Hvor der hersker en mere opstemt og til tider hektisk stemning på den menneskefyldte modemesse CIFF, plejer lillesøster CIFF Kids – nu CIFF Youth –  at have en langt mere afslappet summen af store som små, der bevæger sig ind og ud mellem stande med næste sæsons børnetøj.

Og den tendens må siges at holde stik, selv efter CIFF Youth har byttet de vante rammer i Forum på Frederiksberg ud med Bella Center, side om side med moderskibet. Allerede fra første sekund man træder ind i bygningen, der denne sæson er placeret i en separat nabohal til den store messe, er man ikke i tvivl om, hvor man er havnet. Pastelfarvede stande toner frem med uanede mængder af nuttede sparkedragter, bløde bamser og småblomstrede kjoler. Musikken er ganske lavmælt, næsten ikke til stede, og folk har det der helt afslappede, på kanten til tilbagelænede, blik i øjnene, som en klar kontrast til resten af, ja, hele branchen faktisk, i denne uge.

Men ikke alt er ved det gamle. Udover at have skiftet navn og placering, har CIFF Youth også udvidet sin rækkevidde til nu at fokusere på både børn og unge ­– en strategi, der, ifølge direktør Kristian W. Andersen, skyldes et ønske om både at tappe ind i det voksende ’teen’-segment, men også at kunne skabe nye og friske synergier mellem de forskellige messeformater.

“Det nye navn afspejler både vores ønske om at engagere os med ungdomskulturen på en mere meningsfuld måde og vores planer om at udvide platformen i nye og spændende retninger,” lød det tilbage i oktober, da CIFF for første gang annoncerede messens nye format – et format, der dog først forventes at være helt på plads til næste sæson i august 2019.

En velkommen opdatering, trods praktiske udfordringer

Midt imellem MarMar Copenhagen, Soft Gallery og Mini Rodini finder man børnetøjsmærket Wheat, der er trofaste CIFF-udstillere. Med tre kollektionskategorier, der spænder over alt fra spædbørn til de lidt større børn og op til de såkaldte tweens op til 14 år, er Wheat et alsidigt mærke, der på alle måder kan identificere sig med CIFFs beslutning om at udvide fokusset. Sådan fortæller brandets stifter og designer, Charlotte Galsgaard, da vi møder hende på brandets store stand onsdag eftermiddag.

“Jeg synes, det giver rigtig god mening, at CIFF prøver noget nyt af. Det er altid en god idé at undgå, at man gror fast i gamle vaner. Generelt tror jeg, at deres strategi vil vise sig at fungere fint på den lange bane, men lige nu og her mærker jeg dog ikke den store forskel fra de andre sæsoner, og vi har heller ikke selv skiftet strategi på den baggrund,” siger hun.

Men selvom Charlotte Galsgaard generelt er positivt stemt over CIFFs beslutning om at opdatere deres børneplatform, har hun dog også et par mindre positive tilbagemeldinger i kølvandet på især messens adresseskift fra Forum til Bella Centret – et adresseskift, der har påvirket oplevelsen af første dag på den nu opdaterede børnetøjsmesse.

“Det tager selvfølgelig altid noget tid at vænne sig til noget nyt, men vi oplever, at den ændrede placering har forvirret kunderne lidt, som har haft svært ved at finde indgangen og så videre,” siger hun og tilføjer:

“Og det er måske også grunden til, at det har været en lidt sløv onsdag morgen sammenlignet med en normal første messedag. Det er lidt ærgerligt, synes jeg, og nok også noget, der er vigtigt at være opmærksom på, selvom folk nok skal vænne sig til de nye rammer hen ad vejen.”

Mere synergi mellem lille og stor

Bevæger man sig videre fra messens indgang igennem de mange stande for spæd- og småbørn, over imod den anden ende af hallen, forvandler de velkendte lyseblå, lyserøde og beige nuancer sig langsomt til nogle mere iøjefaldende, stærke farvepaletter i rød, grøn og lilla. Paletter, der modsat det pastelfarvede babyområde, henvender sig til et lidt ældre børnesegment. Tweens, teens og dem derimellem. Her bliver det tydeligt, at CIFF ikke bare har åbnet op for en større målgruppe, men også ønsker at kaste endnu mere lys over de mange både danske og udenlandske brands, der har succes med at skabe tøj til den svære overgangsperiode mellem barn og voksen.

Det er i denne fløj, at man finder Jack & Jones, der er på CIFF Youth for anden sæson med deres ’Junior’-kollektion til børn i alderen 8 til 16 år. Brandets genkendelige logo og hvide logo går i ét med standens store denimudvalg, der mikses med skjorter, strik og jakker på en måde, så man næsten bliver i tvivl om, om man er på en voksen- eller børnemesse. Og det er netop det overlap mellem de to målgrupper, der bliver fremhævet, når man taler med International Sales Manager Christian Nordentoft.

“CIFF Youth passer bedre til det segment, vi arbejder indenfor, så vi er umiddelbart positivt stemt overfor navneskiftet. Og så tror jeg også, at det er det helt rigtige tidspunkt de gør det, da teen-segmentet kun vinder mere og mere frem og bliver en bedre forretning,” siger han og fortæller, at han dog godt kunne have ønsket en tydeligere forbindelse til ’voksen’-messen på den anden side af gaden. At der var en slags sti eller gang imellem, så man ville opfordre flere indkøbere til at besøge begge platforme.

“Vi havde måske forventet, at der i højere grad blev udnyttet det potentiale, der ligger i, at børnemessen nu er rykket herud. Der er rigtig mange kunder, der både køber ind af voksen- og børnetøj, så når de to messer er helt adskilte, er der ikke mulighed for at trække på hinandens trafik. Det tror jeg ellers ville fungere rigtig godt,” afslutter han, inden han vender tilbage til det messearbejde, der ligger foran Jack & Jones og resten af messens udstillere.