbnede officielt i går, den 14. februar 2019.

Weekday tager nyt skridt mod cirkularitet

Det svenske brand Weekday er, ligesom mange andre denim-specialister i modebranchen, opsatte på at give deres kollektioner et miljømæssigt grønnere aftryk. Derfor har de netop løftet sløret for en ny kollektion af styles, der er lavet udelukkende af genanvendte materialer. I samarbejde med Recover© har brandet indsamlet post-industrielt bomuldsaffald, hvorefter tekstilerne separeres og blandes med genanvendt polyester, fremstillet af genbrugte PET-flasker. På den måde har det været muligt både at skabe en let strikket bomuld til jerseystyles og en tung vævet bomuld til denim, hvor der både er sparet på energi, CO2, kemikalier og vand.

“Sammen med Weekday vil vi gerne skubbe til grænserne for tekstiler med mindst muligt aftryk. Dette samarbejde er bare ét eksempel på, hvordan man kan skabe nye og mere bæredygtige materialer, så forbrugerne kan foretage bedre valg og have en positiv indflydelse,” fortæller Hélène Smits, Business Developer at Recover©, i forbindelse med samarbejdet.

Kollektionen bliver sat til salg i udvalgte Weekday-butikker samt online den 21. marts 2019.  

Nyt brand hylder musikikoner

Hvis ikke det er et nyt samarbejde, er det et nyt brand, der skyder frem i branchen. Denne gang under navnet 360° ICÔN – et mærke, der påny understreger det langvarige kreative krydsfelt mellem musik- og modebranchen. Brandet er med sin kollektion inspireret af band-T-shirts en hyldest til legendariske musikikoner gennem tiden og udsmykket med nyfortolkninger af originale albumcovers. Bag brandet står Marise og Nikolaj Østergaard fra MN Retail, som har mange års erfaring fra modebranchen samt en stor interesse for musik. Derudover er musikfotograf Morten Jerichau fra Jerichau Production også tilknyttet det nye brand.

360° ICÔNs første kollektion er tilgængelig online nu.