Fashion talks, nye messestrategier og Off-White til Danmark: Modeugen står for døren
Så er det nu. I næste uge løber Copenhagen Fashion Week af stablen, og vi har samlet de vigtigste korte branchenyheder, du skal læse, inden du tager hul på endnu en modeuge i København.I sidste uge var det herremodeugerne, der dominerede snakken i branchen. Men i denne uge var turen kommet til haute couture, der lukkede og slukkede i Paris i går. Og bliver man nogensinde i tvivl om, hvorfor mode er til for at skabe og opfylde drømme, så skal man bare kaste et blik på nogle af de kreationer, der blev ført ned af catwalken i denne uge. Der var både storslået klassisk haute couture hos Valentino, provokerende slogankjoler hos Viktor & Rolf, overlegent fransk håndværk hos Chanel og drømmende cirkusæstetik hos Dior – for bare at nævne nogle af de modehuse, som er løbet med opmærksomheden de sidste par dage.
Men det er ikke kun i Paris, at moden lever i bedste velgående. Også herhjemme i lille Danmark er talentmassen intakt, hvilket næste uges Copenhagen Fashion Week uden tvivl bliver et bevis på. Vi glæder os i hvert fald til endnu en modeuge i vores egen lille andedam – en modeuge, der trods Danmarks beskedne størrelse, efterhånden er blevet verdenskendt og som tiltrækker både internationale brands, medier og influencere.
Læs med herunder, hvor vi har samlet nogle af ugens vigtigste korte nyheder – modeuge-edition.
Off-White kommer til Danmark
Man kan ikke tale om mode anno 2019 uden at nævne den autodidakte designer Virgil Abloh, der foruden at være chefdesigner for Louis Vuitton herrekollektioner også har sit eget brand under navnet Off-White. Et brand, der er mindst ligeså hypet som designeren selv. Derfor vækker det uden tvivl stor begejstring hos de modeelskende danskere, at Illum fremover står for at bringe de street wear-inspirerede styles til København. Stormagasinets herreafdeling på 1. etage inviterer under modeugen til en lanceringsfest i forbindelse med ankomsten af det første drop fra SS19-kollektionen.
Eventet finder sted torsdag den 31. januar klokken 17.
Alt det, der rør sig
Modeuge betyder, at København vrimler med både danske og udenlandske profiler, der skal til shows og på messer for at se næste sæsons kollektioner. Men det betyder også, at der sker en masse spændende events i byen. Denne sæson er det især populært med de såkaldte paneldebatter, hvor kloge hoveder vender op og ned på branchen og gør os alle sammen lidt mere vidende om det møllehjul, vi er en del af. Det gælder både Boozt.com, som inviterer til live talk under temaet ’hvad skaber et stærkt modebrand’. Fashion Exclusive, der i samarbejde med Mercedes-Benz inviterer til ’Fashion Café’, hvor moderator Felix Smith sætter modekyndige navne som Cecilie Ingdal, Anne Christine Persson, Chris Pedersen, Cecilie Thorsmark, Sophia Roe og Kim Grenaa i stævne. Og magasinet Oak, der vil være vært for en samtale mellem blomsterstylisten Poppykalas og smykkedesigner Trine Tuxen på Winterspring Dessert Bar.
Husk i næste uge at følge med i vores daglige gennemgang af dagens vigtigste events under modeugen, hvor du blandt andet kan læse mere om både disse talks og meget mere.
Fra fødderne til hovedet
Som led i lanceringen af den nye sneaker ’Nite Jogger’ prøver Adidas kræfter med den danske podcastscene. Det sker sammen med Heartbeats og Mads Emil Grove Møllers modepodcast ’PodPassion’. Allerede nu kan du gå ind lytte til sneakersnak med fotograf Kenneth Nguyen og Joachim ‘7inch’ Friis, og i dag klokken 16-17 kan du live høre sneakerhead Nora Benjouh og YouTuber Astrid Olsen direkte fra Heartbeats nye studie på Værnedamsvej.
En historie om modekortfilm
Når Copenhagen Fashion Film i næste uge inviterer til festival, bliver det med et nyt tema. Denne sæson vil modefestivalen, der er Skandinaviens største af sin slags, nemlig udelukkende fokusere på modekortfilm som genre. Men hvad der ikke har ændret sig er, at festivalen byder mode- og filminteresserede indenfor til en lang række udstillinger, filmoplevelser, et award-show og ja, selvfølgelig inspirerende talks. Det gælder blandet andet en snak med den danske designer Jens Laugesen, der vender tilbage til Copenhagen Fashion Week med visningen af sin seneste modefilm og en snak om sit arbejde med mediet.
Jens Laugesens snak finder sted lørdag den 2. februar, men festivalen i sin helhed er i gang under hele modeugen, fra den 30. januar til den 2. februar.
Få udsmykket din taske – og din krop – på Revolver
Day Et har denne sæson besluttet at modificere lidt på det gængse messeformat, når de i næste uge skal fremvise deres AW19-kollektion for indkøbere, presse og resten af branchen på Revolver. I stedet for at skabe en helt normal stand, vil de i ønsket om at tappe ind i den populære personificeringstendens lave en slags kunstinstallation med tatoveringer og personlige kunsttryk på tasker. I Day Ets stand, der denne sæson er omdøbt til et ’Art Room’, kan besøgende med andre ord gratis få udsmykket både deres krop og deres taske af en tatovør fra Iron & Ink Tattoo Studio og af kunstneren Signe Kejlbo.
“For at fortælle vores brandhistorie og vise vores kollektion på en mere moderne og levende måde, ønsker vi fortsat at interagere med vores besøgende. I dag er det altafgørende, at man er dynamisk og skiller sig ud. Vi tager personificeringen til næste niveau – udover at tilbyde initialer og kunst på din taske, tilbyder vi dig også at få tatoveringer på din krop,” siger Therese Niko Busch, der er CEO hos Day Et.
Flere designertasker
Også Søren Le Schmidt har haft fingrene i taskegenren. I forbindelse med sit show, der løber af stablen nu på tirsdag den 29. januar klokken 18, har han samarbejdet med Belsac om en serie af tasker, der giver et vink til Belsacs originale modeller fra 70’erne mikset med Søren Le Schmidts mere minimalistiske og grafiske univers. Serien, der rummer fire styles i to farvekombinationer, har premiere på catwalken og kan umiddelbart derefter fås i udvalgte butikker.